Decizia nr. 546 din 17.10.2013

24.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind somarea SC ALBA TELEVISION SRL cu sediul în Sîntimbru, str. Gării, nr.3, judeţul. Alba

 pentru postul Alba TV
 Alba Iulia, Cetatea Carolina, jud. Alba

 Întrunit în şedinţă publică în data de 17 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 7276/26.06.2013, cu privire la emisiunea „Ştirile Alba Tv” difuzată de postul Alba TV în data de 17 iunie 2013. Postul de televiziune Alba TV aparţine S.C. ALBA TELEVISION S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV110.6/16.01.2006; decizia de autorizare nr. 317.2/17.01.2012).

 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 66 alin. (1), lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

 Conform prevederilor din Codul audiovizualului:
 Art. 66 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii:
 a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică;

 În fapt, postul Alba TV din Alba Iulia a difuzat, în cadrul emisiunii de ştiri „Ştirile Alba TV” din 17 iunie 2013, la ora 18:07 şi în reluare, la 22:07, precum şi în programul de marţi, 18.06.2013, tot în reluare, la ora 13:07, o ştire cu următorul conţinut: „Prezentatoare: Un jurnalist din Alba Iulia a fost atacat dur de către un politician care a început să-şi croiască din greu drum către fotoliul de primar al Alba Iuliei. Actualmente vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Alba, politicianul în cauză, a fost foarte deranjat de faptul că jurnalistul a postat în publicaţia on-line la care lucrează, un material ce cuprindea nemulţumirile cetăţenilor din Oarda de Sus, în legătură cu traseul viitoarei autostrăzi Sebeş-Turda. Voice off: Politicianul liberal despre care vorbim lucrează serios acum la propria imagine, iar proiectul viitoarei autostrăzi Sebeş-Turda, este unul din subiectele sale favorite din ultima perioadă. La sfârşitul săptămânii trecute mai multe instituţii de presă din Alba Iulia şi-au trimis reprezentanţi pentru a se interesa de nemulţumirile unor cetăţeni din cartierul Oarda, în legătură cu traseul viitoarei autostrăzi Sebeş-Turda. Printre ei se numără şi jurnalistul despre care vorbim, angajat la o publicaţie on-line deţinută de către firma Independent Media. Potrivit surselor noastre, vicepreşedintele liberal de la Consiliul Judeţean ar fi intervenit pentru modificarea materialului redactat şi publicat de către jurnalistul respectiv şi chiar a avut succes, mai ales după ce i-a contactat pe cei doi deţinători ai publicaţiei on-line. Mai mult decât atât, cu ocazia unei conferinţe de presă a liberalilor din Alba, politicianul nostru s-ar fi lansat într-un atac foarte dur la adresa jurnalistului despre care vorbim. Roman Florin: Vreau să le spun la albaiulieni foarte clar, că atunci când se uită la Alba24, se uită pe, şi pe banii lor luaţi din impozite şi taxe... Voice off: În conflictul apărut, patronii de la Independent Media şi-au arătat fără rezerve susţinerea faţă de politician, în detrimentul propriului angajat. În cele din urma jurnalistul şi-a dat demisia, încetând astfel colaborarea cu publicaţia respectivă şi implicit cu firma care deţine publicaţia. Trebuie să vă amintim şi faptul că jurnalistul despre care vorbim a putut fi văzut pe foarte multe panouri publicitare, pe străzile din Alba Iulia, deţinute de firma Independent, fiind foarte repede remarcat datorită mesajului pe care îl transmitea „Dacă mama îmi spune că mă iubeşte, verific din trei surse”. În urma acestei poveşti ne întrebăm, firesc, cât de independentă mai poate fi publicaţia on-line deţinută de Independent Media, în condiţiile în care un politician poate determina modificarea unui material care nu-i convine şi ce interes aprins este între vicepreşedintele liberal de la Consiliul Judeţean şi patronii de la firma amintită, încât, cei din urmă renunţă atât de uşor la cel mai important angajat al lor?”
 Pe parcursul ştirii au fost difuzate imagini de la diferite conferinţe de presă susţinute de preşedintele PNL Alba Iulia, Roman Florin, de la lucrările ce se efectuează la autostrada de la Sebeş şi imagini din cartierul Oarda de Sus. În subsolul ecranului pe parcursul acestei ştiri s-a difuzat genericul: „Atac la independenţa jurnalismului din Alba/Politicienii îşi bagă nasul unde ar trebui să arunce doar privirea”.

 În urma analizării materialului audiovizual, membrii Consiliului au apreciat că difuzarea acestuia nu s-a făcut cu respectarea dispoziţiilor legale din domeniul audiovizualului referitoare la informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală. Astfel, membrii Consiliului au constatat că, deşi în cadrul materialului se fac afirmaţii despre o posibilă influenţare a independenţei actului jurnalistic în cadrul publicaţiei on-line aparţinând societăţii Independent Media şi despre o eventuală legătură între preşedintele Consiliului Judeţean Alba, patronatul societăţii media şi un angajat/jurnalist, radiodifuzorul nu a înţeles să prezinte şi puncte de vedere aparţinând părţilor implicate. Consiliul a considerat că o astfel de prezentare nu a fost una imparţială şi echilibrată, de natură să favorizeze libera formare a opiniilor publicului cu privire la aspectul adus în atenţia sa, întrucât, prin conţinutul informaţional prezentat, ştirea a avut un caracter acuzator de natură să dea naştere unor suspiciuni referitoare la săvârşirea unor fapte imorale. Potrivit prevederilor Codului audiovizual, abordarea unor probleme de interes public trebuie făcută cu asigurarea imparţialităţii şi echilibrului prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, astfel încât să se favorizeze libera formare a opiniilor. Or, astfel cum a fost prezentată, ştirea a reflectat, în mod unilateral, opinia subiectivă a radiodifuzorului cu privire la o situaţie pe care o apreciază ca fiind de interes public şi nicidecum prezentarea imparţială şi echilibrată a unei probleme de interes public.

 Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
 În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. ALBA TELEVISION S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. TV110.6/16.01.2006 şi al deciziei de autorizare nr. 317.2-17.01.2012 pentru postul de televiziune Alba TV, se sancţionează cu somaţie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 66 alin. (1), lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, din care o dată în principala emisiune de ştiri, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul Alba TV cu somaţie publică întrucât, în cadrul unor ediţii ale emisiunii „Ştirile Alba TV” din zilele de 17 şi 18 iunie 2013, a prezentat un subiect referitor la posibile imixtiuni în conţinutul editorial al unor publicaţii locale din mediul electronic, fără să asigure însă şi prezentarea punctelor de vedere ale părţilor implicate, fapt de natură să afecteze imparţialitatea şi echilibrul informaţiei şi libera formare a opiniei publicului.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.