Decizia nr. 674 din 12.12.2013

14.12.2013


envoyer l'article par mail title=


 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 12 decembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în urma autosesizării Consiliului, înregistrată sub nr. 13215/29.11.2013, cu privire la conÅ£inutul spotului publicitar pentru detergentul Bonux, difuzat de posturile de televiziune PRO TV, TVR 1, TVR 2, B1 TV ÅŸi PRIMA TV în data de 25 noiembrie 2013.

 Potrivit raportului de monitorizare, spotul a avut următorul conÅ£inut : Bonux – varianta fără partea introductivă, difuzat de posturile PRO TV, TVR 2 ÅŸi PRIMA TV :
 Un bărbat intră în curtea unei femei ce pune rufe la uscat, Å£inând în mână trei diferite pungi cu detergent, spunând : Bărbat : Maria, Å£i-am luat trei detergenÅ£i extraordinari. Maria : DetergenÅ£i ? Dar n-avem nevoie de trei, avem nevoie de unul singur ! Voce off : Bonux spală foarte bine, miroase frumos ÅŸi nu costă mult. Pentru curaÅ£enie, prospeÅ£ime ÅŸi economii, foloseÅŸte întotdeuna Bonux. Imaginile prezintă detergentul Bonux, alături de celelalte trei pungi de detergent ÅŸi pe Maria, mirosind fericită lucrurile deja spălate ÅŸi punând o monedă în portofel, semn al economiei făcute cu Bonux. La finalul spotului, apare imaginea detergentului Bonux, alături de cuvintele : Curat, Proapăt, Economic. Bonux – varianta lungă, difuzat de posturile B1 TV ÅŸi TVR1 : Un bărbat merge pe culoarul unui supermarket, consultându-ÅŸi lista de cumpărături ÅŸi de el se apropie trei femei, fiecare oferindu-i câte o pungă de detergent. Prima femeie : DoriÅ£i să încercaÅ£i un detergent care curăţă bine ? Bărbatul : Aaa... A doua femeie : CăutaÅ£i un detergent care miroase frumos ? Bărbatul : Sigur. A treia femeie : Sau poate un preÅ£ avantajos ? Bărbatul (luând în braÅ£e ÅŸi cea de-a treia pungă de detergent) : Cum să nu ? ÃŽn continuare, el intră în curtea unei femei ce pune rufe la uscat, Å£inând în mână cele trei diferite pungi cu detergent, spunând : Bărbat : Maria, Å£i-am luat trei detergenÅ£i extraordinari ! Maria : DetergenÅ£i ? Dar n-avem nevoie de trei, avem nevoie de unul singur ! Voce off : Bonux spală foarte bine, miroase frumos ÅŸi nu costă mult. Bărbatul : ÃŽi duc înapoi. Maria : Păi, unde nu-i cap, vai de picioare ! Voce off : Pentru curaÅ£enie, prospeÅ£ime ÅŸi economii, foloseÅŸte întotdeuna Bonux.
 Imaginile prezintă detergentul Bonux, alături de celelalte trei pungi de detergent ÅŸi pe Maria, mirosind fericită lucrurile deja spălate ÅŸi punând o monedă în portofel, semn al economiei făcute cu Bonux. La finalul spotului, apare imaginea detergentului Bonux, alături de cuvintele : Curat, Proapăt, Economic.

 Analizând raportul de monitorizare ÅŸi vizionând înregistrarea spotului pentru detergentul Bonux, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 83 din Codul audiovizualului, potrivit cărora radiodifuzorii au obligaÅ£ia să asigure respectarea normelor ortografice, ortoepice ÅŸi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
 Astfel, membrii Consiliului au constatat că, atât în varianta fără partea introductivă, cât ÅŸi în varianta lungă, în mod greÅŸit, a fost utilizat ÅŸi pronunÅ£at cuvântul „întotdeuna”, în loc de forma corectă, „întotdeauna”, cum este stabilit de Academia Română, ca regulă de pronunÅ£are ÅŸi de scriere, din punct de vedere ortoepic ÅŸi ortografic.
 ÃŽn raport de normele stabilite de Academia Română, Consiliul consideră că radiodifuzorii au obligaÅ£ia să asigure respectarea regulilor ortografice ÅŸi ortoepice în toate programele audiovizuale pe care le difuzează.

 ÃŽn calitatea sa de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul are obligaÅ£ia să asigure protejarea culturii ÅŸi a limbii române, astfel cum prevăd dispoziÅ£iile art. 10 alin. (3) lit. f) din Legea audiovizualului.
 Faţă de aceste aspecte, în temeiul ÅŸi cu respectarea dispoziÅ£iilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru detergentul Bonux difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte normele ortoepice ÅŸi ortografice ale limbii române, stabilite de Academia Română, în condiÅ£iile prevăzute de legislaÅ£ia audiovizuală.