Decizia nr. 850 din 16.10.2008
16.10.2008

privind somarea S.C. ECO RINO S.R.L.
cu sediul în Bacău, str. Nicolae Lascăr Bogdan nr. 25,
jud. Bacău
pentru postul de televiziune EURO TV
cu sediul în Bacău, str. N. Bălcescu nr. 16 - Hotel Moldova, jud. Bacău
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 octombrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea de către postul de televiziune EURO TV a normelor privind informarea corectă şi obiectivă a publicului.
Postul EURO TV din Bacău aparţine radiodifuzorului S.C. ECO RINO S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV162.2/21.05.1998 ; Decizia de autorizare nr. 337.2/04.07.2003).
Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ECO RINO S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 18 din Decizia nr. 792/ 2008, privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.
Potrivit dispoziţiilor art. 18 din actul invocat mai sus :
“(1) În perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale şi spoturi electorale, astfel cum acestea sunt definite la art. 8, respectiv la art. 14, şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale.
(2) Până la începerea campaniei electorale emisiunile informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandă electorală”.
În fapt, postul EURO TV a difuzat, în ziua de 08.10.2008, în intervalul orar 22.15-23.00, emisiunea “Euro Business”, moderată de domnul Petre Done, ediţie la care a participat, în calitate de invitat, domnul Gh. Antochi, preşedintele “Agricola” Bacău.
În cadrul emisiunii s-au prezentat performanţele, dificultăţile din activitatea „Agricola” Bacău, unităţi componente, capacităţi de producţie, cantităţi şi produse comercializate, exporturi, investiţii, salarizare angajaţi, costuri de producţie, probleme ale agriculturii, activitatea profesională a dlui. Gh.Antochi şi s-a anunţat candidatura acestuia la un post de parlamentar, din partea PSD, la alegerile din 30 noiembrie, într-un colegiu din judeţul Bacău.
Astfel, după ce moderatorul emisiunii a anunţat candidatura preşedintelui Agricola Bacău, Gh.Antochi, acesta a expus motivele pentru care a acceptat să candideze din partea PSD, a prezentat colegiul în care va candida şi domeniile în care s-ar putea implica în calitate de deputat de Bacău.
Redăm din raportul de monitorizare :
P.D. : ...În primul rând, de ce v-aţi ales această zonă şi cum credeţi dvs. că veţi duce în Parlament problemele de-acolo şi veţi impune sau veţi convinge Parlamentul de soluţii care să fie bune !?
Gh.A. : Da, să ştiţi că m-am hotărât foarte greu ca să accept să candidez în alegerile parlamentare din 30 noiembrie. M-am hotărât greu pentru că… am fost nemulţumit de activitatea desfăşurată de Parlament cel puţin în anumite perioade şi din anumite puncte de vedere. Asta nu înseamnă că pot generaliza, că pot spune că în Parlament nu sunt oameni valoroşi, oameni competenţi, oameni care au o expertiză deosebită în diferite domenii de activitate…
P.D. : Nu vorbim de Parlamentul ăsta neapărat, ci de toate care au fost până acum…
Gh.A. : Din păcate rezultatele nu au fost pe măsura aşteptărilor electoratului. M-am hotărât însă, dacă-mi permiteţi să vă explic, pentru că în programul PSD pentru alegerile parlamentare am regăsit foarte multe din opţiunile mele în plan economic şi social, poate în mai mică măsură din punct de vedere politic, dar m-am regăsit în mod deosebit în priorităţile pe care PSD şi le-a stabilit pentru viitoarea perioadă a Parlamentului şi anume, în mod prioritar va urmări dezvoltarea agriculturii şi de fapt nu numai a agriculturii, a mediului rural, şi o mai bună gestionare a energiei în România. Şi ambele obiective mi se par extrem de interesante, extrem de importante pentru economie şi cred că cu experienţa care o am, cu rezultatele pe care le-am obţinut de-a lungul celor peste 42 ani de activitate pot să-mi spun părerea în măsura în care ea va fi acceptată, în măsura în care va fi convingătoare, în adoptarea măsurilor care vizează cel puţin măsurile din domeniul ruralului, din domeniul agriculturii.......
Faţă de cele prezentate mai sus, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunii “Euro Business” nu au fost respectate prevederile referitoare la echilibrul, obiectivitatea şi imparţialitatea emisiunilor informative şi de dezbateri şi că practic, emisiunea, prin prezentarea de care a beneficiat domnul Gh. Antochi, a avut un caracter de propagandă electorală, fapt ce contravine normelor legale în vigoare.
Astfel, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a respectat reglementările legale care interzic, anterior începerii campaniei electorale, difuzarea emisiunilor electorale sau a altor producţii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale.
Potrivit prevederilor audiovizuale în vigoare, emisiunile electorale de promovare - în care candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali îşi promovează propria candidatură, programele politice şi activităţile de campanie electorală, ori emisiunile electorale de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi altor invitaţi, pot fi difuzate numai în perioada legală de campanie, respectiv în perioada 31 octombrie - 29 noiembrie 2008.
Pentru toate aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 20 din Decizia nr. 792/ 2008, privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ECO RINO S.R.L. pentru postul EURO TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul SC ECO RINO S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul EURO TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii “Euro Business”, difuzată în data de 8 octombrie 2008, au fost încălcate prevederile referitoare la echilibrul, obiectivitatea şi imparţialitatea emisiunilor informative şi de dezbateri, emisiunea transformându-se astfel în propagandă electorală, fapt ce contravine reglementărilor în vigoare.
Potrivit dispoziţiilor legale, până la începerea în data de 31 octombrie 2008 a campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale sau alte producţii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale, iar emisiunile informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandă electorală”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.