Decizia nr. 492 din 23.04.2009
23.04.2009

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 aprilie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare şi a vizionat spotul publicitar pentru loţiunea hidratantă cu efect reparator Neutrogena difuzat de posturile de televiziune. Spotul, cu o durată de 16 secunde, are următorul conţinut :
Voce din off : Norvegia e minunată, însă îţi poate lăsa pielea uscată şi aspră. Noua loţiune hidratantă cu efect reparator cu formula norvegiană. 100% dintre femei au confirmat efectul reparator şi reconfortant. Repararea pielii uscate de la Neutrogena.
Pe ecran apare titrat cu caractere mari :
- Neutrogena, creată împreună cu medicii dermatologi ;
- 100% repararea pielii uscate, în timp ce în partea de jos a ecranului este titrat cu caractere mici, greu lizibil, pe o perioadă de 3 secunde : 60 de femei s-au declarat mulţumite în timpul testelor clinice, 4 săptămâni, Franţa.
- 100% repararea pielii uscate ;
- Neutrogena, creată împreună cu medicii dermatologi.
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta nu respectă dispoziţiile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual prevăzute de art. 107 şi art. 111 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
Art. 107 „Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesului public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte.”
Art. 111 „Durata publicităţii şi a teleshoppingului nu constituie un motiv care să justifice înlăturarea obligaţiilor de informare corectă a publicului în legătură cu bunurile sau serviciile promovate.”
Consiliul a ţinut cont, de asemenea, de punctul de vedere cu privire la acest spot publicitar, exprimat de Consiliul Român pentru Publicitate prin adresa 5707/14.04.2009.
Membrii Consiliului au apreciat că informaţiile şi datele puse la dispoziţia publicului în acest spot publicitar sunt echivoce şi prezintă o discordanţă între termenii la care fac referire, astfel încât nu se asigură o informare corectă a telespectatorilor.
Prin afirmaţia „100% repararea pielii uscate” se poate aprecia că se face referire la calitatea produsului de a repara în întregime pielea uscată, în timp ce menţiunea scrisă că „60 de femei s-au declarat mulţumite în timpul testelor clinice”, care completează această informaţie, face referire la numărul de femei care au folosit crema şi s-au declarat mulţumite, fără a se menţiona însă dacă acesta este întregul eşantion pe care s-au făcut testele.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate a spotului publicitar pentru loţiunea hidratantă cu efect reparator Neutrogena, în sensul că acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor art. 107 şi 111 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.