Decizia nr. 846 din 24.09.2009

24.09.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. REDEŞTEPTAREA PRESS LUGOJ S.R.L.,
cu sediul în LUGOJ, str. Timişorii nr. 129, et. 2, jud. TIMIŞ

pentru postul de televiziune TEN TV
cu sediul în Lujoj, str. Timişorii nr. 129, et. 3-4, jud. Timiş

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 24 septembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate sub nr. 13192/16.09.2009, cu privire la emisiunea informativă „Ştirile TEN TV”, difuzată în ziua de 15.09.2009, de postul TEN TV.

Postul de televiziune TEN TV aparţine S.C. REDEŞTEPTAREA PRESS LUGOJ S.R.L., (licenţă audiovizuală nr. TV 056.1/23.07.1993, decizia de autorizare nr. 074.9/04.10.1994 şi reautorizare nr. 074.1/04.03.2003). În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii informative în discuţie, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

În fapt, postul de televiziune TEN TV a difuzat, în data de 15.09.2009, în cadrul emisiunii informative „Ştirile TEN TV” de la ora 18.00, la rubrica SPORT, o ştire intitulată „Campanie de succes”. Această ştire a fost reluată şi la ora 21.34.

Ştirea a prezentat o campanie ce fusese iniţiată de săptămânalul „Redeşteptarea” şi sala de fitness „Al Sixto Fit”, care a avut în vedere participarea eficientă a unui număr cât mai mare de persoane care să beneficieze de tratament de slăbire atât prin exerciţiile fizice impuse, cât şi prin recomandarea unei diete de către un instructor specialist.

Ştirea a prezentat 2 concurenţi, câştigători ai unui concursul din cadrul campaniei şi care, după o lună de antrenamente în sală, au slăbit aproape patru kilograme, declarându-se mulţumiţi de rezultatele acestor servicii.

Concomitent cu informaţiile oferite cu privire la modul în care unele persoane pot pierde din greutate prin exerciţii fizice corelate cu saună şi jacuzzi şi prin recomandarea unei diete, pe ecran au fost afişate, numele instructorului şi denumirea sălii de fitness : „Al Sixto Fit”.

Redăm din raportul de monitorizare :

Crainic : “Campania inţiată de “Redeşteptarea” şi “Al Sixto Fit” (reper 00:07) a avut succes. După o lună de antrenamente în sală, cei doi câştigători ai concursului, Ştefan Balaş şi Daniela Udrescu au rezultate foarte bune, reuşind să slăbească aproape patru kilograme.”
Redactor-Voce off : “După o lună de exerciţii fizice, corelate cu saună şi jacuzzi, câştigătorii concursului “Redeşteptarea” şi “Al Sixto Fit” (reper 00:24) au un tonus de invidiat. Ştefan Balaş a reuşit să slăbească 1,5 kg, iar Daniela Udrescu 3,5 kg. Antrenamentele le-au făcut cu un instructor specializat care le-a prescris şi o dietă.”
Reprezentant sală fitness : „La nivelul coapselor a dat jos doi centimetri, la gambă la fel, deci are date cu rezultate foarte foarte bune în decurs de o lună de zile.”
(...)
Doru Pescaru, instructor „Al Sixto Fit”-( reper 01:01) : “Şi antrenamentul a fost pe măsură, am făcut un antrenament general, tip circuit, pentru că este cel mai bine. Am făcut o dietă, o mică dietă, am respectat un program de trei-patru şedinţe pe săptămână - timpul efectiv de lucru de 60 de minute pe şedintă, bineînţeles. Am lucrat mai mult cardio, bandă de alergat şi bicicletă, compensat cu exerciţii fizice pentru grupele musculare respective, începând cu tren superior, tren inferior şi rezultatele se văd pe măsură şi pe scădere în greutate şi pe centimetri în volum.”
(...)
„Nu este bine pentru că vor fi efecte secundare în timp, la o dietă foarte strictă putem să avem pierdere de memorie, pierdere de văz, deci, pierderea calciului. Tendoanele şi ligamentele se adaptează foarte greu la acest tip de antrenament şi nu este indicat, mai ales dacă sunt probleme renale, sau probleme cardiovasculare sau cardiorespiratorii. Nu este bine să apelăm la aşa ceva mai ales dacă clientul are un anumit tip de probleme, să spunem un diabet sau să spunem altceva, tot felul de probleme. Atunci, îl lăsăm uşor să vedem cum evoluează în termen de 30 de zile şi atunci, dacă nu suntem mulţumiţi de rezultate, îi vom impune o dietă, de exemplu îi calculăm un anumit număr de calorii, să spunem 1700-1800 pe lună.”

