Decizia nr. 606 din 05.11.2013

12.11.2013


envoyer l'article par mail title=


 privind somarea SC Clas Media SRL cu sediul în Oradea, Str. Teatrului nr. 1-2, jud. Bihor

 pentru postul FAVORIT TV BucureÅŸti, str. Fabricii nr. 46B, sector 6

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în data de 05 noiembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia monitorizare, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA sub nr. 8745/12.08.2013 ÅŸi 8765/12.08.2013, cu privire la emisiunile de teleshopping difuzate de postul Favorit TV în zilele de 8 ÅŸi 9 august 2013. Postul de televiziune Favorit TV aparÅ£ine S.C. Clas Media S.R.L. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 83.1/26.04.2004 ; decizia de autorizare nr. 756.0-1/14.12.2004).
 ÃŽn urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare ÅŸi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, precum ÅŸi cele ale art. 127 alin. (3) ÅŸi 128 lit. c), d) ÅŸi f) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

 Legea audiovizualului :
 Art. 3 alin. (2) : ToÅ£i furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor ÅŸi evenimentelor ÅŸi să favorizeze libera formare a opiniilor.
 Conform prevederilor din Codul audiovizualului :
 Art. 127
 (3) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 6,00.
 Art. 128
 Este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum :
 ...
 c) alte boli infecÅ£ioase grave ; d) cancer ÅŸi alte boli tumorale ;
 ...
 f) diabet ÅŸi alte boli metabolice.
 ÃŽn fapt, în zilele de 8 ÅŸi 9 august 2013, în intervalul orar 16:26-16:41, postul de televiziune Favorit TV a difuzat un spot de teleshopping prezentat de doamna Carmen Piperea, sub titlul www.TRATAMENTENATURALEBREVETATE.ro.
 ÃŽn cadrul spotului, aceasta a prezentat patru tratamente naturale despre care a susÅ£inut că sunt brevetate, că au fost preluate de la tatăl domniei sale ÅŸi că se află pe piaţă de 35 de ani.
 Conform raportului de monitorizare, în cadrul prezentării tratamentului hepato-biliar, doamna Carmen Piperea a afirmat că acesta se „adresează” pentru calculi biliari, nămol biliar, dischinezia biliară, hepatită/virusul A, B ÅŸi C, ciroze, dischinezii biliare ÅŸi noduli. PreÅ£ul unui tratament este de 500 lei ÅŸi se administrează 1-3 tratamente pe an la cazurile grave : ciroze, virusuri. Referitor la tratamentul Stimuno Forte, ce conÅ£ine tincturi, durează 6 săptămâni, este un complex de vitamine, minerale, Omega 3 ÅŸi Omega 6, domna Carmen Piperea a afirmat că acesta se „adresează” pacienÅ£ilor suferinzi de pancreatite, diabet, gută, infecÅ£ii urinare, prostatită infecÅ£ioasă, obezitate ÅŸi potenţă scăzută.

 De asemenea, în data de 01.11.2013, postul de televiziune Favorit TV a difuzat în cadrul grupajului de teleshopping de la ora 16.30, un spot cu titlul Medicina naturistă : TinereÅ£e fără bătrâneÅ£e, prezentat de dl. Cătălin Luca.
 Produsul prezentat a fost titrat ca subtitlu „Zeolitul – piatra care face minuni.” Introducerea a fost făcută de o voce din off care ne aduce la cunoÅŸtinţă că, „după dezastrul de la Cernobîl, sovieticii au folosit pe scară largă acest remediu”, iar la noi în Å£ară „această piatră miraculoasă este deja folosită pentru tratarea unui număr mare de afecÅ£iuni ”. Apoi, domnul Cătălin Luca a explicat modul de acÅ£iune al acestuia. Conform susÅ£inerilor sale, tratamentul cu Zeolit este indicat pentru afecÅ£iuni ale pielii prin administrarea internă ÅŸi externă, afecÅ£iuni ale ficatului, („dintr-un ficat care era mare, gras ÅŸi afectat, uneori cu structuri nodulare, acele structuri se topeau pur ÅŸi simplu iar ficatul revenea la structura iniÅ£ială”). De asemenea, în cadrul prezentării se exemplifică unele cazuri precum : „o altă persoană cu picioare umflate, pline de edem, cu lichid de ascit în burtă, abia mai putea să respire, dormea în fund sprijinit pe o pernă pentru că dacă se întindea simÅ£ea că se sufocă, nu putea să mănânce, nu putea să doarmă, dacă vroia să meargă la baie trebuia însoÅ£it„ însă, după tratamentul cu piatra Zeolit, omul cu „grad de handicap foarte mare ÅŸi viaÅ£a era aproape un chin” a devenit om normal fără să mai depindă de alÅ£ii.

