Decizia nr. 592 din 26.05.2009
26.05.2009

privind somarea S.C. DIPLOMATIC TVR PRESS S.R.L. cu sediul în Focşani, str. Mioriţa nr. 4, jud. Vrancea
pentru postul TV ATLAS din Focşani
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la modul în care a fost reflectată, în emisiunea de promovare „Alegeri europarlamentare”, difuzată în ziua de 24 mai 2009, activitatea de campanie electorală a competitorilor electorali pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, de către postul TV ATLAS din Focşani.
Postul de televiziune TV ATLAS din Focşani aparţine radiodifuzorului S.C. Diplomatic TVR PRESS S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 027/17.07.2003 şi decizia de autorizare nr. 525.0/16.09.2003).
În urma analizării raportului de monitorizare, membii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 10 din Decizia C.N.A. nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
Potrivit dispoziţiilor invocate, radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorială.
În fapt, în ziua de 24 mai 2009, în intervalul orar 20.10-20.58, postul TV ATLAS a difuzat, sub genericul „Alegeri europarlamentare 2009”, un interviu cu d-na Norica Nicolai, candidat PNL la alegerile europarlamentare.
Interviul a fost realizat de d-na Lenormanda Florenţiu, redactor şef la postul de televiziune TV ATLAS. Pe durata desfăşurării emisiunii, pe ecran a fost afişat marcajul : „promovare electorală”.
Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat normele cu privire la difuzarea emisiunilor de promovare electorală, întrucât emisiunea „Alegeri europarlamentare 2009”, deşi anunţată ca fiind de promovare electorală, a fost realizată cu contribuţia radiodifuzorului (interviul d-nei Norica Nicolai a fost realizat de redactorul şef al postului TV ATLAS).
Or, normele privind campania electorală pentru alegerile europarlamentare dispun că materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală. Din interpretarea acestor norme, reiese că emisiunile electorale de promovare sunt acele emisiuni care se desfăşoară fără intervenţia editorială a radiodifuzorului.
Având în vedere modul de desfăşurare a emisiunii, respectiv că aceasta a îmbrăcat forma unui interviu, în care redactorul postului TV ATLAS a pus întrebări unui candidat la alegerile europarlamentare, membrii Consiliului consideră că acest fapt demonstrează o intervenţie clară a radiodifuzorului, motiv pentru care emisiunea nu poate fi considerată o emisiune de promovare, astfel cum este definită de reglementările audiovizuale, în vigoare.
Pentru aceste considerente, în temeiul dispoziţiilor art. 21 din Decizia CNA nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DIPLOMATIC TVR PRESS S.R.L. pentru postul de televiziune TV ATLAS din Focşani şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-21.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TV ATLAS cu somaţie publică, întrucât o emisiune de promovare electorală a fost realizată cu contribuţia editorială a radiodifuzorului, fapt ce contravine dispoziţiilor referitoare la desfăşurarea campaniei electoale în domeniul audiovizualului.
Potrivit normelor în vigoare, radiodifuzorii pot difuza producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorială.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.