Decizia nr. 335 din 27.06.2013
03.07.2013
privind somarea S.C. ANTENA 3 S.A.
BucureÅŸti, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 25-27, et. 1, sector 1 C.U.I. R15971591
pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în data de 27 iunie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA sub nr. 5224/29.04.2013, 5315/30.04.2013 ÅŸi 5422/08.05.2013 cu privire la promovarea spotului „FundaÅ£iei Mereu aproape”, difuzat în luna aprilie 2013, de postul ANTENA 3.
Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. a încălcat prevederile art. 12 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, în lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia.
Dispoziţiile alin. (1) din norma invocată prevăd că programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
ÃŽn fapt, în cursul lunii aprilie 2013, postul ANTENA 3 a difuzat un spot de promovare al FundaÅ£iei „Mereu aproape”, cu următorul conÅ£inut : „Voce din off : Åži-au petrecut copilăria jucându-se… de-a moartea. FundaÅ£ia „Mereu aproape” îţi mulÅ£umeÅŸte că ai donat 2 euro, prin sms la 848 ÅŸi le-ai dat ÅŸansa să se joace… de-a viaÅ£a.
Pe fundalul sonor al piesei „Won’t be the same”, interpretată de Billy the Kid, se văd niÅŸte imagini în care un personaj, purtând o mantie neagră cu glugă ÅŸi având în mână o coasă, este prezent în diferite etape de dezvoltare ale unor copii : leagănă un prunc, deschide braÅ£ele pentru a prinde un băieÅ£el care învaţă să meargă, se joacă cu un băieÅ£el în parc, pe o bancă, împinge leagănul în care se află o fetiţă ÅŸi învaţă un băieÅ£el să meargă pe bicicletă. Mai apoi, personajul cernit ÅŸi copiii aflaÅ£i la locul de joacă îşi iau rămas-bun, îndepărtându-se, iar copiii se întorc la joacă. Pe ecran au fost derulate următoarele mesaje : 2 euro/sms 848 ; FundaÅ£ia Mereu aproape ; Sărbători fericite !”
Vizionând conţinutul spotului respectiv, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat dispoziţiile legale cu privire la protecţia minorilor în cadrul serviciilor de programe.
Astfel, membrii Consiliului apreciază că, prin conÅ£inutul său, spotul FundaÅ£iei “Mereu aproape”, difuzat în intervale orare la care copiii au acces neîngrădit la vizionare, este de natură a afecta dezvoltarea mentală ÅŸi morală a minorilor, întrucât personajul ce poartă o mantie neagră cu glugă având în mână o coasă, a cărei imagine simbolizează „moartea”, prezentat alături de imaginea unor copii aflaÅ£i în diferite stadii de dezvoltare, reprezintă un fenomen care inspiră frică chiar ÅŸi pentru adulÅ£ii uÅŸor impresionabili, nu numai pentru copiii care vizionează un astfel de spot al cărui conÅ£inut poate avea consecinÅ£e de natură emoÅ£ională. La aplicarea sancÅ£iunii, Consiliul a Å£inut cont ÅŸi de conÅ£inutul sesizărilor primite de la petenÅ£ii care au sesizat faptul că reclama respectivă este „morbidă, oribilă”, “macabră ÅŸi răvăşitoare pentru un om adult, dar mai ales pentru un copil”, care „după ce a văzut reclama a început să plângă, spunând „dacă vine să mă ia ÅŸi pe mine moartea în braÅ£e ?”.
Membrii Consiliului consideră că radiodifuzorul nu a luat toate măsurile legale pentru ca minorii care vizionează o asemenea producţie cu un astfel de conţinut, difuzată în intervale orare accesibile tuturor categoriilor de vârstă, inclusiv a minorilor, să fie protejaţi.
Astfel, legiuitorul a instituit la art. 12 alin. (2) din Codul audiovizualului, că programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat, iar în lipsa acestui sistem, difuzarea producţiilor audiovizuale se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia. Membrii Consiliului consideră că toţi radiodifuzorii au obligaţia de a asigura o protecţie reală a publicului minor şi că difuzarea unor producţii audiovizuale cu un astfel de conţinut, trebuie făcută cu responsabilitate, astfel încât aceştia să nu fie expuşi unor riscuri psihice şi/sau morale.
ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, Consiliul a analizat ÅŸi raportul de monitorizare întocmit în baza adreselor înregistrate sub nr. 5325/07.05.2013 ÅŸi 5365/07.05.2013, cu privire la spoturile publicitare pentru promovarea produsului „Aqua Carpatica” ce se difuzează pe posturile de televiziune.
