Decizia nr. 896 din 28.10.2008
28.10.2008

privind somarea S.C. NEWS MEDIA SRL,
cu sediul în ALBA IULIA, Str. Gheorghe Pop de Băseşti nr. 10, jud. Alba
pentru postul ARDELEANUL FM din Alba Iulia
Alba Iulia, B-dul 1 Decembrie 1918, nr. 68, bl. M6, jud. Alba
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 28 octombrie 2008, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat reclamaÅ£ia nr. 14731/22.10.2008, precum ÅŸi raportul întocmit de Serviciul InspecÅ£ie cu privire emisiunea « Ora adevărului », difuzată în data de 07.10 2008, de radiodifuzorul S.C. NEWS MEDIA SRL.
Postul ARDELEANUL FM din Alba Iulia aparţine radiodifuzorului S.C. NEWS MEDIA SRL (licenţă audiovizuală nr. R705.1/24.05.2006, decizia de autorizare nr. 1328.0/02.10.2007).
În urma analizării raportului întocmit de Serviciul Inspecţie, membrii Consiliului au constatat că S.C. NEWS MEDIA SRL a încălcat dispoziţiile art. 42 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit prevederilor invocate :
"(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
(2) ÃŽn cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.« ÃŽn fapt, radiodifuzorul a difuzat, în ziua de 07 octombrie 2008, emisiunea »Ora adevărului", moderată de d-nul Iosif Gligor, care l-a avut ca invitat pe d-nul Cosmin Covaciu, membru PNL, fost prefect de Alba, actualmente comisar în Ministerul Mediului.
Membrii Consiliului au constatat că dezbaterea subiectelor abordate în emisiune s-a făcut cu încălcarea dreptului la imagine al persoanelor despre care s-a discutat.
Astfel, pe parcursul emisiunii, atât moderatorul, cât ÅŸi invitatul acestuia, au vorbit în termeni licenÅ£ioÅŸi la adresa doamnelor care sunt membre ale PD-L. La un moment dat, d-nul Covaciu a afirmat că « ar dori sa urce toÅ£i ziariÅŸtii într-un balon cu aer cald ÅŸi să-l întoarcă cu capul în jos », context în care a purtat următorul dialog cu d-nul Gligor :
"Moderator : ... ne luam paraşutele cu noi …
Invitat : să vă luaţi paraşutele ...
Moderator : ...sunt câteva paraşute, am şi eu la Partidul Democrat, am o boală pe ele, pe câteva dintre ele ..."
Consiliul consideră că, o astfel de abordare este de natură să prejudicieze imaginea persoanelor despre care s-a discutat, fapt ce contravine prevederilor art. 42 alin. (1) din Codul audiovizualului.
De asemenea, pe parcursul discuţiilor dintre moderator şi invitat, au fost formulate acuzaţii nedovedite, de natură morală şi penală, la adresa reprezentanţilor PD-L.
În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că emisiunea s-a desfăşurat şi cu încălcarea prevederilor alin. (2) al art. 42 din Codul audiovizualului.
Redăm din raportul întocmit de Serviciul Inspecţie :
« Moderator : ... păi cum e posibil ca primarii Partidului Democrat de la Râmnicu Vâlcea să fie aleÅŸi din primul tur, primarul ÅŸi viceprimarul, scuze, să fie aleÅŸi din primul tur ? AÅ£i văzut ÅŸi dumneavoastră, în condiÅ£iile în care procesul nu s-a încheiat, ÅŸi sunt acolo delapidări ... sau luări de mită de 50.000 de euro, sau nu mai ÅŸtiu care este suma exactă. » Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat, pe de o parte, că acuzaÅ£iile formulate de radiodifuzor nu au fost dovedite. Pe de altă parte, alegând să formuleze astfel de acuzaÅ£ii, radiodifuzorul avea obligaÅ£ia să respecte principiul audiatur et altera pars, lucru care nu s-a întâmplat. De altfel, întreaga ediÅ£ie a emisiunii « Ora adevărului », difuzată în ziua de 07 octombrie 2008, s-a constituit într-un act de acuzare la adresa unui partid politic, respectiv a PD-L, ÅŸi a membrilor acestuia.
Având în vedere modul în care s-a desfăşurat emisiunea, Consiliul apeciază că d-nul Iosif Gligor, în calitate de moderator de emisiuni audiovizuale, nu a respectat obligaţiile specifice care îi reveneau, manifestând o atitudine vădit partizană.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. NEWS MEDIA SRL pentru postul ARDELEANUL FM din Alba Iulia şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003, S.C. NEWS MEDIA SRL - pentru postul de radio ARDELEANUL FM din Alba Iulia - are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
“Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul ARDELEANUL FM din Alba Iulia cu somaÅ£ie publică, întrucât în ediÅ£ia din data de 7 octombrie 2008 a emisiunii « Ora adevărului », radiodifuzorul a formulat acuzaÅ£ii nedovedite, de natură morală ÅŸi penală, la adresa membrilor unui partid politic, fără a respecta principiul audiatur et altera pars, reglementat de alin. (2) al art. 42 din Codul audiovizualului.
Potrivit acestor prevederi, în cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars. De asemenea, prin folosirea unui limbaj licenţios, a fost afectat dreptul la propria imagine al persoanelor despre care s-a discutat în emisiune, fapt ce contravine prevederilor art. 42 alin. (1) din actul normativ invocat."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.