Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 12.01.2021

12.01.2021


envoyer l'article par mail title=


ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 12.01.2021, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite ÅŸi a decis aplicarea următoarelor sancÈ›iuni :

- amendă de 5.000 de lei postului Antena 1, pentru că, la difuzarea ediÅ£iei din 08.11.2020 a emisiunii „iUmor”, postul a încălcat prevederile art. 40 alin. (7) din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, potrivit cărora „Orice referire peiorativă la adresa persoanelor în vârstă sau cu dizabilităţi, precum ÅŸi punerea acestora în situaÅ£ii ridicole ori umilitoare sunt interzise în cadrul programelor audiovizuale, chiar dacă există acordul acestora”. La stabilirea sancÈ›iunii s-au avut în vedere È™i ediÅ£iile din 15 ÅŸi 22.11.2020, care au fost transmise fără a se È›ine seama de dispoziÈ›iile art. 18 alin. (1) lit. b) din Cod [„Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producÅ£ii care prezintă : (…) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen”] ;

- somaÅ£ie publică postului Inedit TV, deoarece în emisiunea „Luis Lazarus Live” difuzată în data de 18.11.2020 nu au fost respectate prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ÅŸi nici cele ale art. 64 alin. (1) lit. a) ÅŸi b) din Codul audiovizualului [art. 3 (2) „ToÅ£i furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor ÅŸi evenimentelor ÅŸi să favorizeze libera formare a opiniilor” ; art. 64 (1) „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă”].

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor TV aferente campaniilor de promovare pentru :

- RedBlocker, difuzat fără a fi respectate dispoziÅ£iile art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 15.11-07.12.2020)[„Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaÅ£ia comunitară ÅŸi naÅ£ională aplicabile produselor ÅŸi suplimentelor alimentare ÅŸi apelor minerale naturale, informaÅ£iile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament ÅŸi de vindecare a unei boli umane ÅŸi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi”] ;

- OK Medical, spot ale cărui imagini nu respectă prevederile art. 93 (1) din Cod (perioada monitorizată 21-27.12.2020) [„Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practice comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare”] ;

- AsociaÈ›ia „PreÈ›uieÈ™te Calitatea” - Pâine neambalată, spot în care apare afirmaÈ›ia potrivit căreia : „Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de Covid-19 din cauza consumului de pâine NEAMBALATÄ‚” . Spotul a fost difuzat cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 93 alin. (1) ÅŸi ale art. 101 din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 28.12.2020 - 03.01.2021) [art. 101 – „Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunÅ£e la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”].

Biroul Informare și Relații Publice