Decizia nr. 602 din 26.05.2009
26.05.2009

privind somarea S.C. AXA MEDIA S.R.L., pentru postul UNU TV din Deva
S.C. AXA MEDIA S.R.L.
Piaţa Victoriei nr.2, Clădirea IPH et. 2, camera 201
DEVA Jud. Hunedoara
pentru postul de televiziune UNU TV
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie privind emisiunea „Ora de sinceritate", difuzată în data de 09.05.2009, în intervalul orar 11.33-13.00, de postul UNU TV.
Postul de televiziune UNU TV aparţine radiodifuzorului S.C. AXA MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 114.7/13.02.1996, decizia de autorizare nr. 306.1-2/17.02.2004 pentru localitatea Deva, judeţul Hunedora).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. AXA MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 112 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.
În fapt, în data de 09.05.2009, în intervalul orar 11.33-13.00, postul UNU TV a difuzat emisiunea „Ora de sinceritate« , care a cuprins mai multe rubrici, transmise sub următoarele titluri : „Hermes Vital Care – un loc unde grijile se destramă » ; „La Vaţa toate puterile lumii şi-au dat mâna« ; „Cântec pentru tine ».
În cadrul rubricii cu titlul „Hermes Vital Care – un loc unde grijile se destramă« , transmisă între orele 11.34-12.12, a fost prezentat centrul de relaxare „Hermes » din localitatea Deva.
Postul UNU TV a difuzat în reluare această rubrică şi în cadrul ediţiei emisiunii „Ora de sinceritate", din data de 16.05.2009.
Rubrica , ,Hermes Vital Care – un loc unde grijile se destramă’’ a fost dedicată prezentării centrului de relaxare „Hermes", context în care au fost evidenţiate, în detaliu, serviciile şi activităţile oferite de acest centru, motivele care au condus la înfiinţarea lui, precum şi opiniile unor persoane care au beneficiat de serviciile acestuia. De asemenea, au fost menţionate preţurile practicate de acest centru şi adresa de mail.
Redăm din raportul de monitorizare :
Reper selecţie : 00:00:48 video_0
„Adrian Oprea (reporter) : ... El este Hermes şi ne aflăm la o doamnă foarte plăcută care are o ofertă ... care exact aşa se numeşte...firma pe care o are se numeşte firma Hermes ....suntem la doamna Elena Morar care a deschis un centru de relaxare , aş spune eu, spun greşit stimată doamnă. ?..
În continuare, domna Elena Morar, profesor biolog şi care a înfiinţat centrul „Hermes", oferă explicaţii cu privire la motivele alegerii denumirii centrului, prezintă activităţile oferite de acest centru, în săli special amenajate : seri culturale, bibliotecă, ceinărie, salon de masaj.
Reper selecţie : 00:03:16 video_0
Elena Morar (profesor biolog) : ... .avem un masaj cu pietre de jad, masaj computerizat care realizează şi o presopunctură şi un drenaj limfatic...... omul beneficiază ...de efectele benefice ale masajului ...bineînţeles masajul manual care este cel mai căutat ...cu uleiuri aromatice...
Elena Morar : ....este un masaj foarte complex care include :cromoterapie, meloterapie, aromoterapie, kynetoterapie, deci este complex prin formă şi prin consistenţă.......
Reper selecţie : 00:07:08 video_0
Adrian Oprea : d-na Elena de ce ar veni un telespectator care se uită acum la noi, la dumneavoastră, ....ce puteţi să trataţi ... oare e bun termenul ?
_ Elena Morar : ...să spunem... să prevenim şi să întreţinem. Vin oameni care vor să-şi întreţină starea de sănătat , să-şi întreţină biosul lor, corpul ... sunt şi oameni care prezintă anumite afecţiuni.... care şi ele pot fi ameliorate....
Adrian Oprea : puteţi să ne spuneţi câteva din aceste afecţiuni.... ?
Elena Morar : ...deci merge foarte bine pe sistemul reumatologic, pe bolile degenerative, pe depresii...cum să vă spun ...cam toată gama cuprinde, dar nu este un centru medical, este un centru de prevenţie, vizetele la medic sunt obligatorii...
Adrian Oprea : deci prima dată vine omul ... şi nu plăteşte nimic...dacă-i place vine a doua oară...şi atunci cât trebuie să plătească.
Elena Morar : ..preţul variază între 30 lei şi 60 lei sau 80 lei...
