Comunicat de presă

20.01.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

În prima parte a şedinţei Consiliului Naţional al Audiovizualului din data de 20 ianuarie 2009 s-au desfăşurat alegerile pentru funcţia de vicepreşedinte al CNA, conform Regulamentului de organizare şi funcţionare al instituţiei. În urma votului secret a fost ales domnul Ioan Onisei.

În aceeaşi şedinţă publică, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni:

amendă în cuantum de 10.000 lei postului de televiziune OTV, pentru că, în emisiunea “Dan Diaconescu Direct”, ediţiile difuzate în perioada 12.12.2008 – 11.01.2009, au fost constatate o serie de abateri cumulative de la prevederile legislaţiei audiovizuale în vigoare, respectiv încălcarea art. 39, alin 2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 (cu modificările şi completările ulterioare), a art. 15, alin. 2, lit. a şi b şi a art. 43, lit. c din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Astfel, pe parcursul dezbaterilor din studio referitoare la moartea tinerei Diana Maloş, au fost prezentate imagini şocante ale persoanei decedate, fără a se ţine seama de obligaţia asigurării protecţiei minorilor prin alegerea intervalului orar de difuzare, au fost date detalii în legătură cu metode de sinucidere şi tehnici criminale şi s-au difuzat imagini care exploatau traumele suferite de rudele victimei;

amendă în cuantum de 5.000 de lei postului de televiziune Antena 1, pentru încălcarea prevederilor art. 39, alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 şi ale art. 16, lit. f din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. În ediţia din data de 12.12.2008 a emisiunii “Acces direct” a fost abordat un subiect neadecvat orei de difuzare, respectiv “Un pitic la poarta filmelor xxx”. De asemenea, la stabilirea clasificării acestei producţii TV, nu s-a ţinut cont de “reperele morale pe care personajele le oferă copiilor sau adolescenţilor”;

amendă în cuantum de 5.000 lei postului Radio ZU pentru încălcarea prevederilor art. 39, alin. 2 şi art. 3, alin. 1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 şi ale art. 89 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. În emisiunea “Morning ZU”, ediţiile din 12.01.2009 şi 15.01.2009, realizatorii au abordat teme (o farsă cu conotaţii obscene, respectiv parodierea unor poezii ale poetului Mihai Eminescu) ce nu ţineau cont de protecţia copiilor şi de obligaţia de a asigura “informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale omului”, precum şi reflectarea “diversităţii culturale, în respectul identităţii naţionale şi europene”.

amendă în cuantum de 5.000 lei postului Radio 21, pentru că, în emisiunea matinală “Fabrica Dementă” din 15.01.2009, la rubrica “Ştirea zilei” a fost difuzată o parodie cu text vulgar după poezia “Luceafărul” de Mihai Eminescu, fiind încălcate prevederile art. 39, alin. 2 şi ale art. 3, alin. 1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum şi ale art. 89 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual;

somaţie publică postului de televiziune TVR 1 pentru că, în emisiunea “Ochiul magic”, difuzată în data de 19.11.2008, în care a fost prezentată nemulţumirea unor localnici cu privire la preotul din comuna Plătăreşti, jud. Călăraşi, au fost încălcate prevederile art. 71, alin. 1 şi 2 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Realizatorii aveau obligaţia de a asigura imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a opiniilor, precum şi o distincţie clară între faptele şi opiniile prezentate.

Pe baza raportului Serviciului de Inspecţie pentru posturile de televiziune din teritoriu, Consiliul a decis aplicarea următoarele sancţiuni: amendă în cuantum de 5.000 de lei societăţii SC Canaris SRL (postul Mix 2 Braşov, emisiunea “Ce ne enervează” din data de 11.01.2009) pentru încălcarea prevederilor art. 71 (principiile ce trebuie respectate pentru o informare corectă în programele de dezbateri) şi ale art. 42, alin. 1 şi 4 (referitoare la dreptul unei persoane la propria imagine) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi somaţie publică posturilor de radio Radio Smile Negreşti/Vaslui şi Focus FM Buzău, pentru că nu au pus la dispoziţia Consiliului înregistrările solicitate pentru anumite emisiuni, aşa cum prevede art. 1 şi 2 din Decizia CNA nr. 412/2007.

Direcţia Comunicare, Afaceri Europene şi Proiecte