Decizia nr. 1021 din 17.11.2008

17.11.2008


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 noiembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat spotul electoral privind promovarea candidaţilor PNL pentru alegerile parlamentare, difuzat de postul TV Total din Vaslui, în cadrul emisiunii ,,10 pentru Parlament’’, ediţia din data de 10.11.2008.

În urma vizionării, membrii Consiliului au constatat că spotul electoral nu respectă prevederile art. 3 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu ale art. 30 alin. (6) din Constituţia României, şi ale art. 12 alin. (1) lit.a) din Decizia 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în cadrul serviciilor de programe.

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din legea audiovizualului, prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.

Constituţia României prevede la art. 30 alin. (6) că libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.

În emisiunea electorală ,,10 pentru Parlament’’, din data de 10.11.2008, înainte şi după prezentarea candidatului PNL, domnul Dan Marian, postul TV Total a difuzat spotul electoral al PNL, pe parcursul căruia au fost făcute, în repetate rânduri, referiri verbale şi scrise, la Partidul Social Democrat, precum şi la unul dintre candidaţii acestui partid, respectiv domnul Mircea Geoană.

Astfel, spotul electoral al PNL a început cu o prezentare de voce off, cât şi cu o prezentare pe ecran, după cum urmează :

,,Câte puncte sunt în programul de guvernare al PSD ? : 10’’

,, Câte din aceste puncte sunt realiste şi pot să schimbe în bine România ? : Zero.’’

,, Câte sunt basme ? 10.’’

Voce off : ,,Noi, cei de la PNL, nu avem timp pentru basmele PSD, suntem prea ocupaţi să reducem taxele, să creăm locuri de muncă şi...’’

Concomitent, pe ecran, împreună cu imaginea domnului Mircea Geoană, a apărut următorul text : ,,25.000 Euro pentru fiecare român care trăieşte peste hotare şi care revine în România’’.

Voce-off, cu anunţ scris pe ecran : ,,Să promovăm o Românie mândră şi prosperă ! PNL, pentru o viaţă mai bună !’’. În continuare, au fost prezentate imagini cu domnul Călin Popescu Tăriceanu.

Urmează voce off şi prezentare pe ecran :

,,Care partid a votat pentru ca tinerii să nu primească calculatoare ?’’ Pe ecran a apărut simbolul PSD.

,,Care partid vrea să crească taxele pentru clasa de mijloc ?’’ Pe ecran a apărut simbolul PSD.

,,Care partid vrea creşteri iresponsabile de salarii, chiar cu riscul de a falimenta economia ?’’ Pe ecran a apărut simbolul PSD.

În continuare, voce off şi scris : ,,PSD este alegerea greşită’’.

Urmează voce off cu anunţ scris pe ecran : ,,PNL promovează o Românie mândră şi prosperă ! PNL, pentru o viaţă mai bună !...’’

Analizând conţinutul spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea dreptului la imagine al persoanei, întrucât a fost prezentată într-un mod tendenţios imaginea unui candidat la alegerile parlamentare.

Astfel, în cadrul spotului, în contextul prezentării unor aprecieri negative la programul electoral propus populaţiei de către PSD, a fost prezentată imaginea candidatului PSD, domnul Mircea Geoană.

Membrii Consiliului au apreciat că, prin prezentarea tendenţioasă a imaginii domnului Mircea Geoană, în antiteză cu mesajul electoral promovat de PNL, spotul a fost de natură a aduce atingere dreptului la imagine al persoanei, fapt ce contravine legislaţiei audiovizuale şi celei referitoare la desfăşurarea campaniei electorale.

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din legea audiovizualului, radiodifuzorii au obligaţia să asigure difuzarea serviciilor de programe cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.

De asemenea, radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că spoturile electorale, realizate de către candidaţi sau competitorii electorali, nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane, dreptului la propria imagine sau moralei publice, condiţie expresă prevăzută de art. 12 din Decizia nr. 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului.

În consecinţă, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul respectării dispoziţiilor privind respectarea dreptului la propria imagine a persoanei, dispoziţii prevăzute de legislaţia audiovizuală şi de cea specială referitoare la desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului.