Decizia nr. 607 din 05.11.2013

12.11.2013


envoyer l'article par mail title=


 privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A. BucureÅŸti, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 05 noiembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, precum ÅŸi reclamaÅ£ia înregistrată sub nr. 10746/11.10.2013, cu privire la difuzarea spotului publicitar „Prostafix” de postul de televiziune REALITATEA TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparÅ£ine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 ÅŸi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).
 ÃŽn urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare ÅŸi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile articolelor 93, 127 alin. (3) ÅŸi 131 alin. (1) ÅŸi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
 art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
 art. 127 alin. (3) : Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
 art. 131 alin. (1) : Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimente alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : ”Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj.”
 (2) : Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual.

 Potrivit raportului de monitorizare, postul REALITATEA TV difuzează spotul publicitar „Prostafix”, cu o durată de 5 minute, având următorul conÅ£inut :
 â€žDescriere spot : Spotul începe cu sigla firmei NIDOLIFE, imediat apărând un peisaj cu sorele care apune ÅŸi persoane care se ridică brusc din pat fugind către baie. Voce din off : Vă deranjează senzaÅ£iile de urinare, tulburările de retenÅ£ie urinară sau chiar cele de erecÅ£ie ? Aceste probleme apar la fiecare al 2-lea bărbat trecut de vârsta de 50 de ani, iar în lipsa unei prevenÅ£ii corespunzătoare pot apărea ÅŸi mai devreme. SoluÅ£ia este PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteÅŸti. Apar apoi diverÅŸi bărbaÅ£i care se referă la activităţile lor, profesionale în general : Robert (fiind prezentat la serviciu, vorbind cu ÅŸefii, prezentând proiecte etc.) : Este foarte neplăcut să-mi întrerup activităţile din cauza senzaÅ£iei de urinare mai ales când trebuie să las impresia unui om stăpân pe sine...dai impresia de slăbiciune. Iosif (pensionar, pe malul lacului, făcând grătare, soÅ£ia, în plan îndepărtat, pe ÅŸezlong) : La început au apărut picurări necontrolate, după aceea senzaÅ£ii bruÅŸte, neaÅŸteptate de urinare. Am crezut că sunt urmările unei răceli care nu voia să treacă deloc. Tudor (comerciant) : Chiar la vârsta mea la culcare în afară de dormit eu ÅŸi soÅ£ia mea (este prezentat cu „soÅ£ia” în dormitor) ne făceam ÅŸi alte planuri. Nu a mers totul cum trebuia ÅŸi aÅŸa am pierdut încrederea în mine ÅŸi m-a afectat ÅŸi în activitatea profesională. Bărbat (îmbrăcat în bucătar, în timp ce găteÅŸte) : Toată lumea ÅŸtie că dacă ai avut o noapte agitată te resimÅ£i a doua zi. Vă închipuiÅ£i cum e să nu dormi bine de săptămâni întregi. AÅŸa se întâmplă când în fiecare noapte trebuie să te duci la baie din oră-n oră. Voce din off : Aproximativ unul din doi bărbaÅ£i trecuÅ£i de vârsta de 50 de ani are propria experienţă privind problemele urinare ÅŸi alte neplăceri provocate de prostată. ÃŽn timp apar ÅŸi riscul de dezvoltare a infecÅ£iilor ÅŸi altor afecÅ£iuni sau chiar a tumorilor la vezica urinară sau rinichi. PROSTAFIX 24 asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne ÅŸi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecÅ£ie.
 Apare ÅŸi un sportiv (ciclist) care laudă produsul spunând că are un sentiment de libertate de când un prieten i-a recomandat produsul. Voce din off : Ei deja au învins fără dureri problemele legate de prostată.
 De ce nu încercaÅ£i ÅŸi dumneavoastră ? De ce să aÅŸteptaÅ£i să apară sincopele neplăcute când le puteÅ£i preveni uÅŸor ÅŸi eficace. Unii dintre noi ignoră problemele pe care le au cu prostata, suferă, dar nu iau măsuri, iar alÅ£ii sunt afectaÅ£i de efectele secundare negative ale unor medicamente.
 La asta se adaugă eventual ÅŸi o intervenÅ£ie chirurgicală dureroasă ÅŸi riscantă. Dar sunt bărbaÅ£i care aleg tratamentul fără dureri, riscuri ÅŸi alte efecte secundare folosind PROSTAFIX 24 day & night. Este prezentat apoi pensionarul (la pescuit), spunând că problemele lui s-au rezolvat. Voce off : Noutatea produsului este că produsul PROSTAFIX 24 day & night este compus din două feluri de capsule, pentru zi ÅŸi pentru noapte. Astfel, aste adaptat perfect ritmului natural al organismului nostru. Capsula de zi, datorită palmierului pitic, urzicii, salciei ÅŸi altor compuÅŸi are efect antiinflamator, antiedemic, antialergic ÅŸi antispasmic. Capsula de noapte are proprietăţi de curăţire ÅŸi regenerare datorită, mai ales, extractului de afin ÅŸi zincului. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne ÅŸi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecÅ£ie. ÃŽn imagini apare din nou bucătarul care spune că e mult mai odihnit ÅŸi binedispus datorită curii cu PROSTAFIX : „Problemele s-au ameliorat complet”. ToÅ£i protagoniÅŸtii clipului publicitar apar în final, pe rând, spunând că problemele lor s-au rezolvat datorită acestui produs. Voce off : ComandaÅ£i acum PROSTAFIX 24 day & night ÅŸi veÅ£i primi un produs unic compus dintr-un flacon de zi ÅŸi unul de noapte, la un preÅ£ promoÅ£ional de 139 de lei, în loc de 199 lei. ComandaÅ£i acum. Pentru informaÅ£ii suplimentare sunaÅ£i la numărul afiÅŸat pe ecran sau vizitaÅ£i site-ul nostru. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei, fără efecte secundare nocive. PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteÅŸti. Nidolife, Noul stil de viaţă (acest mesaj este afiÅŸat ÅŸi scris). Pe lângă de descrierea exemplificată mai sus, spotul mai conÅ£ine ÅŸi alte imagini, însemne, mesaje. De exemplu : La începutul spotului, după intervenÅ£ia protagoniÅŸtilor, apare pe ecran o simulare a corpului uman, prin desene animate, de la esofag în jos, observându-se datorită transparenÅ£ei, cum produsul înghiÅ£it alunecă prin organele interne, ajungând la prostată ÅŸi creând anumite reacÅ£ii, sugerând efectul imediat al ingerării unui astfel de produs. Mai sunt prezentate cutii ale produsului, cu inscripÅ£iile : PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteÅŸti. PreÅ£ promoÅ£ional (TVA inclus) 139 RON. ÃŽn stânga jos : nr. de telefon 0310056666, în dreapta jos : interro_liens_callback. ÃŽn final este afiÅŸată inscripÅ£ia 199 lei preÅ£ iniÅ£ial (tăiată cu roÅŸu), 43% reducere (scris cu roÅŸu), PreÅ£ promoÅ£ional 139 lei ( sub cifra 139, fiind scris cu caractere mai mici Taxe Curierat). Spotul se încheie cu sigla firmei „Nidolife. Noul stil de viaţă.”

