Comunicat de presă

30.11.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întruniţi în şedinţa publică din data de 30.11.2009, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au decis să sancţioneze, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale privind protecţia copilului şi respectarea principiului interesului superior al acestuia, raportată la art. 22, alin 5 din Legea 272/ 2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului [„ (1) Copilul are dreptul la protejarea imaginii sale publice si a vietii sale intime, private si familiale. (5) Consiliul National al Audiovizualului monitorizeaza modul de derulare a programelor audiovizuale, astfel incat sa se asigure protectia si garantarea dreptului copilului prevazut la alin. (1).], următoarele posturi:

OTV – amendă în cuantum de 20.000 lei . În ediţiile emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, difuzate în zilele de 26.11.2009 şi 28.11.2009, moderatorul a luat în direct mai multe interviuri („L-am găsit pe pe copilul bătut de Traian Băsescu”, „Tânărul din filmul cu Băsescu vorbeşte în premieră”), difuzate cu încălcarea, printre altele, şi a prevederilor art. 10 din Codul CNA („Interviurile şi declaraţiile copilului trebuie luate şi difuzate cu responsabilitate şi discernământ, astfel încât acesta să nu fie chestionat pentru a-i fi smulse păreri referitoare la probleme intime de familie sau pentru a-i fi cerute opinii în chestiuni care depăşesc puterea lui de judecată.”);

Antena 3 - amendă în cuantum de 5.000 lei. În stabilirea sancţiunii Consiliul a luat în consideraţie şi faptul că în emisiunea „Ştirea zilei” din data de 26.11.2009, moderatorul nu a respectat nici dispoziţiile art. 42 alin. 1 şi 2 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care stipulează: „(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.”;

Realitatea TV - amendă în cuantum de 5.000 lei. În emisiunile de ştiri şi de dezbatere, precum „Deschide lumea” sau „Ora de foc” intitulate „Lovitură de imagine” sau „Campanie murdară”, moderatorii au divulgat datele de identificare ale copilului;

B1 TV - amendă în cuantum de 5.000 lei. În emisiunile de dezbatere „Alege naşul” ( din data de 26.11.2009) sau „Evenimentele zilei” ( din data de 27.11.2009), postul a încălcat dispoziţiile privind protecţia copilului şi respectarea principiului interesului superior al acestuia enunţate mai-sus.

În cadrul aceleiaşi şedinţe, Consiliul a decis să sancţioneze cu câte o amendă în cuantum de 5.000 lei postul Antena 3 (pentru difuzarea unui spot noncomercial care face referire la un candidat la alegerile prezidenţiale) şi posturile Etno TV şi Taraf TV (pentru difuzarea unei piese muzicale cu caracter electoral în alte programe decât cele electorale), conform art. 5 şi art. 6, alin 3 din Decizia nr. 853 din 29.09.2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, care reglementează regimul de difuzare a opiniilor şi mesajelor cu conţinut electoral.

În aceeiaşi şedinţă, Consiliul a analizat Raportul Serviciului de Inspecţie privind unele posturi din teritoriu şi a sancţionat cu amendă în cuantum de 10.000 lei postul VTV Râmnicu Vâlcea pentru încălcarea prevederilor art. 42 alin. 1 şi 2 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, ["(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.”].

Serviciul Comunicare şi Relaţii cu Publicul