Decizia nr. 603 din 27.05.2009

27.05.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 2.500 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, sector 1, Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A4, etaj 2, camera 28, C.U.I. 14080700

pentru postul REALITATEA TV
Bucureşti, Piaţa Presei Libere, nr. 1, corp A, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la modul în care a fost reflectată, în emisiunile de dezbateri, difuzate în perioada 18-24.05.2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, de postul REALITATEA TV.

Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 263.2/03.05.2004, decizia de autorizare nr. 704.0-3/20.07.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

Potrivit prevederilor invocate :

„Art. 3 - Radiodifuzorii publici ÅŸi privaÅ£i sunt obligaÅ£i să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii :
a) echitate - competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuÅ£i electoratului ;
b) echilibru - prezentarea competitorilor electorali proporÅ£ională cu importanÅ£a evenimentelor electorale ;
c) imparÅ£ialitate - obligaÅ£ia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv ÅŸi echidistant.”

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, în perioada menţionată, în cadrul emisiunilor de dezbateri postul REALITATEA TV nu a reflectat în mod echitabil şi echilibrat activităţile de campanie electorală ale candidaţilor aflaţi în competiţie electorală.

Astfel, în cadrul acestor emisiuni, reprezentanţii PD-L au beneficiat de un număr de 5 apariţii, cei ai PSD+PC de 2 apariţii, iar cei ai PNL de 2 apariţii, în timp ce UDMR şi alţi competitori electorali (PNŢ, PFC, PRM, independenţi), care candidează pentru alegerile în Parlamentul European, nu au avut nicio apariţie.

Procedând astfel, radiodifuzorul nu a respectat principiile echităţii, echilibrului şi imparţialităţii reglementate de dispoziţiile art. 3 din Decizia C.N.A. nr. 391/2009.

Mai mult, potrivit prevederilor art. 5 alin. (4) din actul normativ invocat, timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali se repartizează în mod egal.

Principiile enunţate presupun ca toţi candidaţii şi competitorii electorali să fie prezenţi în mod echilibrat în emisiuni de dezbatere electorală, astfel încât fiecare dintre aceştia să aibă posibilitatea de a se face cunoscut electoratului, beneficiind de o prezentare proporţională cu importanţa evenimentelor electorale. Numai în acest fel, publicul va putea vota în cunoştinţă de cauză.

Consiliul a avut în vedere şi faptul că, în perioada monitorizată anterior celei ce face obiectul prezentei decizii, radiodifuzorul a procedat în mod similar, difuzând emisiuni de dezbatere electorală cu încălcarea aceloraşi prevederi, motiv pentru care a fost sancţionat cu somaţie publică.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus şi votat amendarea radiodifuzorului cu suma de 2.500 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul prevederilor art. 21 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. având licenÅ£a audiovizuală nr. TV 263.2/03.05.2004, decizia de autorizare nr. 704.0/20.07.2004, pentru postul de televiziune REALITATEA TV, se sancÅ£ionează cu amendă în cuantum de 2.500 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.


Către,

S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Bucureşti, sector 1, Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A4, etaj 2, camera 28, C.U.I. 14080700

pentru postul REALITATEA TV
Bucureşti, Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 603/27.05.2009 privind amendarea cu 2.500 lei a radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul de televiziune REALITATEA TV ÅŸi vă atenÅ£ionăm că, potrivit dispoziÅ£iilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă în cuantum de 2.500 lei, întrucât în cadrul emisiunilor de dezbateri electorale, difuzate în perioada 18 - 24 mai 2009, nu a asigurat o prezentare echitabilă şi echilibrată a candidaţilor sau competitorilor electorali la alegerile pentru Parlamentul European.

De exemplu, în cadrul acestor emisiuni, reprezentanÅ£ii PD-L au beneficiat de un număr de 5 apariÅ£ii, cei ai PSD+PC de 2 apariÅ£ii, iar cei ai PNL de 2 apariÅ£ii, în timp ce UDMR ÅŸi alÅ£i competitori electorali (PNÅ¢, PFC, PRM, independenÅ£i), care candidează pentru alegerile în Parlamentul European, nu au avut nicio apariÅ£ie.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.