Decizia nr. 607 din 05.11.2013

12.11.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A. Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 noiembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţia înregistrată sub nr. 10746/11.10.2013, cu privire la difuzarea spotului publicitar „Prostafix” de postul de televiziune REALITATEA TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile articolelor 93, 127 alin. (3) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziţiilor invocate:
 art. 93: Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
 art. 127 alin. (3): Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
 art. 131 alin. (1): Publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea: ”Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj.”
 (2): Durata avertizării menţionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.

 Potrivit raportului de monitorizare, postul REALITATEA TV difuzează spotul publicitar „Prostafix”, cu o durată de 5 minute, având următorul conţinut:
 „Descriere spot: Spotul începe cu sigla firmei NIDOLIFE, imediat apărând un peisaj cu sorele care apune şi persoane care se ridică brusc din pat fugind către baie. Voce din off: Vă deranjează senzaţiile de urinare, tulburările de retenţie urinară sau chiar cele de erecţie? Aceste probleme apar la fiecare al 2-lea bărbat trecut de vârsta de 50 de ani, iar în lipsa unei prevenţii corespunzătoare pot apărea şi mai devreme. Soluţia este PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteşti. Apar apoi diverşi bărbaţi care se referă la activităţile lor, profesionale în general: Robert (fiind prezentat la serviciu, vorbind cu şefii, prezentând proiecte etc.): Este foarte neplăcut să-mi întrerup activităţile din cauza senzaţiei de urinare mai ales când trebuie să las impresia unui om stăpân pe sine...dai impresia de slăbiciune. Iosif (pensionar, pe malul lacului, făcând grătare, soţia, în plan îndepărtat, pe şezlong): La început au apărut picurări necontrolate, după aceea senzaţii bruşte, neaşteptate de urinare. Am crezut că sunt urmările unei răceli care nu voia să treacă deloc. Tudor (comerciant): Chiar la vârsta mea la culcare în afară de dormit eu şi soţia mea (este prezentat cu „soţia” în dormitor) ne făceam şi alte planuri. Nu a mers totul cum trebuia şi aşa am pierdut încrederea în mine şi m-a afectat şi în activitatea profesională. Bărbat (îmbrăcat în bucătar, în timp ce găteşte): Toată lumea ştie că dacă ai avut o noapte agitată te resimţi a doua zi. Vă închipuiţi cum e să nu dormi bine de săptămâni întregi. Aşa se întâmplă când în fiecare noapte trebuie să te duci la baie din oră-n oră. Voce din off: Aproximativ unul din doi bărbaţi trecuţi de vârsta de 50 de ani are propria experienţă privind problemele urinare şi alte neplăceri provocate de prostată. În timp apar şi riscul de dezvoltare a infecţiilor şi altor afecţiuni sau chiar a tumorilor la vezica urinară sau rinichi. PROSTAFIX 24 asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.
 Apare şi un sportiv (ciclist) care laudă produsul spunând că are un sentiment de libertate de când un prieten i-a recomandat produsul. Voce din off: Ei deja au învins fără dureri problemele legate de prostată.
 De ce nu încercaţi şi dumneavoastră? De ce să aşteptaţi să apară sincopele neplăcute când le puteţi preveni uşor şi eficace. Unii dintre noi ignoră problemele pe care le au cu prostata, suferă, dar nu iau măsuri, iar alţii sunt afectaţi de efectele secundare negative ale unor medicamente.
 La asta se adaugă eventual şi o intervenţie chirurgicală dureroasă şi riscantă. Dar sunt bărbaţi care aleg tratamentul fără dureri, riscuri şi alte efecte secundare folosind PROSTAFIX 24 day & night. Este prezentat apoi pensionarul (la pescuit), spunând că problemele lui s-au rezolvat. Voce off: Noutatea produsului este că produsul PROSTAFIX 24 day & night este compus din două feluri de capsule, pentru zi şi pentru noapte. Astfel, aste adaptat perfect ritmului natural al organismului nostru. Capsula de zi, datorită palmierului pitic, urzicii, salciei şi altor compuşi are efect antiinflamator, antiedemic, antialergic şi antispasmic. Capsula de noapte are proprietăţi de curăţire şi regenerare datorită, mai ales, extractului de afin şi zincului. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie. În imagini apare din nou bucătarul care spune că e mult mai odihnit şi binedispus datorită curii cu PROSTAFIX: „Problemele s-au ameliorat complet”. Toţi protagoniştii clipului publicitar apar în final, pe rând, spunând că problemele lor s-au rezolvat datorită acestui produs. Voce off: Comandaţi acum PROSTAFIX 24 day & night şi veţi primi un produs unic compus dintr-un flacon de zi şi unul de noapte, la un preţ promoţional de 139 de lei, în loc de 199 lei. Comandaţi acum. Pentru informaţii suplimentare sunaţi la numărul afişat pe ecran sau vizitaţi site-ul nostru. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei, fără efecte secundare nocive. PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteşti. Nidolife, Noul stil de viaţă (acest mesaj este afişat şi scris). Pe lângă de descrierea exemplificată mai sus, spotul mai conţine şi alte imagini, însemne, mesaje. De exemplu: La începutul spotului, după intervenţia protagoniştilor, apare pe ecran o simulare a corpului uman, prin desene animate, de la esofag în jos, observându-se datorită transparenţei, cum produsul înghiţit alunecă prin organele interne, ajungând la prostată şi creând anumite reacţii, sugerând efectul imediat al ingerării unui astfel de produs. Mai sunt prezentate cutii ale produsului, cu inscripţiile: PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteşti. Preţ promoţional (TVA inclus) 139 RON. În stânga jos: nr. de telefon 0310056666, în dreapta jos: interro_liens_callback. În final este afişată inscripţia 199 lei preţ iniţial (tăiată cu roşu), 43% reducere (scris cu roşu), Preţ promoţional 139 lei ( sub cifra 139, fiind scris cu caractere mai mici Taxe Curierat). Spotul se încheie cu sigla firmei „Nidolife. Noul stil de viaţă.”

