Decizia nr. 453 din 26.05.2008
26.05.2008

Decizia nr. 453 din 26.05.2008
privind somarea S.C. CANARIS S.R.L.,
cu sediul în Braşov, str. Olteţ nr. 10-11, jud. Braşov
Tel./ Fax : 0268/423.292 ; 021/311.14.14
pentru postul de televiziune MIX TV
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 26 mai 2008, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul InspecÅ£ie, în baza reclamaÅ£iei înregistrate la C.N.A. sub nr. 7019/23.05.2008, cu privire la emisiunile informative „Ştirile Mix TV”, difuzate în ziua de 22 mai 2008, de postul de televiziune MIX TV.
Postul de televiziune MIX TV aparţine S.C. CANARIS S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. TV 182/23.09.1999, decizia de autorizare nr. 412.0/11.01.2001 şi reautorizare nr. 412.0-1/11.01.2001).
ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare cu privire la emisiunea informativă „Ştirile Mix TV”, difuzată în ziua de 22 mai 2008, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. CANARIS S.R.L. a încălcat prevederile art. 71 alin. (1) lit. a) ÅŸi alin. (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
Conform dispoziţiilor art. 71 din Codul audiovizualului :
- alin. (1) lit. a) – „În programele de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială ÅŸi culturală, trebuie să respecte principiul asigurării imparÅ£ialităţii, echilibrului ÅŸi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.”
- alin. (3) – „Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaÅŸi emisiuni sau, în mod excepÅ£ional, în emisiunile următoare ; în cazul în care cei solicitaÅ£i refuză să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt se menÅ£ionează pe post.”
ÃŽn fapt, în ziua de 22 mai 2008, postul de televiziune MIX TV a difuzat, în ediÅ£iile emisiunii informative „Ştirile MIX TV” de la orele 19.30 ÅŸi 23.30, o ÅŸtire cu titlul : „ Protest public la BraÅŸov din partea a 4 partide politice în problema afiÅŸajului electoral portocaliu de la poalele Tâmpei”. Åžtirea a conÅ£inut comentarii ÅŸi citate din comunicatul remis de „liberali”, „conservatori”, „ecologiÅŸti” ÅŸi conducerea PRM BraÅŸov, precum ÅŸi aprecieri negative la adresa candidatului PD-L la funcÅ£ia de Primar al oraÅŸului BraÅŸov, cu privire la publicitatea electorală stradală afiÅŸată de Partidul Democrat Liberal - filiala BraÅŸov. ÃŽn cadrul ÅŸtirii respective au fost difuzate interviuri cu domnii : Nicolae Iorga – candidatul PRM la funcÅ£ia de PreÅŸedinte al Consiliului JudeÅ£ean BraÅŸov, Aristotel Căncescu, candidatul PNL la funcÅ£ia de PreÅŸedinte al Consiliului JudeÅ£ean BraÅŸov ÅŸi Ioan Mânzală, candidatul PRM la funcÅ£ia de primar al oraÅŸului BraÅŸov.
Atât radiodifuzorul cât şi persoanele intervievate au făcut comentarii negative la adresa candidatului PD-L la funcţia de Primar al oraşului Braşov.
Redăm din raportul de monitorizare :
Prezentatoarea Onelia Pescaru :
„Protest public la BraÅŸov din partea a 4 partide politice în problema afiÅŸajului electoral portocaliu de la poalele Tîmpei, într-un document oficial liberalii, conservatorii, ecologiÅŸtii ÅŸi conducerea PRM BraÅŸov, îşi exprimă indignarea cu privire la sumele ameÅ£itoare cheltuite pentru reclamele electorale orange. Publicistul Ioan Mânzală, înscris în cursa pentru fotoliul de primar al municipiului, ne-a declarat că este scârbit de atitudinea contracandidatului său. Mânzală spune despre George Scripcaru, că acesta s-a aÅŸezat cu fundul pe BraÅŸov, acest lucru este evident pentru oricine priveÅŸte afiÅŸele portocalii plătite cu bani grei ÅŸi amplasate la tot pasul în oraÅŸ.”
Voce din off :
„În BraÅŸovul electoral al anului 2008, la tot pasul se vede portocaliu ÅŸi cum totul se plăteÅŸte , banii orange cheltuiÅ£i pentru reclama Partidului Democrat-Liberal, i-au determinat pe reprezentanÅ£ii a 4 partide politice din BraÅŸov, să i-a atitudine. ÃŽntr-un protest public, oamenii politici, se declară indignaÅ£i de modul în care Partidul-Democrat Liberal BraÅŸov, foloseÅŸte afiÅŸajul electoral ÅŸi consideră că este o bătaie de joc, la adresa cetăţeanului de rând.”
