Decizia nr. 609 din 05.11.2013
12.11.2013
privind amendarea cu 30.000 lei a S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. BUCUREÅžTI, Åžos. DudeÅŸti Pantelimon nr. 2-4-6, parter, sector 3
CUI 14665390
pentru postul de televiziune ETNO TV
Întrunit în şedinţă publică în data de 05 noiembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA sub nr. 8763 şi 8764 din 12.08.2013, 9246/02.09.2013, 9323/04.09.2013, cu privire la unele spoturi publicitare şi emisiuni de teleshopping difuzate de postul ETNO TV în perioada 09.08 - 08.10.2013.
Postul de televiziune ETNO TV aparţine radiodifuzorului S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 40.2/14.10.2002, decizia de autorizare nr. 511.0/22.07.2003 şi reautorizare nr. 511.0-2/22.07.2003).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea rapoartelor de monitorizare şi vizionării, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile articolelor 3 alin. (2) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale articolelor 93, 127 alin. (3), 128 lit. c), d), f) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului :
- « art. 3 (2) : ToÅ£i furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor ÅŸi evenimentelor ÅŸi să favorizeze libera formare a opiniilor. »
- "art. 29 (1) : Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :
a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise ;"
Conform dispoziţiilor din Codul audiovizualului :
- « art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale. »
- « art. 127 alin. (3) : Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00. »
- "art. 128 : Este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum :
c) alte boli infecţioase grave ;
d) cancer ÅŸi alte boli tumorale ;
f) diabet ÅŸi alte boli metabolice.« -* »art. 131 alin. (1) : Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimente alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : ”Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj.” (2) : Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual.« -* Membrii Consiliului au constatat că, în cadrul grupajului de teleshopping difuzat de postul de televiziune Etno TV în ziua de 09.08.2013, de la ora 15.15, s-a difuzat spotul cu titlul »Terapeutul Stelian Fulga – ÅŸcolit de călugării shaolini", prezentat de terapeutul Stelian Fulga. Redăm din raportul de monitorizare : "(...) Stelian Fulga : ... d-na Mihaela ca să spună ce boli vindecăm noi cu tratamentul nostru. (...)
Continuăm apoi cu tot ce înseamnă afecţiunile autoimune : poliartrita, lupusul, tiroida, tiroiditele autoimune, tot ce înseamnă afecţiuni hepatice începând cu hepatită cronică, de fapt cu steatoză hepatică, hepatite cronice, hepatite virale : virusul B, C, delta, cirozele hepatice, tumorile hepatice, hepatitele autoimune. Aproape de zona ficatului tot ce înseamnă afecţiuni ale vezicii biliare : dischinezii biliare, pancreatitele, diabetul zaharat, diabetul zaharat tip I, diabetul zaharat insulino-dependent, insuficienţa renală, pacienţii care sunt chiar pe dializă trebuie să ia legătura direct cu domnul Fulga."
Membrii Consiliului au constatat că, în cadrul acestei emisiuni, s-au făcut referiri la indicaţiile terapeutice pentru anumite boli, precum boli metabolice, boli infecţioase grave ori boli tumorale.
Or, potrivit art. 128 lit. c), d) şi f) din Codul audiovizualului este interzisă menţionarea unor indicaţii terapeutice referitoare la boli tumorale sau alte boli metabolice.
— O altă constatare a fost aceea că, în ziua de 03.09.2013, postul de televiziune ETNO TV a difuzat o ediÈ›ie a emisiunii „Sănătate înainte de toate”, moderată de domnul Iulian Nicolae Vlad, în care au fost invitate doamnele Simona Sanda, farmacist, care a promovat produsul DIABEXAL, ÅŸi Florica Munteanu, specialist în biorezonanţă, homeopatie ÅŸi dermato-cosmetică, care a vorbit despre serviciile oferite de clinica DERMAVITAL.
În prima parte a emisiunii, în intervalul orar 16:31-17:10, invitata Simona Sanda, de profesie farmacist, a vorbit de produsul DIABEXAL, cu rol în scăderea glicemiei şi a colesterolului.