 Analizând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta este difuzat cu încălcarea dispoziÅ£iilor articolelor 93 ÅŸi 127 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului ÅŸi de informare corectă, iar publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
 Astfel, produsul « Prostafix » este prezentat în spot ca fiind « soluÅ£ia pentru probleme bărbăteÅŸi », fiind invocate în afară de problemele legate de prostată ÅŸi cele referitoare la erecÅ£ie. De exemplu : „Voce din off : Vă deranjează senzaÅ£iile de urinare, tulburările de retenÅ£ie urinară sau chiar cele de erecÅ£ie ?” / PROSTAFIX 24 day & night asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne ÅŸi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecÅ£ie.”
 Or, aÅŸa cum reiese din raportul de monitorizare, spotul analizat a fost difuzat pe parcursul zilei de 08 octombrie 2013, la ora 12.57. ÃŽn consecinţă, fiind un produs destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, promovarea lui nu poate fi făcută decât cu respectarea intervalului orar prevăzut de norma legală menÅ£ionată, respectiv 22.00-06.00.
 De asemenea, membrii Consiliului au constatat că acesta nu asigură o informare obiectivă a publicului, în sensul că în conÅ£inutul spotului nu se specifică dacă produsul promovat este un produs medicamentos sau un supliment alimentar ori face parte din altă categorie. O asemenea modalitate de publicitate contravine prevederilor art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiul de informare corectă a publicului.

 ÃŽn cazul în care produsul „PROSTAFIX 24” este un supliment alimentar, acesta nu a fost difuzat însoÅ£it de avertizarea obligatorie prevăzută la art. 131 din Codul audiovizualului, fapt ce contravine dispoziÅ£iilor invocate. Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului, în calitate de unică autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului ÅŸi de garant al interesului public, are obligaÅ£ia de a proteja interesele publicului, de a interveni în conÅ£inutul serviciilor de programe difuzate de radiodifuzori, astfel încât informarea publicului să fie una corectă, obligaÅ£ie prevăzută de legislaÅ£ia specifică domeniului audiovizual.

 Având în vedere aceste aspecte, Å£inând cont de criteriile de individualizare a sancÅ£iunii prevăzute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancÅ£ionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu somaÅ£ie publică. Supusă la vot, propunerea de somare a fost adoptată cu respectarea condiÅ£iilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 ÃŽn temeiul dispoziÅ£iilor art. 91 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare,

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 ÅŸi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011 pentru postul de televiziune REALITATEA TV) se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 93, 127 alin. (3) ÅŸi 131 alin. (1) ÅŸi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaÅ£ie publică, întrucât a difuzat la o oră necorespunzătoare un spot publicitar destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, fapt ce contravine prevederilor art. 127 din Codul audiovizualului.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.”

 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.