Protest afişat pe ecran în scris şi citit de o voce din off :
„Nu înÅ£elegem cum poate un partid politic să achiziÅ£ioneze 85% din spaÅ£iul publicitar al municipiului BraÅŸov, dintr-un buget de campanie care astfel ar trebui să ajungă la cifre astronomice , 3 milioane de euro, doar pentru această activitate electorală. BraÅŸovenii trebuie să ÅŸtie că numai partea de producÅ£ie a unui singur mash electoral imens, pus pe o clădire sau un bloc , echivalează din punct de vedere financiar cu 30 de pensii. Dacă s-ar lua în calcul ÅŸi taxa de publicitate în cazul în care nu s-ar fi postat monstruozitatea respectivă înaltă cât blocul, cu banii obÅ£inuÅ£i s-ar fi putut plăti pensii lunare pentru 50 de oameni necăjiÅ£i.”
Nicolae Iorga, PreÅŸedinte PRM BraÅŸov :
„Nu l-aÅ£i văzut pe domnul Scripcaru pe un bloc, are un afiÅŸ, ca să mă exprim delicat, cât un bloc, de unde au ei atâţia bani ?, Banii pe afiÅŸul ăla mare, este efectiv cu posteriorul pe BraÅŸov, BraÅŸovul este sub posteriorul lui, ÅŸi bineînÅ£eles rânjetul ăla tâmp, de rigoare. AÅŸa se laudă că a făcut în 4 ani 6 milioane de euro, la 10 se lasă domnul Scripcaru, aÅŸa se aude prin târg, se pare că este adevărat...”
Aristotel Căncescu, candidat PNL la Consiliul Judeţean Braşov :
„...Practic este vorba de sute, după calculele noastre, sute de miliarde de lei, cu aceşti bani se puteau face o grămadă de lucruri bune, în oraşul nostru. De unde sunt scoşi aceşti bani, Dumnezeu ştie ! Noi cu jumătate din bugetul partidului, de-abia am putut să plătim la nivelul Braşovului, , a fost o sumă onorabilă, o sumă consistentă, de-abia am putut ca să plătim 20 de mashuri pe care le-am pus la nivelul judeţului Braşov.
Avem informaţii că numai tricourile portocalii, au ajuns la o sumă de 17 miliarde de lei, deci dacă numai pe tricouri s-au dat 17 miliarde de lei, vă daţi seama cât s-a cheltuit la nivelul judeţului, de către acest partid !
Stau ÅŸi mă gândesc care e miza pentru ei ? De unde provin aceÅŸti bani ? Tot timpul am zis că asfaltul este foarte scump în BraÅŸov. Probabil că din spate fiind, aceste firme care au făcut asfaltul în BraÅŸov, sau alte firme, susÅ£in această campanie opulentă, batjocoritoare la adresa braÅŸovenilor...”
Ioan Mânzală, candidat la Primăria Braşov :
„Nu putem să suportăm , să ne întindem aÅŸa cât rufele pe garduri, afiÅŸele de prost gust. Am văzut chiar unul pe care actualul primar, George Scripcaru, stă cu fundul pe BraÅŸov, este un afiÅŸ cât blocul ÅŸi Georgică stă cu fundul pe BraÅŸov, exact asta este imaginea primarului, dacă braÅŸovenii au nevoie de un asemenea primar, n-au decât să suporte fundul lui Georgică...”
Vizionând înregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat principiul imparţialităţii, echilibrului şi nu a favorizat libera formare a opiniilor. Neasigurând o informare obiectivă, publicul telespectator nu şi-a putut forma o opinie corectă în legătură cu subiectele abordate, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 71 din Codul audiovizualului.
Astfel, în abordarea unui subiect public controversat, radiodifuzorul nu a prezentat punctul de vedere al tuturor părţilor şi în mod deosebit al persoanei la adresa căreia au fost formulate acuzaţiile.
În acest sens, radiodifuzorului îi revenea obligaţia ca pe lângă punctele de vedere prezentate de reprezentanţii Partidului Naţional Liberal, Partidului Conservator, Partidului Ecologist Român şi Partidului România Mare, să acorde şi reprezentanţilor Partidului Democrat-Liberal, posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la subiectul abordat în emisiune.
Membrii Consiliului apreciază că radiodifuzorul are dreptul la propria opinie, însă acesta era obligat să asigure, în cadrul emisiunilor difuzate, un climat de imparţialitate şi echilibru, prin intermedierea unei pluralităţi de opinii a tuturor părţilor implicate, pentru ca acestea să-şi poată exprima punctele de vedere cu privire la problemele în discuţie, iar publicul telespectator să fie în măsură să-şi formeze singur părerea.
În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 al aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. CANARIS S.R.L. pentru postul de televiziune MIX TV din localitatea Braşov şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. CANARIS S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune MIX TV cu somaÅ£ie publică, întrucât, în ediÅ£iile informative ale emisiunii “Åžtirile Mix TV” din ziua de 22 mai 2008 a fost difuzată o ÅŸtire care a conÅ£inut comentarii negative la adresa activităţii de campanie a Partidului Democrat-Liberal, formulate de reprezentanÅ£i ai altor partide aflate în competiÅ£ie electorală, fără ca Partidului Democrat-Liberal să-i fie solicitat un punct de vedere cu privire la acuzaÅ£iile care i-au fost aduse.
Acest fapt contravine prevederilor art. 71 din Codul audiovizualului care dispun că, în programele de ÅŸtiri, problemele de interes public trebuie să respecte principiul asigurării imparÅ£ialităţii, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.