« Simona Sanda : Să vorbim despre componenÅ£a acestui complex, spuneam că este un complex natural, aÅŸa cum am obiÅŸnuit pacienÅ£ii noÅŸtri de foarte multe ori, produsele noastre au în compoziÅ£ie, pe lângă extracte vegetale sau extracte de origine animală, deci produse naturale ÅŸi un mineral sau un oligoelement. Aici este vorba de 4 specii de plante, un extract ÅŸi 4 plante, alături de care se află zincul, pentru că zincul este implicat în mod pozitiv, în foarte multe reacÅ£ii din organism ÅŸi are un rol important, în menÅ£inerea în limite normale a nivelului glicemiei. Cele 4 plante din componenÅ£a complexului sunt reprezentate de prima ÅŸi cu efectul farmacologic foarte puternic, studiat clinic, dovedit medical, este momordica charanÅ£ia, acesta este, practic, o specie de castravete, nu este exact ca ÅŸi castravetele cunoscut de noi., este un pic mai altfel, dar face parte din aceeaÅŸi familie (…), se cheamă în traducere românească castravete amar, pentru ca are, într-adevăr, un gust foarte, foarte amar (…). acest castravete amar, care are eficacitate foarte mare în scăderea glicemiei (…). Momordica charanÅ£ia are ÅŸi o acÅ£iune antivirală, are ÅŸi o acÅ£iune antimicrobiană, de asemenea, este implicat în scăderea colesterolului ÅŸi, cel mai important, scade nivelul glicemiei. »
În spaţiul alocat publicităţii, s-a făcut reclamă produsului DIABEXAL (reclama a fost difuzată de 3 ori).
Spotul pentru acest produs a avut următorul conţinut :
« Voce din off : Te confrunÅ£i cu creÅŸterea nivelului glicemiei ÅŸi nu ÅŸtii ce decizie să mai iei ? ObiÅŸnuieÅŸti să mănânci dulcuri în exces ÅŸi vrei să previ creÅŸterea glicemiei ? Acum există DIABEXAL. DIABEXAL este un produs natural, cu eficienţă dovedită clinic în reducerea glicemiei. DIABEXAL etse conceput special, pentru persoanele predispuse la creÅŸterea glicemiei, dar ÅŸi pentru cele cu toleranţă scăzută la glucoză. DIABEXAL este o combinaÅ£ie de substanÅ£e biologic active, de origine vegetală ÅŸi zinc, ce au ca efect combinat, scăderea nivelului glicemiei. DIABEXAL controlează vârfurile glicemice, reducând acumularea de grăsimi în sânge. DIABEXAL are ÅŸi un puternic efect detoxifiant, antioxidant. DIABEXAL, un produs, marca FarmaClass. »
În cea de-a doua parte a emisiunii, în intervalul orar : 17:16-17:59, invitata Florica Munteanu a vorbit despre serviciile oferite de clinica DERMAVITAL, făcând ample referiri la tehnica Bicom Optima.
D-na Florica Munteanu, Director General al Centrului German de Sănătate şi Frumuseţe Dermavital, a prezentat o serie de servicii pentru tratarea unor boli cu biorezonanţă Bicom Optima, a vorbit despre latura ştiinţifică a acestui program de tratament şi a explicat modul în care funcţionează procedura de tratament care a fost prezentată într-un film ce se derula în partea dreaptă a ecranului partajat.
ÃŽn acest context, invitata emisiunii a nominalizat o serie de boli care se pot vindeca prin programul de tratament prezentat.
Redăm din raportul de monitorizare :
"Iulian Nicolae Jul : (…) Astăzi a venit cu Bicom Optima, o tehnică, ce tehnică e doamna Munteanu ?