 Analizând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta este difuzat cu încălcarea dispoziţiilor articolelor 93 şi 127 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului şi de informare corectă, iar publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
 Astfel, produsul „Prostafix” este prezentat în spot ca fiind „soluţia pentru probleme bărbăteşi”, fiind invocate în afară de problemele legate de prostată şi cele referitoare la erecţie. De exemplu: „Voce din off: Vă deranjează senzaţiile de urinare, tulburările de retenţie urinară sau chiar cele de erecţie?” / PROSTAFIX 24 day & night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.”
 Or, aşa cum reiese din raportul de monitorizare, spotul analizat a fost difuzat pe parcursul zilei de 08 octombrie 2013, la ora 12.57. În consecinţă, fiind un produs destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, promovarea lui nu poate fi făcută decât cu respectarea intervalului orar prevăzut de norma legală menţionată, respectiv 22.00-06.00.
 De asemenea, membrii Consiliului au constatat că acesta nu asigură o informare obiectivă a publicului, în sensul că în conţinutul spotului nu se specifică dacă produsul promovat este un produs medicamentos sau un supliment alimentar ori face parte din altă categorie. O asemenea modalitate de publicitate contravine prevederilor art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiul de informare corectă a publicului.

 În cazul în care produsul „PROSTAFIX 24” este un supliment alimentar, acesta nu a fost difuzat însoţit de avertizarea obligatorie prevăzută la art. 131 din Codul audiovizualului, fapt ce contravine dispoziţiilor invocate. Consiliul Naţional al Audiovizualului, în calitate de unică autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului şi de garant al interesului public, are obligaţia de a proteja interesele publicului, de a interveni în conţinutul serviciilor de programe difuzate de radiodifuzori, astfel încât informarea publicului să fie una corectă, obligaţie prevăzută de legislaţia specifică domeniului audiovizual.

 Având în vedere aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu somaţie publică. Supusă la vot, propunerea de somare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011 pentru postul de televiziune REALITATEA TV) se sancţionează cu somaţie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 93, 127 alin. (3) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică, întrucât a difuzat la o oră necorespunzătoare un spot publicitar destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, fapt ce contravine prevederilor art. 127 din Codul audiovizualului.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.