Decizia nr. 771 din 23.09.2008

23.09.2008


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 septembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar pentru cartela Vodafone derulat pe posturile de televiziune.

Spotul are următorul conţinut :

"Un tânăr mixează muzică pe un pod, iar o tânără cântă la vioară. Aceştia sunt asistaţi de alţi oameni, care dansează în acest timp.

Voce din off : Fă-ţi prieteni noi cu cartela Vodafone. Ai 150 de minute în reţea cu 3 euro credit şi 40 de minute naţionale cu 3 euro credit. În premieră, primeşti bonus suplimentar 120 de minute în reţea, când reîncarci lunar cu 6 euro. Vodafone.

În partea de jos a ecranului, la sfârşitul spotului, este prezentată ilizibil, o informaţie cu privire la condiţiile de acordare a bonusului suplimentar."

După vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. 114 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 107 din Codul audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Art. 114 prevede la lit. c) a alin. (1) că informaţiile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa preţului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, inclusiv taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare. La alin. (2) al articolului menţionat se precizează că orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

Or, spotul publicitar pentru cartela Vodafone, difuzat pe posturile de televiziune, induce în eroare publicul cu privire la oferta făcută, deoarece modul în care prezintă informaţiile sunt de natură a crea confuzie. Spotul nu prezintă în mod lizibil informaţia despre reîncărcarea de 6 euro, aceasta fiind prezentată cu litere foarte mici comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale.

Faţă de aceste aspecte, rezultă, pe de o parte, că, din conţinutul spotului, nu rezultă în mod clar la ce se raportează bonusul suplimentar.

Pe de altă parte, informaţia din finalul spotului, care are legătură cu acest bonus suplimentar, nu este lizibilă, astfel încât publicul telespectator nu are posibilitatea să perceapă în mod corect oferta Vodafone, pentru a putea decide în cunoştinţă de cauză în calitate de potenţial consumator al serviciilor companiei.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotul publicitar pentru cartela Vodafone, derulat pe posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor privind informarea corectă a publicului, astfel încât interesele financiare ale acestuia să nu fie afectate.