Florica Munteanu : O tehnică modernă, o tehnică foarte actuală, o tehnică care ne permite ÅŸi ne scapă de foarte multe drumuri, o tehnică în care putem să ne aflăm statutul de sănătate, deci să ne cunoaÅŸtem sănătatea, în aproximativ 45 de minute, până la nivel de celulă, fără să fim radiaÅ£i, fără să aibă efecte secundare, deci trebuie să înÅ£elegem ÅŸi să acceptăm că sunt acest gen de terapii, există, nu sunt terapii invazive, sunt terapii în spatele cărora stă foarte multă cercetare, foarte multă ÅŸtiinţă ÅŸi ca dovadă că aceste terapii funcÅ£ionează, o afirmă, zi de zi, pacienÅ£ii noÅŸtri de toate vârstele care ne confirmă, ne trimit alÅ£i pacienÅ£i, ne trimit familia lor, în grija noastră ÅŸi succesul este foarte (…).« (...) »Florica Munteanu : Åži, aÅŸa cum arată ÅŸi pe ecran, probabil că se lămureÅŸte mai bine, pacientul, ca ÅŸi medicul care stă lângă el (…). Intrăm prin partea informativă a organismului, citim ÅŸi după care dăm, ăsta e prima întâlnire cu noi, un buletin, să-l numim aÅŸa, de analiză ÅŸi aÅŸa se ÅŸi numeÅŸte analizator de rezonanţă magnetică. ÃŽn câteva minute, că aÅŸa începe diagnosticarea, să cunoaÅŸtem, care este densitatea osoasă în organismul pe care îl testăm, care este situaÅ£ia cardiovasculară ÅŸi cerebrovbasculară, deci, circulaÅ£ia, atât între cord, cât ÅŸi pe creier, funcÅ£ia gastro-intestinală, funcÅ£ia hepatică, alergiile, problemele cu ochii, ginecologice, boala osoasă-reomatoidă, mai mult, metalele grele, vitaminele, aminoacizii, coenzimele ÅŸi multe, multe alte teste, care se fac, într-un timp foarte scurt ÅŸi cum vedem, aparatul ne scoate câteva foi, în care noi vedem cum ar trebui să fie ÅŸi cum este…."
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind regimul juridic al publicităţii.
Astfel, Consiliul a constatat că, prin conÅ£inutul său, emisiunea “„Sănătate înainte de toate”, a făcut publicitate mascată produsului DIABEXAL, precum ÅŸi clinicii DERMAVITAL.
Or, reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa, reprezintă o comunicare audiovizuală cu conţinut comercial mascat, astfel cum aceasta este definită la art. 1 pct. 16 din Legea audiovizualului.
Promovând în cadrul unei emisiuni atât un produs, cât şi o clinică, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului care dispun că, astfel de comunicări comerciale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.
Este vorba despre faptul că o astfel de promovare putea fi făcută numai în cadrul spaţiului destinat exclusiv publicităţii, în cadrul timpului legal reglementat şi nicidecum prin transformarea unei emisiuni într-una de publicitate.
O astfel de abordare contravine şi dreptului la informare a publicului, ocrotit de dispoziţiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, întrucât informaţiile ce ar fi trebuit oferite în cadrul grupajelor de publicitate ori de teleshopping s-au regăsit în cuprinsul unei emisiuni destinată dezbaterilor pe probleme de sănătate.
Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru un produs, o marcă, firmă sau un prestator de servicii.
ÃŽn afară de aceste încălcări ale legislaÅ£iei audiovizuale, membrii Consiliului au mai constatat că postul ETNO TV a difuzat, în ziua de 08.10.2013, la ora 19.03, în cadrul emisiunii de teleshopping un material de promovare a produsului „Prostafix”.
Redăm din raportul de monitorizare :
„Descriere spot : Spotul începe cu sigla firmei NIDOLIFE, imediat apărând un peisaj cu sorele care apune şi persoane care se ridică brusc din pat fugind către baie.
Voce din off : Vă deranjează senzaţiile de urinare, tulburările de retenţie urinară sau chiar cele de erecţie ? Aceste probleme apar la fiecare al 2-lea bărbat trecut de vârsta de 50 de ani, iar în lipsa unei prevenţii corespunzătoare pot apărea şi mai devreme. Soluţia este PROSTAFIX 24 day&night, pentru probleme bărbăteşti. Apar apoi diverşi bărbaţi care se referă la activităţile lor, profesionale în general :
Robert (fiind prezentat la serviciu, vorbind cu şefii, prezentând proiecte etc.) : Este foarte neplăcut să-mi întrerup activităţile din cauza senzaţiei de urinare mai ales când trebuie să las impresia unui om stăpân pe sine...dai impresia de slăbiciune.
