Decizia nr. 205 din 25.03.2008

25.03.2008


envoyer l'article par mail title=

privind somarea SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE
pentru postul de televiziune TVR 2

SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE
Calea Dorobanţilor nr. 191, sector 1
Tel : 021/31.99.112 ; 31.88.907 ; 31.99.154
Fax : 021/31.99.154 ; 31.99.215 ; 31.99.277

pentru postul de televiziune TVR 2
Tel. : 021/31.99.188 ; 31.99.112
Fax : 021/31.99.277 ; 31.99.275

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 martie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la respectarea difuzării regimului publicităţii politice în cadrul emisiunii „Împreună în Europa", ediţia din data de 05.02.2008, difuzată de postul TVR 2.

Postul public de televiziune TVR 2 aparţine SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 341/03.11.2005, decizia de autorizare nr. 1270.0/15.03.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a încălcat prevederile art. 155 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

În fapt, postul TVR 2 difuzează săptămânal emisiunea în limba germană „Împreună în Europa". În cadrul ediţiei din data de 05.02.2008 s-a difuzat un reportaj având ca subiect administraţia localităţii Mediaş, al cărei primar este domnul Daniel Thellmann. Reportajul a avut o durată de câteva minute şi a fost dedicat în exclusivitate activităţii edilului acestui oraş, reportaj precedat de următorul comentariu : Prezentatoare(titrare) : „Anul 2008, este un an electoral. În urmă cu aproape 4 ani, la nivel de ţară au fost aleşi în total nouă candidaţi din partea Forumului Democrat al Germanilor din România, iar alţi patru candidaţi de origine germană au fost aleşi primari. În iunie 2004 s-a impus la Mediaş un alt candidat de origine germană. Este vorba despre Daniel Thellmann. Administraţia locală a realizat de atunci foarte multe pentru oraş, iar multe alte proiecte urmează să se dezvolte şi pe viitor."

În continuare, s-au prezentat imagini din Mediaş, din biroul primarului Daniel Thellmann, precum şi declaraţiile acestuia cu privire la intenţia sa de a candida la alegerile locale, precizându-se :

Prezentator(voce off, titrare) : (sel 0.29)„ De curând Daniel Thellmann şi-a exprimat intenţia personală de a candida pentru un al doilea mandat ca primar al Mediaşului. L-au convins rezultatele sondajelor de opinie. Dacă duminica aceasta ar avea loc alegeri, 50,3% din electoratul de la Mediaş l-ar realege. Sondajul de opinie realizat de o firmă din Sibiu este foarte încurajator. Eşantionul reprezentativ a fost alcătuit din 1000 de medieşeni cu vârste de peste 18 ani."

Pe parcursul materialului prezentat au fost subliniate, în termeni pozitivi, activitatea şi realizările domnului Daniel Thellmann, din perspectiva mandatului deţinut cât şi a proiectelor sale pentru un eventual nou mandat.

Daniel Thellmann(conform titrării) : (sel 1.14) „În ultimii trei ani ai activităţii noastre din oraş, rezultatele au fost foarte bune. Cetăţenii au luat la cunoştinţă ceea ce a realizat municipalitatea şi corespunde aşteptărilor cetăţenilor. Am făcut un sondaj prin care a fost măsurată satisfacţia locuitorilor, sondaj în care au fost cuprinse şi întrebări privind alegerile. Rezultatele sondajului arată că peste 50% din populaţia Mediaşului ar alege încă o dată actualul primar.« Prezentator(voce off, titrare) : (sel 2.26) ..Rezultatele bune arată că primarul şi echipa lui au avut o prestaţie bună în administraţia locală. Într-o conferinţă de presă, Klaus Johannis a explicat că FDGR este mulţumit de activitatea primarului Daniel Thellmann. Totodată, preşedintele Forumului Democrat al Germanilor din România a făcut referire la buna colaborare dintre primarul Mediaşului şi consiliul local, declarând că îl va susţine. »

Faţă de conţinutul reportajului respectiv, membrii Consiliului consideră că ediţia emisiunii „Împreună în Europa", din data de 05.02.2008, s-a transformat în publicitate politică, transmiţându-se un mesaj cu vădit caracter electoral.

Potrivit legislaţiei din domeniul audiovizualului, constituie publicitate politică promovarea unui partid, unui om politic sau unui mesaj politic. De asemenea, publicitatea politică se poate difuza numai în perioada de campanie electorală, cu respectarea condiţiilor expres reglementate. Or, radiodifuzorul a făcut publicitate politică în afara campaniei electorale, fapt ce contravine prevederilor art. 155 alin. (2) din Codul audiovizualului. Potrivit normelor invocate, cu excepţia perioadelor de campanie electorală, publicitatea politică este interzisă.

Având în vedere că în curând va începe campania electorală pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, Consiliul apreciază că difuzarea de publicitate politică este de natură să afecteze climatul politic, întrucât este transmis publicului telespectator un mesaj politic cu caracter electoral în afara campaniei electorale, care se desfăşoară în anumite condiţii şi cu respectarea unor reguli prevăzute în mod expres în legislaţia electorală.

Pentru toate aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, în conformitate cu dispoziţiile art. 91 alin. (1) şi (2), cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE pentru postul de televiziune TVR 2 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, Societatea Română de Televiziune - pentru postul TVR 2 - are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 2 cu somaţie publică, întrucât în cadrul ediţiei emisiunii „Împreună în Europa", din data de 5 februarie 2008, a făcut publicitate politică în favoarea unei persoane ce deţine o funcţie în administraţia publică locală şi care urmează să candideze pentru un nou mandat, transmiţându-se un mesaj cu vădit caracter electoral, fapt ce contravine prevederilor art. 155 din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţilor invocate, este interzisă publicitatea politică, cu excepţia perioadelor de campanie electorală."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.