Decizia nr. 541 din 07.05.2009

07.05.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei S.C. ANTENA 4 S.A.,
cu sediul în Bucureşti, b-dul Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, sector 1
CUI R 15979862

pentru postul de televiziune EUFORIA LIFESTYLE TV
BUCUREŞTI, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 07 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „Inelul cu diamant”, difuzată în ziua de 26 aprilie 2009, de postul EUFORIA LIFESTYLE TV.

Postul de televiziune EUFORIA LIFESTYLE TV aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 4 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 77.2/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 1008.0/10.01.2006).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării ediţiei emisiunii menţionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. TV ANTENA 4 S.A. a încălcat prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 16 alin. (1) şi (3) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, difuzarea în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare ori datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

Potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (3) din Codul audiovizualului, criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe au drept scop asigurarea protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora, iar criteriile generale de care titularii de licenţă audiovizuală vor ţine cont în clasificarea producţiilor audiovizuale sunt următoarele :

(...)
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor ;
k) calitatea şi tipologia limbajului ;
l) genul sau temele producţiilor audiovizuale."

În fapt, postul de televiziune Euforia Lifestyle TV a difuzat în data de 26 aprilie 2009, de la ora 20.00, emisiunea “Inelul cu diamant”, cu semnul de avertizare “AP”. Genul emisiunii : reality-show, tip concurs. În cadrul acestei ediţii, participantele la concurs aveau rolul de a-şi demonstra puterea de seducţie pentru a câştiga premiul oferit : un inel şi un colier cu diamante, precum şi inima milionarului italian Maurizio Cerasino, cel care oferea câştigătoarei inelul respectiv.

Pentru a câştiga inelul cu diamant, fiecare dintre concurente trebuia să-l convingă pe omul de afaceri italian că este cea mai potrivită să devină deţinătoarea inelului cu diamant. În acest sens, concurentele au participat la diferite probe “pentru a-şi demonstra măiestria sexuală şi puterea de seducţie”.

După fiecare probă, juriul, format din mai multe personalităţi din diferite domenii, şi-a exprimat punctul de vedere cu privire la prestaţia concurentelor.

Prima probă a concursului a constat în „Dansul pijamalelor”, probă la care concurentele trebuiau să demonstreze „că stăpânesc arta seducţiei în dormitor şi că pot fi provocatoare chiar şi în pijamale”. În timp ce participantele şi-au dat jos pijamalele, acestea, pe ritmul muzicii, au dansat cu mişcări provocatoare, cu conotaţii sexuale.

Cea de-a doua probă a constat în dexteritatea şi spontaneitatea participantelor care, într-un timp cât mai scurt, trebuiau să dezbrace un bărbat, folosindu-se de capacitatea de seducţie. Pe ritmul muzicii, cu mişcări lascive şi provocatoare, fiecare dintre concurente a dezbrăcat câte un bărbat pentru a demonstra puterea lor de seducţie.

Pe parcursul emisiunii, atât persoanele care făceau parte din juriu, cât şi concurentele au folosit un limbaj cu conotaţii sexuale.

Cităm din raportul de monitorizare :

„Prezentator : Am şi eu o întrebare pentru stimabilul nostru invitat. Ai simţit ceva.....(toată lumea râde şi aplaudă)
Invitat : Acolo, aşa puţin...
Prezentator : Te-a dezbrăcat bine ? Ţi s-a mai întâmplat chestia asta să fie aşa tranşantă, directă...la sentiment ?
Invitat : E pentru începătoare.
Prezentator : Deci se poate mai bine ?
Ovidiu Huminiuc : Deci simplu şi la obiect, s-a pus direct în mijloc, că nu îi place să aibă lateralele, cum se zice din flanc aşa, pe liber....
Elena Persei : Nu ştiu cum se zice, dar am văzut cum se face.(...)

În ultima probă, denumită „Cel mai vesel clovn”, a fost testată expresivitatea şi simţul umorului concurentelor care, îmbrăcate în costume de clovn, au încercat să convingă juriul de calităţile lor actoriceşti.