Iosif (pensionar, pe malul lacului, făcând grătare, soţia, în plan îndepărtat, pe şezlong) : La început au apărut picurări necontrolate, după aceea senzaţii bruşte, neaşteptate de urinare. Am crezut că sunt urmările unei răceli care nu voia să treacă deloc.
Tudor (comerciant) : Chiar la vârsta mea la culcare în afară de dormit eu ÅŸi soÅ£ia mea (este prezentat cu „soÅ£ia” în dormitor) ne făceam ÅŸi alte planuri. Nu a mers totul cum trebuia ÅŸi aÅŸa am pierdut încrederea în mine ÅŸi m-a afectat ÅŸi în activitatea profesională.
Bărbat (îmbrăcat în bucătar, în timp ce găteşte) : Toată lumea ştie că dacă ai avut o noapte agitată te resimţi a doua zi. Vă închipuiţi cum e să nu dormi bine de săptămâni întregi. Aşa se întâmplă când în fiecare noapte trebuie să te duci la baie din oră-n oră.
Voce din off : Aproximativ unul din doi bărbaţi trecuţi de vârsta de 50 de ani are propria experienţă privind problemele urinare şi alte neplăceri provocate de prostată. În timp apar şi riscul de dezvoltare a infecţiilor şi altor afecţiuni sau chiar a tumorilor la vezica urinară sau rinichi. PROSTAFIX 24 asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.
Apare şi un sportiv (ciclist) care laudă produsul spunând că are un sentiment de libertate de când un prieten i-a recomandat produsul.
Voce din off : Ei deja au învins fără dureri problemele legate de prostată. De ce nu încercaţi şi dumneavoastră ? De ce să aşteptaţi să apară sincopele neplăcute când le puteţi preveni uşor şi eficace. Unii dintre noi ignoră problemele pe care le au cu prostata, suferă, dar nu iau măsuri, iar alţii sunt afectaţi de efectele secundare negative ale unor medicamente. La asta se adaugă eventual şi o intervenţie chirurgicală dureroasă şi riscantă. Dar sunt bărbaţi care aleg tratamentul fără dureri, riscuri şi alte efecte secundare folosind PROSTAFIX 24 day&night. Este prezentat apoi pensionarul (la pescuit), spunând că problemele lui s-au rezolvat.
Voce off : Noutatea produsului este că produsul PROSTAFIX 24 day&night este compus din două feluri de capsule, pentru zi şi pentru noapte. Astfel, aste adaptat perfect ritmului natural al organismului nostru. Capsula de zi, datorită palmierului pitic, urzicii, salciei şi altor compuşi are efect antiinflamator, antiedemic, antialergic şi antispasmic. Capsula de noapte are proprietăţi de curăţire şi regenerare datorită, mai ales, extractului de afin şi zincului. PROSTAFIX 24 day&night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.
ÃŽn imagini apare din nou bucătarul care spune că e mult mai odihnit ÅŸi binedispus datorită curii cu PROSTAFIX : „Problemele s-au ameliorat complet”. ToÅ£i protagoniÅŸtii clipului publicitar apar în final, pe rând, spunând că problemele lor s-au rezolvat datorită acestui produs. Voce off : ComandaÅ£i acum PROSTAFIX 24 day&night ÅŸi veÅ£i primi un produs unic compus dintr-un flacon de zi ÅŸi unul de noapte, la un preÅ£ promoÅ£ional de 139 de lei, în loc de 199 lei. ComandaÅ£i acum. Pentru informaÅ£ii suplimentare sunaÅ£i la numărul afiÅŸat pe ecran sau vizitaÅ£i site-ul nostru. PROSTAFIX 24 day&night asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei, fără efecte secundare nocive. PROSTAFIX 24 day&night, pentru probleme bărbăteÅŸti. Nidolife, Noul stil de viaţă (acest mesaj este afiÅŸat ÅŸi scris).
