Comunicat de presă

09.12.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat, în şedinţa publică din data de 9 decembrie 2009, rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate cu privire la modul în care a fost respectată Decizia CNA nr. 853 din 29 septembrie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a acestei campanii electorale pentru alegerea Preşedintelui României, în special în emisiunile difuzate de posturile de televiziune centrale în ziua votului (06.12.2009). Constatând încălcări ale prevederilor legale, Consiliul a hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni:

amendă în cuantum de 30.000 de lei postului de televiziune Antena 3. În emisiunea “Ediţie specială” difuzată în direct, începând cu ora 18.30, în ziua votului, au fost invitaţi reprezentanţi ai unor partide politice sau susţinători ai candidaţilor. Au fost încălcate prevederile art. 8 din Decizia CNA nr. 853 din 29 septembrie 2009 “Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 9. (...)”. La stabilirea sanctiunii s-a avut în vedere şi difuzarea rezultatelor exit-poll înainte de ora 21.00;

amendă în cuantum de 7.500 de lei postului de televiziune B1 TV, pentru difuzarea rezultatelor exit-poll înainte de ora 21.00, în ziua de 06.12.2009, ziua votării, precum şi pentru modul de difuzare a sondajelor de opinie, fără a ţine cont de prevederile art. 7 din Decizia CNA nr. 853/2009 (“Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 19 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare) raportate la art. 19 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit art. 19 din Legea nr. 370/2004, alin. 1, “ În perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conţinut electoral, acestea trebuie însoţite de următoarele informaţii:a) denumirea instituţiei care a realizat sondajul;b) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;c) dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;d) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului.”

• câte o amendă în cuantum de 12.500 de lei posturilor de televiziune Etno TV şi Taraf TV. Posturile au difuzat o melodie de promovare a unui candidat în afara intervalelor orare în care s-au declarat de către radiodifuzor emisiunile electorale. De asemenea, au fost avute în vedere şi dezechilibrele din emisiunile de promovare difuzate în ultima zi a campaniei electorale;

• somaţii publice posturilor de televiziune TVR 1, Antena 1, Antena 2, Antena 3, Pro Tv, Realitatea TV, OTV, N 24 şi Vox News. Consiliul a constatat că posturile respective au difuzat sondaje de opinie, fără a ţine cont de prevederile art. 7 din Decizia CNA nr. 853/2009 (“Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 19 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare) raportate la art. 19 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare. În conformitate cu art. 19 din Legea nr. 370/2004, alin. 1 “ În perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conţinut electoral, acestea trebuie însoţite de următoarele informaţii:a) denumirea instituţiei care a realizat sondajul;b) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată;c) dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;d) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului.”

De asemenea, pe baza raportului Serviciului de Inspecţie pentru posturile de televiziune din teritoriu, Consiliul a sancţionat, pentru încălcarea prevederilor legilaţiei audiovizuale în vigoare şi a Deciziei CNA nr. 853 din 29.09.2009, următoarele posturi:

Televiziunea Târgovişte, amendă în cuantum de 12.500 de lei;

RTT Braşov, amendă în cuantum de 10.000 de lei şi obligarea postului de a difuza un drept la replică. A fost reţinută şi încălcarea art. 71 din Codul audiovizualului referitor la obligaţia radiodifuzorului de a asigura informarea corectă a publicului;

TV Total Vaslui, amendă în cuantum de 7.500 de lei, pentru promovare electorală negativă;

UNU TV Piatra-Neamţ, amendă în cuantum de 5.000 de lei;

Alpha Tv Ploieşti, TV ART PRESS Târgovişte, Nova TV Mediaş, TV Neptun, Nova TV Braşov, Tele M Iaşi şi societatea C & CO din Botoşani, somaţii publice.

În aceeaşi şedinţă publică, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au analizat raportul Serviciului de Inspecţie privind reţelele CATV din teritoriu şi a sancţionat pentru încălcarea prevederilor art. 74, alin. 3 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele societăţi:

NEXTGEN COMMUNICATIONS SRL - amendă în cuantum de 20.000 lei;

STRONG TVT SRL, HALLEY SRL, BOBOTECH SRL, GLOBAL TELECOM SRL, TELEVIVA SRL, SEMNAL SAT TV, VEST BUCOVINA CATV SRL, ALTESA COM SA, CCC BLUE TELECOM SA, NOVA GRUP SRL, MULTIMEDIA NETWORK SRL – câte o amendă în cuantum de 10.000 lei;

TV TEOMAR SRL, MEDIA VISION SRL, EUROCABLU TGA SA, ELECTRIC COMPANY SRL, LESU I. OLIMPIU, NICSAT SRL – somaţii publice.

Serviciul Comunicare şi Relaţii cu Publicul