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că ediţia din 26 aprilie 2009 a fost difuzată cu încălcarea dispoziţiilor privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, întrucât, în raport de conţinutul emisiunii şi de ora de difuzare (respectiv, ora 20.00), radiodifuzorul a încadrat greşit această producţie cu semnul de avertizare “AP” – producţii audiovizuale care pot fi vizionate de copiii de până la 12 ani numai cu acordul sau împreună cu părinţii ori familia.

Membrii Consiliului consideră că emisiunea a promovat un model de viaţă ce poate fi adoptat de adolescenţi, inducându-le acestora ideea că poţi avea o situaţie materială bună şi de succes în viaţă, având un comportament mercantil şi că femeile pot obţine prin mijloace facile dar mai puţin corecte, avantaje materiale.

Astfel, fiecare concurentă a încercat să-l convingă pe omul de afaceri, prin măiestrie sexuală şi putere de seducţie, că merită să obţină inelul cu diamant pus în joc.

Membrii Consiliului consideră că, procedând astfel, radiodifuzorul a promovat un comportament nepotrivit, care poate influenţa în mod negativ dezvoltarea mentală şi morală a copiilor, iar difuzarea programului începând cu ora 20.00 a fost făcută cu încălcarea normelor privind protecţia minorilor.

În acest sens, radiodifuzorul avea obligaţia de a lua toate măsurile legale astfel încât, prin difuzarea materialului audiovizual respectiv, copiii să poată fi protejaţi, în speţă, să ţină cont de criteriile prevăzute de legislaţia audiovizală pentru clasificarea producţiilor, în special cel privind psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor şi adolescenţilor şi, în consecinţă, să difuzeze acest material la o oră la care minorii nu aveau acces la vizionarea sau audierea lui.

Opţiunea fiecărui radiodifuzor de a difuza emisiunile pe care le consideră de cuviinţă este liberă, Consiliul neintervenind în alegerea programelor, însă, obligaţia de a respecta dispoziţiile legale din domeniul audiovizualului, incumbă tuturor radiodifuzorilor.

De asemenea, membrii Consiliului au ţinut cont şi de faptul că programele cu acces liber se supun, în conformitate cu dispoziţiile Directivei Televiziunii fără Frontiere şi a legii audiovizualului, unor restricţii mai riguroase decât programele cu acces restricţionat.

Ţinând cont de normele din legislaţia audiovizuală, Consiliul apreciază că o emisiune cu un astfel de conţinut nu ar putea fi difuzată decât la o oră la care minorii nu au acces la vizionarea programelor de televiziune În calitate de garant al interesului public, Consiliul consideră că radiodifuzorii au obligaţia de a difuza programele audiovizuale cu respectarea principiului interesului superior al copilului.

Faţă de aceste aspecte şi având în vedere faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat anterior pentru încălcarea aceloraşi prevederi legale privind protecţia copiilor, aspect care demonstrează că sancţiunea nu şi-a îndeplinit scopul preventiv, radiodifuzorul ignorând în continuare aceste dispoziţii, Consiliul a propus amendarea acestuia cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. ANTENA 4 S.A. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 77.2/16.12.2003 şi al deciziei de autorizare nr. 1008.0/10.01.2006 pentru postul de televiziune Euforia Lifestyle TV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 16 alin. (1) şi (3) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. ANTENA 4 S.A.
B-dul Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, sector 1 BUCUREŞTI
CUI R 15979862

pentru postul de televiziune EUFORIA LIFESTYLE TV
BUCUREŞTI, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 541/07.05.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. ANTENA 4 S.A. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text : „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune Euforia Lifestyle TV cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât ediţia din 26 aprilie 2009 a emisiunii „Inelul cu diamant” a fost difuzată la o oră nepotrivită în raport de conţinutul său.

Emisiunea a fost difuzată începând cu ora 20.00, oră accesibilă minorilor, fără ca postul să respecte normele audiovizuale care obligă radiodifuzorii să ţină cont de criterii precum psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor, întrucât, în cadrul său, un comportament explicit sexual a fost prezentat ca o modalitate de succes în viaţă.

Potrivit dispoziţiilor legale, difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă prin alegerea intervalului orar ori datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces la programele respective”. Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.