Pe lângă de descrierea exemplificată mai sus, spotul mai conÅ£ine ÅŸi alte imagini, însemne, mesaje. De exemplu : La începutul spotului, după intervenÅ£ia protagoniÅŸtilor, apare pe ecran o simulare a corpului uman, prin desene animate, de la esofag în jos, observându-se datorită transparenÅ£ei, cum produsul înghiÅ£it alunecă prin organele interne, ajungând la prostată ÅŸi creând anumite reacÅ£ii, sugerând efectul imediat al ingerării unui astfel de produs. Mai sunt prezentate cutii ale produsului, cu inscripÅ£iile : PROSTAFIX 24 day&night, pentru probleme bărbăteÅŸti. PreÅ£ promoÅ£ional (TVA inclus) 139 RON. ÃŽn stânga jos : nr. de telefon 0310056666, în dreapta jos : interro_liens_callback. ÃŽn final este afiÅŸată inscripÅ£ia 199 lei preÅ£ iniÅ£ial (tăiată cu roÅŸu), 43% reducere (scris cu roÅŸu), PreÅ£ promoÅ£ional 139 lei (sub cifra 139, fiind scris cu caractere mai mici Taxe Curierat). Spotul se încheie cu sigla firmei „Nidolife. Noul stil de viaţă.”
Analizând materialul de promovare a produsului „Prostafix”, membrii Consiliului au constatat că acesta este difuzat cu încălcarea dispoziÅ£iilor articolelor 93 ÅŸi 127 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, potrivit cărora publicitatea trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, iar publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
Astfel, produsul « Prostafix » este prezentat în spot ca fiind « soluÅ£ia pentru probleme bărbăteÅŸti », fiind invocate în afară de problemele legate de prostată ÅŸi cele referitoare la erecÅ£ie.
În consecinţă, fiind un produs destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, promovarea lui nu poate fi făcută decât cu respectarea intervalului orar prevăzut de norma legală menţionată, respectiv 22.00-06.00, iar nu pe parcursul zilei, aşa cum reiese din raportul de monitorizare.
În calitate de garant al interesului public, Consiliul apreciază că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea tuturor prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului.
Or, conţinutul spotului nu face nicio referire la natura produsului, respectiv dacă acesta este medicament ori supliment alimentar pentru ca publicul să aibă o informaţie corectă şi completă cu privire la produsul promovat.
ÃŽn situaÅ£ia în care « Prostafix » face parte din categoria suplimentelor alimentare, atunci exista obligaÅ£ia ca spotul să cuprindă avertizarea prevăzută la alin. (1) al art. 131 din Codul audiovizualului, respectiv : ”Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj.”
Conform alin. (2) al aceluiaşi articol, această avertizare trebuie să aibă o durată de minimum 3 secunde şi să fie difuzată, pe posturile de televiziune, la sfârşitul spotului publicitar, atât sonor, cât şi vizual.
Faţă de toate aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 30.000 lei.
Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
În temeiul art. 90 alin. (1) lit. g) şi h), alin. (2) şi (4) şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 40.2/14.10.2002, al deciziei de autorizare nr. 511.0/22.07.2003 şi reautorizare nr. 511.0-2/22.07.2003 pentru postul de televiziune ETNO TV, se sancţionează cu amendă de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor articolelor 3 alin. (2) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale articolelor 93, 127 alin. (3), 128 lit. c), d), f) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2 : În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3 : Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ETNO TV cu
amendă de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor articolelor 3 alin. (2) ÅŸi 29 din Legea audiovizualului, întrucât, în cadrul emisiunii „Sănătate înainte de toate”, ediÅ£ia din 03.092013, nu a respectat prevederile privind informarea corectă a publicului ÅŸi nici pe cele referitoare la regimul publicităţii în audiovizual, difuzând spoturi publicitare ÅŸi de teleshopping cu conÅ£inut comercial mascat.
Sancţiunea a fost aplicată şi pentru menţionarea în cadrul grupajului de teleshopping din 09.08.3013 a unor indicaţii terapeutice pentru boli metabolice, boli infecţioase grave ori boli tumorale, fapt interzis de art. 128 din Codul audiovizualului.
De asemenea, postul a fost sancţionat şi pentru încălcarea dispoziţiilor
art. 93 şi 127 din Codul audiovizualului pentru difuzarea de publicitate fără respectarea principiilor de protecţie a minorului şi de informare corectă a publicului."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.