Atât radiodifuzorul, prin voce din off, cât şi cei doi câştigători ai concursului, precum şi patronul sălii de fitness „Al Sixto Fit” au îndemnat publicul telespectator să participe, în continuare, la această campanie iniţiată de săptămânalul „Redeşteptarea” şi de sala de fitness „Al Sixto Fit”, al cărui nume a fost afişat pe ecran, de mai multe ori.

Cităm din raportul de monitorizare :

Redactor-Voce off : “Fiecare zi de antrenament se încheie pentru Ştefan Balaş şi Daniela Udrescu cu relaxare în jacuzzi şi saună. Rodica Drăgoi, proprietara sălii de fitness se declară mulţumită de cum a decurs această campanie şi promite alte acţiuni de acest gen în viitor pentru a atrage oamenii către sport.”
Ştefan Balaş, câştigător concurs : „Mulţumesc frumos „Redeşteptarea” şi firmei fitness că s-a ocupat de noi şi mă simt altfel, relaxat şi nu se poate compara. Am avut şi pauză şi antrenament şi saună, de toate. Şi eram mulţumit de toate condiţiile.”
Reporter : “Consideraţi că această campanie a “Redeşteptarea” şi “Al Sixto Fit” e eficientă ?”
Ştefan Balaş, câştigător concurs : „Merită să încerce şi alţii că e foarte bună, trebuie încercat, merită.”
Redactor-Voce off : ”Sper să mai fie doritori de mişcare în continuare şi totodată să mai asteptăm noi-veniţi la această sală. Mă gândesc să mai iniţiez astfel de campanii în viitor, deja am proiecte, pentru că lugojenii trebuie în primul rând să afle despre acest loc unde pot face sport.”
Rodica Drăgoi – patron sală fitness : “Sper să mai fie doritori de mişcare în continuare, cei care au participat şi totodată să asteptăm noi-veniţi la această sală.”
Reporter : “Veţi mai iniţia astfel de campanii pentru a motiva oamenii să vină la sală să facă sport ?”
Rodica Drăgoi – patron sală fitness : “Sigur, am în vedere acest lucru şi să sperăm că vor venii lugojenii şi să afle de acest loc unde pot să facă o mişcare totodată.”

Vizionând înregistrarea ştirii respective, membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare, radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială cu conţinut comercial, de promovare a sălii de fitnes „Al Sixto Fit”.

Consiliul a constatat că ştirea a depăşit cadrul unei informări cu caracter general a publicului telespectator cu privire la subiectul abordat, întrucât, prin menţionarea repetată a numelui sălii de fitness şi prezentarea în termeni pozitivi a serviciilor acesteia, au fost promovate imaginea şi serviciile oferite de aceasta, informaţia prezentată constituindu-se în publicitate mascată, fapt interzis imperativ de prevederile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. c) şi alin. (3), cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REDEŞTEPTAREA PRESS LUGOJ S.R.L., pentru postul de televiziune TEN TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul respectării dispoziţiilor din domeniul audiovizualului referitoare la regimul difuzării publicităţii.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. REDEŞTEPTAREA PRESS LUGOJ S.R.L., pentru postul de televiziune TEN TV, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TEN TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii informative „Ştirile TEN TV”, difuzată în data de 15 septembrie 2009, a făcut publicitate mascată în favoarea unui prestator de servicii, fapt ce contravine prevederilor art. 29 din Legea audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.