Decizia nr. 611 din 05.11.2013

12.11.2013


envoyer l'article par mail title=

 privind somarea S.C. ANTENA 3 S.A. BucureÅŸti, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 25-27, et. 1, sector 1 C.U.I. R15971591

 pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în data de 05 noiembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA cu nr. 10.466/02.10.2013, 10525/04.10.2013, 11083/17.10.2013 ÅŸi 11.459/23.10.2013, cu privire la regimul difuzării publicităţii în ziua de 17 octombrie 2013, precum ÅŸi cu privire la emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri difuzate în perioada 02-04.09.2013 ÅŸi în ziua de 29 iulie 2013, de postul ANTENA 3.
 Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparÅ£ine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 76.3/16.12.2003, decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005 ÅŸi reautorizare nr. 882.0-2/24.06.2005).
 ÃŽn urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea rapoartelor de monitorizare ÅŸi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. a încălcat prevederile articolelor 40 alin. (1) ÅŸi 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :

  • art. 40 alin. (1) : ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.
  • art. 64 alin. (1) lit. b) : ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii :
     b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.

 ÃŽn fapt, în perioada 02.10.2013, începând cu ora 18.00 ÅŸi până pe 06.10.2013, la ora 17.00, pe durata prezentării ÅŸtirilor ÅŸi a emisiunilor de dezbatere, postul ANTENA 3 a afiÅŸat, în partea dreaptă a ecranului, deasupra siglei postului, într-un triunghi pe fond alb cu marginile roÅŸii în care era inserat semnul exclamării ÅŸi dedesupt cuvântul AtenÅ£ie, scrise cu litere de culoare neagră, un dreptunghi în întregime de culoare roÅŸie, iar sub triunghiul de mai sus, cu litere albe a fost scris : Post tv supus represiunii. De asemenea, în data de 29 iulie 2013, ora 23.00, în dreapta jos, deasupra siglei postului, în dreptunghi pe fundal roÅŸu, cu litere albe, a fost scris alternativ în limba română ÅŸi limba engleză următorul anunÅ£ : Post supus ameninţărilor prezidenÅ£iale ; Station subjected to presidential threats.

 n aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, membrii Consiliului au analizat ÅŸi raportul de monitorizare cu privire la difuzarea, în data de 17 octombrie 2013, la orele 11.46 ÅŸi 16.45, a unui material video, în care un bărbat citeÅŸte un text cu următorul conÅ£inut : „A sunat ceasul. S-a dat alarma. Traian Băsescu mai are 60 de săptămâni. Pe câţi dintre cei care îi ascultă ordinele ticăloÅŸite îi va trage după el ? Alarmă !”.
 Acest material a fost difuzat începând cu ultima decadă a lunii august a.c., respectiv 21.08.2013 - AMR 68 săptamani (21 august 2013, ora 13.56.01) ÅŸi pe 27.08.2013 - AMR 67 săptămâni (27 august 2013, ora 12.11.42).

 Analizând rapoartele de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că mesajele afiÅŸate pe ecran în perioada 2-6 octombrie 2013, ÅŸi în ziua de 29 iulie 2013, precum ÅŸi materialul video prezentat în data de 17 octombrie 2013 au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (1) ÅŸi 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.
 Astfel, Consiliul a apreciat că, prin conÅ£inutul lor, mesajele prezentate în perioada menÅ£ionată nu au fost susÅ£inute cu dovezi care să demonstreze publicului telespectator că postul ANTENA 3 a fost supus represiunii ÅŸi ameninţărilor prezidenÅ£iale. Această faptă este de natură să prejudicieze dreptul la imagine a persoanei, întrucât, conform primei teze a art. 40 alin. (1), din Codul audiovizualului, în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi.

 De asemenea, membrii Consiliului au constatat că mesajele difuzate în perioada menÅ£ionată nu au fost prezentate cu bună-credinţă, întrucât, prin conÅ£inutul lor, au indus ideea publicului că postul ANTENA 3 este supus represiunii ÅŸi ameninţărilor prezidenÅ£iale, ca urmare a deciziei DirecÅ£iei NaÅ£ionale AnticorupÅ£ie de a-i trimite în judecată, pentru ÅŸantaj, pe Sorin Alexandrescu, manager general Antena Group, pe Dan ÅŸi Camelia Voiculescu, pe George Daniel Matiescu, ÅŸeful Intact Media Publishig ÅŸi pe Åžerban Pop, fostul ÅŸef al ANAF, iar pentru complicitate ÅŸi pe persoanele juridice ANTENA GROUP, ANTENA 3 SA ÅŸi INTACT MEDIA PUBLISHING.
 Totodată, Consiliul consideră că nici materialul video prezentat în data de 17 octombrie 2013 nu a respectat prevederile legale invocate, întrucât mesajul prezentat nu a fost susÅ£inut de dovezi care să ateste că dl. Traian Băsescu ar fi dat “ordine ticăloÅŸite”.

 Faţă de aceste considerente, Å£inând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus ÅŸi au votat sancÅ£ionarea radiodifuzorului cu somaÅ£ie publică.
 ÃŽn temeiul dispoziÅ£iilor art. 91 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaÅŸi lege,

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :

 Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A., titular al licenÅ£ei audiovizuale nr. S-TV 76.3/16.12.2003, al deciziei de autorizare nr. 882.0/24.06.2005 ÅŸi reautorizare nr. 882.0-2/24.06.2005, pentru postul ANTENA 3, se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea dispoziÅ£iilor articolelor 40 alin. (1) ÅŸi 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul ANTENA 3 cu somaÅ£ie publică pentru încălcarea prevederilor art. 40 ÅŸi 64 din Codul audiovizualului, întrucât, în perioada 02-06.10.2013, precum ÅŸi în zilele de 29 iulie ÅŸi 17 octombrie 2013, a difuzat mesaje al căror conÅ£inut nu a fost susÅ£inut cu dovezi care să demonstreze publicului că acest post a fost supus represiunii ÅŸi ameninţărilor prezidenÅ£iale.”

 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.