Decizia nr. 719 din 01.07.2009

01.07.2009


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 01 iulie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul publicitar QFORT, difuzat în zilele de 22 şi 23 iunie 2009, în intervalul orar 07.00-22.00, pe posturile de televiziune REALITATEA TV şi ANTENA 3.

Spotul QFORT a fost difuzat de postul REALITATEA TV, în ziua de 22 iunie 2009, la ora 18.50 şi în ziua de 23 iunie la ora 18.30, iar de postul ANTENA 3, în ziua de 23 iunie 2009, la ora 18.36.

Spotul prezintă un tânăr care deschide, în mod repetat, fereastra unui apartament situat într-un bloc de locuinÅ£e, strigând “Cucu !”. Ca răspuns la atitudinea tânărului, este surprinsă reacÅ£ia unor trecători, care îi adresează cuvinte injurioase.

Injuriile ce pot fi recunoscute în spatele replicilor din spot sunt uşor de dedus şi de identificat.

Redăm conÅ£inutul spotului :

“Cucu ! Cucu !
- Vino-ncoa’, să-Å£i dau eu cuc !
- EÅŸti cu capu’ ?
- Du-te în ...#@%& !
- Bă, taci mă în # @%& din gură !
- Du-te mă ÅŸi te culcă, mă ! Mă, boschetarule !

Voce din off : Nimeni nu rezistă cât ferestrele noastre. Geam cu protecÅ£ie solară la preÅ£ de geam standard. Oferta QFORT ! Proiectată să nu-i reziÅŸti.”

Vizionând înregistrarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 29 alin. (2) raportat la art. 16 alin. (3) lit. f) şi k) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 29 alin. (2) : “Publicitatea ÅŸi teleshoppingul se supun cerinÅ£elor ÅŸi criteriilor de protecÅ£ie a copiilor”.

La art. 16 alin. (3) sunt prevăzute criteriile generale în funcţie de care radiodifuzorii vor ţine cont în clasificarea producţiilor audiovizuale, printre care se regăseşte, la lit. f) cel cu privire la psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor, iar la lit. k) calitatea şi tipologia limbajului.

Analizând raportul de monitorizare cu privire la difuzarea spotului QFORT, membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate dispoziţiile legale cu privire la protecţia minorilor.

Având în vedere conţinutul spotulului, membrii Consiliului consideră că radiodifuzorii aveau obligaţia de a ţine seama atât de intervalul orar de difuzare, cât şi de criteriile generale prevăzute de legislaţia din domeniu, îndeosebi cele cu privire la reperele morale pe care personajele le oferă copiilor sau adolescenţilor şi la tipologia limbajului.

Normele din legislaţia audiovizuală prevăd că publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.

Ţinând cont de tipologia limbajului folosit, de reperele morale pe care spotul QFORT le oferă copiilor şi având în vedere orele la care acesta a fost difuzat în zilele de 22 şi 23 iunie 2009, ore la care programele audiovizuale nu sunt restricţionate pentru minori, Consiliul, în calitate de garant al interesului public, consideră că radiodifuzorii au obligaţia de a difuza producţiile audiovizuale cu respectarea principiului interesului superior al copilului.

În scopul asigurării protecţiei copiilor, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 29 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotul publicitar QFORT, transmis pe posturile REALITATEA TV şi ANTENA 3, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.