Decizia nr. 644 din 05.08.2008
05.08.2008

privind somarea S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A.,
Calea Şerban Vodă nr. 133 Central Business Park,
clădirea E, et. 2 BUCUREŞTI
pentru postul de televiziune KANAL D
B-dul Timişoara nr. 26A, Anchor Plaza, et. 6,
sector 6 BUCUREŞTI
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 august 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare, în baza reclamaţiei nr.10000/21.07.2008, privind nerespectarea normelor audiovizuale în emisiunea „Petrecere cu lăutari” difuzată, în ziua de 20 iulie 2008, de postul de televiziune KANAL D.
Postul de televiziune KANAL D aparţine radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 150/30.05.2006 şi decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0/30.01.2007).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii respective, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 precum şi pe cele ale art. 15 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) din legea audiovizualului, difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.
Decizia 187/2006 prevede la art. 15 alin. (1) că, în intervalul orar 6,00 - 20,00, radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
În fapt, în data de 20.07.2008, postul de televiziune Kanal D a redifuzat, cu începere de la ora 13.10, emisiunea de divertisment „Petrecere cu lăutari”, emisiune prezentată de Crina Matei şi Marius Mihalache.
Emisiunea a cuprins şi un moment umoristic cu personajul Paloma Esperta, o femeie de etnie rromă care merge la un cabinet de plannig familial şi consiliere sexuală. În cadrul acestui moment umoristic, Paloma povesteşte despre întâlnirea cu medicul :
„Fă, tu ştii cum se face sex oral ? Zic, aoleu, păi zi odată, să mor eu, mai zi o dată să moara mama ! Zice, fă, tu ştii să faci sex oral ? Se dădea înfiptă-n mine. Fă, nu că ştiu, sunt esperta espertelor ! Şi zice, şi cum faci ? Stai aşa că i-am arătat eu şi-am pus-o jos. (...) Pun mâinile în şold, ietă aşa, şi încep să zic pă gură, adică pă oral tot ce ştiu eu despre sex. Şi să mor eu, că v-aş mai spune şi vouă acuma, dar mi-e că stăm până dimineaţă, suntem p-acilea la televiziune şi ne iese vorbă şi ne dă ăştia afară pe toţi !”
De asemenea, în data de 20.07.2008, la ora 14.10, postul de televiziune Kanal D, a difuzat, de 5 ori în intervalul 14.00-20.30, şi în data de 21 iulie 2008 la ora 10.05, un material promoţional pentru emisiunea „Magic Taxi”, promo care conţinea secvenţe din emisiune şi câteva dialoguri dintre protagonişti, printre care se regăsesc următoarele replici : „Tâmpenii cu sex oral !?, Trebuie să fii obişnuit, pentru că-i mima un sex oral lu’ Carol !, A mimat un orgasm, băi !, Mimează orgasme !? Se crede mamă cu 2 copii acasă şi cu bărbat !?, Dan este iubitul meu ! Nu e nicio tragedie !, Îl iubesc ! Sunt pătimaşă, da ! Da, da, îl iubesc ! (se prezintă o scenă în care o femeie îşi poziţionează capul între picioarele unui bărbat), Eşti prea terminată ! Du-te dracu’ la Târgovişte !”
Membrii Consiliului au constatat că subiectele acestor materiale audiovizuale, precum şi frecvenţa şi insistenţa cu care a fost utilizată expresia “sex oral” au făcut ca aceste materiale să fie total nepotrivite pentru intervalul orar la care au fost difuzate, respectiv 13.00-14.00, deoarece conţinutul lor a fost de natură a afecta dezvoltarea mentală şi morală a minorilor care, în căutare de senzaţional, asimilează repede un astfel de limbaj şi de mesaj.
Vizionând aceste materiale, membrii Consiliului au constatat că difuzarea lor s-a făcut cu încălcarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului şi ale art. 15 alin. (1) din Codul audiovizualului deoarece, tipul şi calitatea limbajului utilizat în acestea nu permitea difuzarea lor la o oră la care minorii au acces neîngrădit la televizor. Radiodifuzorul este ţinut la respectarea regulilor referitoare la protecţia minorilor inclusiv cu privire la anunţurile promoţionale, Codul audiovizualului, dispunând în acest sens că, în intervalul orar 6,00 - 20,00, radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual coroborate cu dispoziţiile art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. pentru postul de televiziune KANAL D şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 radiodifuzorul S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune KANAL D cu somaţie publică, întrucât, în data de 20 iulie 2008 au fost prezentate, la o oră la care copiii au acces neîngrădit la televizor, materiale audiovizuale, cu un conţinut nepotrivit orei de difuzare, în care au fost abordate subiecte cu conotaţii sexuale, fiind încălcate prin aceasta prevederile art. 39 din Legea audiovizualului.
Potrivit acestor dispoziţii, difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.
Au fost încălcate, de asemenea, prevederile Codului audiovizualului potrivit cărora, în intervalul orar 6,00 - 20,00, radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii. “
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.