În continuare, au fost prezentate imagini din centrul „Hermes", imagini însoţite de comentariile d-nei Elena Morar cu privire la tratamentele de relaxare practicate. De asemenea, au fost prezentate impresiile unor persoane care au apelat la serviciile acestui centru de relaxare. Exemplificăm din raportul de monitorizare :
Reper selecţie : 00:03:66 video_2
Adrian Oprea : să luăm câteva mărturii... deoarece cei care îţi spun prin viu grai ce simt...de ce vin... ce cred ei despre aceste tratamente, sunt oameni care au un grad de sinceritate mare...d-na Chiriţoiu....spuneţi-mi dvs de ce venţi aici ?
Dna Chiriţoiu(clientă) :..... am ales acest centru de relaxare ca un mod de întreţinere a optimismului pe care în unele situaţii am simţit că l-am pierdut....
Adrian Oprea(reporter) : d-na Ana Popei, de cât timp veniţi în acest centru ?
Ana Popei (clientă) : sunt bolnavă, pensionată de boală de la 40 de ani, nu mai lucrez...am încercat multe tratamente nu au dat rezultate. Aici au dat rezultate , mă simt extraordinar de bine, simt că zbor...sunt foarte uşoară. Eu apelez prin emisiunea dvs să vină mulţi clienţi aici,la această doamnă Elena.
În ultima parte a rubricii, pe parcursul a peste 15 minute, s-au prezentat : tehnicile de masaj cu ajutorul fotoliului computerizat, masa de masaj cu pietre de jad încălzite termic, biotronul-aparat ce funcţionează pe bază de lumină polarizată, tehnica de masaj manual, oferite de centrul Hermes.
Reper selecţie : 00:00:23 video_3
Elena Morar :...este vorba de fotoliul computerizat care face mai multe tipuri de masaj, deci realizează ..să zic patru sau chiar mai multe tipuri de masaj... unul este masajul de relaxare , apoi este masajul de revigorare, este un masaj de extindere adică care cuprinde toate tehnicile de masaj... realizează în primul rând presopunctură şi drenaj limfactic ... şi acţionează paravertebral.......
Reper selecţie : 00:07:37 video_3
Elena Morar :...acest pat se adresează în principal coloanei vertebrale... şi înlătură toate durerile..deci orice tip de afecţiune care apare la nivelul coloanei vertebrale poate fi rezolvată cu un astfel de masaj ... şi omul beneficiază de o stare extraordinară de bine, de relaxare, de detensionare a sistemului muscular, activarea sistemului ... Reper selecţie : 00:09:46 video_3
Elena Morar :....acum am pus biotronul ... este foarte des folosit întrucât creează o stare de bine, o stare de relaxare, echilibreză energetic corpul, plus de asta anumite afecţiuni pot fi tratate cu el, afecţiunile să zic reumatologice, dermatologice ... rezultatele sunt ...
Reper selecţie : 00:16:03 video_3
Elena Morar : ...într-adevăr e o oază, o oază în care omul se simte bine, pleacă cu forţele revigirate şi ne mai caută.
De asemenea, pe parcursul derulării rubricii dedicate centrului „Hermes", au fost oferite informaţii cu privire la preţurile practicate de acest centru, fiind afişată pe ecran, de mai multe ori, adresa de mail, respectiv morarblos yahoo.co.uk, pentru ca persoanele interesate să poată contacta acest centru.
Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat regimul difuzării publicităţii în cadrul emisiunii “Ora de sinceritate« , rubrica „Hermes Vital Care – un loc unde grijile se destramă », difuzată în ziua de 09 mai 2009, rubrică reluată în 16 mai 2009.
Membrii Consiliului au apreciat că, prin conţinutul ei, emisiunea a depăşit cadrul unei informări a publicului telespectator, transformându-se practic într-o emisiune cu caracter publicitar, pe parcursul căreia au fost promovate serviciile centrului „Hermes", publicitate care nu a respectat condiţiile legale de difuzare a acesteia.
Or, dispoziţiile din Codul audiovizualului instituie regula potrivit căreia, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.
Consiliul consideră că o astfel de modalitate de difuzare a unei emisiuni reprezintă o formă de eludare a prevederilor legale privind publicitatea. Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 priivnd Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. AXA MEDIA S.R.L. pentru postul de televiziune UNU TV din localitatea DEVA şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 15.00-16.30, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul UNU TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Ora de sinceritate", difuzată în data de 09.05.2009, au fost promovate serviciile unei firme, fapt de natură a transforma emisiunea într-una cu caracter publicitar, încălcându-se prin aceasta dispoziţiile art. 112 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.