Decizia nr. 674 din 12.12.2013

14.12.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 decembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în urma autosesizării Consiliului, înregistrată sub nr. 13215/29.11.2013, cu privire la conţinutul spotului publicitar pentru detergentul Bonux, difuzat de posturile de televiziune PRO TV, TVR 1, TVR 2, B1 TV şi PRIMA TV în data de 25 noiembrie 2013.

 Potrivit raportului de monitorizare, spotul a avut următorul conţinut: Bonux – varianta fără partea introductivă, difuzat de posturile PRO TV, TVR 2 şi PRIMA TV:
 Un bărbat intră în curtea unei femei ce pune rufe la uscat, ţinând în mână trei diferite pungi cu detergent, spunând: Bărbat: Maria, ţi-am luat trei detergenţi extraordinari. Maria: Detergenţi? Dar n-avem nevoie de trei, avem nevoie de unul singur! Voce off: Bonux spală foarte bine, miroase frumos şi nu costă mult. Pentru curaţenie, prospeţime şi economii, foloseşte întotdeuna Bonux. Imaginile prezintă detergentul Bonux, alături de celelalte trei pungi de detergent şi pe Maria, mirosind fericită lucrurile deja spălate şi punând o monedă în portofel, semn al economiei făcute cu Bonux. La finalul spotului, apare imaginea detergentului Bonux, alături de cuvintele: Curat, Proapăt, Economic. Bonux – varianta lungă, difuzat de posturile B1 TV şi TVR1: Un bărbat merge pe culoarul unui supermarket, consultându-şi lista de cumpărături şi de el se apropie trei femei, fiecare oferindu-i câte o pungă de detergent. Prima femeie: Doriţi să încercaţi un detergent care curăţă bine? Bărbatul: Aaa... A doua femeie: Căutaţi un detergent care miroase frumos? Bărbatul: Sigur. A treia femeie: Sau poate un preţ avantajos? Bărbatul (luând în braţe şi cea de-a treia pungă de detergent): Cum să nu? În continuare, el intră în curtea unei femei ce pune rufe la uscat, ţinând în mână cele trei diferite pungi cu detergent, spunând: Bărbat: Maria, ţi-am luat trei detergenţi extraordinari! Maria: Detergenţi? Dar n-avem nevoie de trei, avem nevoie de unul singur! Voce off: Bonux spală foarte bine, miroase frumos şi nu costă mult. Bărbatul: Îi duc înapoi. Maria: Păi, unde nu-i cap, vai de picioare! Voce off: Pentru curaţenie, prospeţime şi economii, foloseşte întotdeuna Bonux.
 Imaginile prezintă detergentul Bonux, alături de celelalte trei pungi de detergent şi pe Maria, mirosind fericită lucrurile deja spălate şi punând o monedă în portofel, semn al economiei făcute cu Bonux. La finalul spotului, apare imaginea detergentului Bonux, alături de cuvintele: Curat, Proapăt, Economic.

 Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea spotului pentru detergentul Bonux, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 83 din Codul audiovizualului, potrivit cărora radiodifuzorii au obligaţia să asigure respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
 Astfel, membrii Consiliului au constatat că, atât în varianta fără partea introductivă, cât şi în varianta lungă, în mod greşit, a fost utilizat şi pronunţat cuvântul „întotdeuna”, în loc de forma corectă, „întotdeauna”, cum este stabilit de Academia Română, ca regulă de pronunţare şi de scriere, din punct de vedere ortoepic şi ortografic.
 În raport de normele stabilite de Academia Română, Consiliul consideră că radiodifuzorii au obligaţia să asigure respectarea regulilor ortografice şi ortoepice în toate programele audiovizuale pe care le difuzează.

 În calitatea sa de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul are obligaţia să asigure protejarea culturii şi a limbii române, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 10 alin. (3) lit. f) din Legea audiovizualului.
 Faţă de aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar pentru detergentul Bonux difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte normele ortoepice şi ortografice ale limbii române, stabilite de Academia Română, în condiţiile prevăzute de legislaţia audiovizuală.