 Un alt exemplu se referă la persoane cu probleme grave la plămâni, (unul funcÅ£ionând pe jumătate iar celălalt jumătate sau un sfert), ce foloseau pentru respiraÅ£ie aparat de oxigen, cu un regim alimentar adecvat, se observa că „respiraÅ£ia devenea mai uÅŸoară, aparatul de oxigen îl folosea din ce în ce mai rar”.
 De asemenea, conform spuselor dlui Luca, Acum Zeolitul este încărcat cu efectul de piramidă, care face ca durata de tratament să scadă sau ca doza necesară să scadă, iar pentru ca tratamentul să aibă efect este necesar un zeolit pur 100%, care se poate recunoaÅŸte după poza prezentatorului pusă pe flacon.
 Pe tot parcursul spotului, a fost afiÅŸat mesajul Cătălin Luca răspunde întrebărilor dumneavoastră ÅŸi două numere de telefon, iar domnul Luca a menÅ£ionat că cei care sună sau îl contactează la adresele de internet afiÅŸate (dar care nu au fost afiÅŸate) vor obÅ£ine informaÅ£ii cu privire la modalitatea de administrare, doză, durata de administrare ÅŸi, eventual, un regim alimentar. Spotul nu cuprinde menÅ£iuni asupra preÅ£ului unui flacon de Activ Protect Zeolit ÅŸi nici nu se precizează că la numerele de telefon afiÅŸate pe ecran se poate comanda respectivul produs.
 La final o voce din off a avertizat că „acesta este un supliment alimentar, citiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul”. ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare referitor la spoturile difuzate în zilele de 8 ÅŸi 9 august ÅŸi 1 noiembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a constatat că difuzarea acestor spoturi s-a făcut cu încălcarea dispoziÅ£iilor legale referitoare la condiÅ£iile de difuzare a teleshoppingului, reglementate de Codul audiovizualului. Astfel, membrii Consiliului au constatat că în prezentarea făcută de doamna Carmen Piperea unuia dintre tratamentele cu ceaiuri, tincturi, pulberi vegetale ÅŸi seminÅ£e de in se menÅ£ionează faptul că acesta este indicat în cazuri de hepatită/virusul A, B ÅŸi C, ciroze. De asemenea, în cadrul spoturilor, se menÅ£ionează că “tratamentele” sunt indicate în cazuri de diabet, obezitate ÅŸi potenţă scăzută sau “ficat mare, gras ÅŸi afectat, uneori cu structuri nodulare” sau „probleme grave la plămâni”.

 Or, potrivit dispoziÅ£iilor art. 128 din Codul audiovizualului, este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum boli infecÅ£ioase grave, aÅŸa cum este hepatita, ori diabet ÅŸi alte boli metabolice. De asemenea, potrivit art. 127 alin. (3), publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 6,00.
 Consiliul a mai apreciat că spoturile analizate nu respectă nici dispoziÅ£iile legale referitoare la o informare corectă ÅŸi obiectivă a publicului în condiÅ£iile în care în cadrul acestora nu se face nicio menÅ£iune referitoare la faptul că respectivele “tratamente” sunt sau nu sunt atestate medical, aÅŸa cum impun normele audiovizuale.
 De asemenea, modul în care se face prezentarea acestor “tratamente” nu asigură o informare clară a publicului cu privire la “calitatea” sau “calificarea” pe care o are persoana care le prezintă publicului ÅŸi care susÅ£ine că aceste tratamente se “adresează”, deci sunt recomandate, pentru anumite afecÅ£iuni, unele dintre ele foarte grave. Astfel, faptul că, în cadrul prezentării, sunt utilizate comparaÅ£ii ale unor rezultate ale unor analize presupus efectuate înainte ÅŸi după posibila utilizare a unuia dintre tratamentele prezentate poate induce publicului ideea că tratamentele sunt recomandate de un medic, de un specialist, sporind prin aceasta credibilitatea prezentării, fără să o dovedească însă în concret. Consiliul a considerat că o astfel de prezentare poate induce în eroare telespectatorii, în special persoanele suferinde care pot apela la astfel de “tratamente”.
 Astfel, atât timp cât nu au fost prezentate dovezi medicale concrete, care să ateste în mod indubitabil că efectele tratamentelor promovate sunt cele prezentate în teleshopping, această publicitate este de natură să inducă în eroare publicul telespectator, îndeosebi pe cel afectat de boli, precum cele despre care se face vorbire în spoturi, căruia i se dă o speranţă, lipsită de legitimitate, că s-ar putea vindeca. ÃŽn consecinţă, Consiliul a apreciat că este afectat dreptul la informare a publicului cu privire la produsul promovat, atât timp cât nu a fost prezentată nicio dovadă medicală care să ateste efectele benefice ale produsului. ÃŽn acest fel au fost încălcate dispoziÅ£iile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Faţă de aceste considerente, Å£inând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus ÅŸi au votat sancÅ£ionarea radiodifuzorului cu somaÅ£ie publică.
 ÃŽn temeiul dispoziÅ£iilor art. 90. alin. (1) ÅŸi alin. (3) ÅŸi art. 91 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaÅŸi lege,

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :

 Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. CLAS MEDIA S.R.L., titular al licenÅ£ei audiovizuale nr. S-TV 83.1/26.04.2004 ; decizia de autorizare nr. 756.0-1/14.12.2004 pentru postul de televiziune FAVORIT TV, se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, 127 alin. (3) ÅŸi art. 128, lit. c), d) ÅŸi f) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul Favorit TV cu somaÅ£ie publică întrucât, unele spoturi de teleshopping difuzate de acest post încalcă prevederile legale referitoare la informarea corectă a telespectatorilor, precum ÅŸi dispoziÅ£iile prin care este interzisă menÅ£ionarea în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli infecÅ£ioase grave, cancer ÅŸi alte boli tumorale sau diabet.”
 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.