Decizia nr. 363 din 02.07.2013

05.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 02.07.2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat spoturile publicitare pentru margarina “RAMA”, difuzate de unele posturi de televiziune, în contextul derulării iniţiativei educaţionale Campioni la mic dejun, pentru copiii din clasele I-IV, promovare făcută de către d-na Nadia Comăneci.

1. posturile ANTENA 1 şi ANTENA 3

Conform raportului de monitorizare, postul de televiziune ANTENA 1 a difuzat spotul în calupul publicitar pe intervalul emisiunii „Observator” din data de 20.06.2013, ora 19:00, iar postul de televiziune ANTENA 3 în pauza publicitară din timpul emisiunii Esenţial, ora 13.00, din data de 21.06.2013.

Redăm descrierea spotului din raportul de monitorizare:
"Spotul a constat dintr-o prezentare a iniţiativei educaţionale Campioni la mic dejun pentru copiii din clasele 1-4. Se afirmă că prin această campanie Rama şi Nadia promovează importanţa micului dejun şi a unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate. Pe lângă prezentarea din off, sunt difuzate şi declaraţiile Nadiei Comăneci cu privire la acest proiect.
Voce din off: Rama şi Nadia au premiat campionii la mic dejun în cadrul iniţiativei educaţionale Campioni la micul dejun adresată copiilor din clasele 1-4.
Nadia Comăneci: Desfăşurăm împreună cu Rama un proiect educaţional Campioni la mic dejun pentru copii, să mănânce sănătos. Părinţii au această obligaţie să-i convingă pe cei mici că micul dejun este foarte important. Voce din off: Rama şi Nadia promovează importanţa micului dejun şi a unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate. Ca parte integrantă a acţiunii a fost şi un concurs de pregătire de sandwich-uri gustoase şi sănătoase.

Imaginile au prezentat-o pe Nadia Comăneci în timpul declaraţiei sale cu privire la campania Rama şi cum oferă autografe copiilor. În imagini au mai apărut câteva fetiţe gimnaste care prezentau un dans lângă un panou pe care era afişat mesajul Campioni la mic dejun! La final a fost prezentat pentru scurt timp un poster pe care erau afişate cuvântul Rama şi o imagine cu Nadia şi fiul său care avea în mână o felie de pâine unsă cu margarină.

2. postul KANAL D

Postul de televiziune Kanal D a difuzat spotul pentru margarina RAMA pe intervalul emisiunii „Ştirile Kanal D” din 20.06.2013, după coperta de publicitate.

Redăm descrierea spotului din raportul de monitorizare:
"Voce din off: Rama şi Nadia au premiat campionii la mic dejun în cadrul iniţiativei educaţionale Campioni la micul dejun adresată copiilor din clasele 1-4.
Nadia Comăneci: O viaţă sănătoasă începe cu micul dejun. Ca să fii campion trebuie să fii sănătos. Este lucrul cel mai de preţ pe care îl avem. Nu săriţi peste micul dejun şi nu săriţi peste mişcare.
Voce din off: Rama şi Nadia promovează importanţa micului dejun şi a unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate. Ca parte integrantă a acţiunii a fost şi un concurs de pregătire de sandwich-uri gustoase şi sănătoase.

În imagini au fost prezentaţi mai mulţi copii alături de Nadia Comăneci sau cum prezintă exerciţii de gimnastică lângă un poster cu mesajul Campioni la mic dejun!

La final a fost prezentat un poster pe care erau afişate cuvântul Rama şi o imagine cu Nadia şi fiul său care avea în mână o felie de pâine unsă cu margarină."

Analizând conţinutul spoturilor, după vizionarea acestora, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
"Art. 120 - (2) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.
(3) În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităţilor, personalităţilor sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare."

În esenţă, Consiliul a considerat, pe de o parte, că produsului căruia i se face publicitate i-au fost atribuite proprietăţi pe care acesta nu le posedă, iar pe de altă parte că acesta este promovat de o personalitate publică, anume de d-na Nadia Comăneci, în contextul unei campanii destinate copiilor, mesajul publicitar fiindu-le adresat cu predilecţie.

În ceea ce priveşte nerespectarea dispoziţiilor art. 120 alin. (2) din Codul audiovizualului, membrii Consiliului au constatat că spoturile, prezentate în contextul încurajării minorilor de a lua micul dejun, au transmis mesajul că, prin consumarea produsului promovat, anume margarina RAMA, un copil dobândeşte capacitatea de a deveni campion. Or, este fără echivoc că nu poate fi atribuită o astfel de proprietate unui aliment.

De asemenea, în ceea ce priveşte consumul de margarină, spotul nu a conţinut nicio informaţie referitoare la cantitatea în care acest produs poate fi consumat (în speţă la micul dejun) pentru ca efectele lui să fie unele benefice pentru sănătate.

Sub acest aspect, producătorul margarinei RAMA cunoştea încă din luna februarie 2010 (când reprezentanţii acestuia participaseră la şedinţa publică din 25.02.2010) faptul că promovarea acestui produs presupunea informarea corectă a publicului în privinţa cantităţii maxime ce poate fi consumată, respectiv 20 de grame zilnic.

La momentul respectiv, analiza spoturilor a fost făcută de către CNA în raport de punctele de vedere transmise de Institutul Naţional de Sănătate Publică Bucureşti, de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi de Consiliul Român pentru Publicitate.

Ţinând cont de recomandările specialiştilor, Consiliul a emis Decizia nr. 326/02.03.2010 prin care a dispus intrarea în legalitate, în sensul ca spoturile la margarina RAMA să informeze corect publicul în privinţa cantităţii recomandate într-o alimentaţie sănătoasă, respectiv un consum zilnic de maximum 20 de grame.

Or, spoturile la margarina RAMA, difuzate în zilele de 20 şi 21 iunie 2013, nu au conţinut informaţia menţionată, deşi ele au fost prezentate în cadrul unei campanii (respectiv „o iniţiativă cu scop educaţional”), ce a pledat cu insistenţă în favoarea ideii potrivit căreia copiii trebuie „să mănânce sănătos”, să pregătească „sandwich-uri gustoase şi sănătoase” şi să acorde importanţă „micului dejun” şi „unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate”.

În aceste condiţii, se impunea ca principalilor destinatari ai campaniei, copiii, să li se ofere şi informaţia potrivit căreia alimentaţia sănătoasă şi echilibrată presupune un consum zilnic de maximum 20 de grame de margarină, cantitate ce asigură efecte benefice pentru sănătate.

Cu privire la încălcarea prevederilor alin. (3) al art. 120 din Codul audiovizualului, Consiliul a constatat că această normă interzice personalităţilor publice, aşa cum este şi d-na Nadia Comăneci, să fie folosite în publicitatea pentru alimente destinate minorilor.

Or, promovarea margarinei RAMA a vizat copiii (în speţă elevi de clasele I-IV), cărora le-a fost destinată această campanie publicitară susţinută exclusiv de producătorul acestui tip de margarină. Un alt argument în acest sens decurge şi din prezenţa în materialele publicitare a fiului Nadiei Comăneci, care apare „având în mână o felie de pâine unsă cu margarină.”

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune ca, în situaţia reluării transmiterii spoturilor publicitare pentru margarina RAMA, acestea să fie promovate cu respectarea regimului difuzării publicităţii în audiovizual.