În urma dezbaterilor, membrii Consiliului au constatat că acest spot a încălcat dispoziţiile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
ÃŽn fapt, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat în data de 15.05.2013, un spot de promovare pentru produsul „Aqua Carpatica”.
Potrivit raportului de monitorizare, spotul difuzat la ora 20.53, a avut următorul conţinut :
„Voce din off : Există puritate absolută. O apă renumită din Alpi, nitraţi 3,98 miligrame pe litru. Cele mai vândute ape din România între 1,21 şi 4,42 miligrame pe litru. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitraţi. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.
Pe fondul afirmaÅ£iilor făcute din off, pe ecran apar titrate succesiv următoarele informaÅ£ii : Apa din Alpi NO3 : 3,98 mg/l ; Cele mai vândute ape din România : NO3 : 1,21 – 4,42 mg/l ; AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l ; AQUA Carpatica. Cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.”
ÃŽn aceeaÅŸi zi, la ora 21.11, a fost difuzat un reminder „Aqua Carpatica”, având următorul conÅ£inut :
„Voce din off : Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitraţi. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.
Pe fondul afirmaÅ£iilor făcute din off, pe ecran apar titrate succesiv următoarele informaÅ£ii : AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l ; AQUA Carpatica. Cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.”
Potrivit sesizării înregistrate la CNA sub nr. 5325/07.05.2013, formulată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în urma controalelor efectuate şi a rezultatelor probelor expertizate pentru produsul apă minerală carbogazoasă Aqua Carpatica a rezultat că acest produs îmbuteliat la 0,5 l conţine 0,58 mg/l nitraţi, produsul îmbuteliat la 1,5 l conţine 0,08 mg/l nitraţi, iar apa minerală naturală carbogazoasă forte produs îmbuteliat la 1,5 l conţine 0,12mg/l nitraţi, deşi pe etichetele acestor produse valoarea nitraţilor este 0 mg/l, situaţie ce conduce la dezinformarea consumatorilor, întrucât mesajul transmis către public este incorect.
De asemenea, potrivit adresei menÅ£ionate, conÅ£inutul de nitraÅ£i ori nitriÅ£i nu reprezintă indicatori de puritate a apei, aceÅŸtia fiind constituenÅ£i prezenÅ£i în mod natural în apele minerale naturale, astfel încât sintagma “cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume” nu este determinată de conÅ£inutul scăzut sau absent al nitraÅ£ilor, afirmaÅ£ia fiind incorectă ÅŸi de natură să inducă în eroare consumatorii.
Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a apreciat că în aceste condiÅ£ii ÅŸi publicitatea audiovizuală cu privire la acest produs este de natură să contravină dispoziÅ£iilor legale privind informarea corectă a publicului, întrucât în cadrul spoturilor de promovare analizate se afirmă că produsul “Aqua Carpatica” este “cea mai pură apă minerală”, “fără nitraÅ£i”, această afirmaÅ£ie fiind făcută ÅŸi în scris, prin afiÅŸarea pe ecran a textului “AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l”.
Conform dispoziţiilor art. 93 din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Or, menÅ£ionarea, în cadrul spoturilor de promovare a produsului “Aqua Carpatica” difuzate, a unor valori ale conÅ£inutului de nitraÅ£i sau caracteristici ale produsului ce nu sunt conforme cu realitatea, nu asigură o informare corectă a publicului ÅŸi o concurenţă loială.
Anterior, pentru spoturi de promovare a produsului “AQUA Carpatica”, spoturi cu un conÅ£inut asemănător, a fost emisă de Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului Decizia nr. 227/2012, prin care se dispunea „intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare de promovare a apei minerale „Aqua Caraptica" derulate pe posturile de televiziune”.
Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, răspunderea pentru conţinutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicărilor comerciale audiovizuale, revine, în condiţiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale.
Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 76.2/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0-1/24.06.2005), pentru postul ANTENA 3, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea dispoziţiilor articolelor 12 alin. (2) şi 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea
nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu
somaÅ£ie publică pentru încălcarea prevederilor art. 12 din Codul audiovizualului, întrucât, în luna aprilie 2013, la ore la care minorii au acces neîngrădit la vizionare, a difuzat un spot al cărei conÅ£inut a fost de natură să afecteze dezvoltarea mentală ÅŸi morală a copiilor, conÅ£inut în care, un personaj ce simbolizează “moartea”, apare alături de imaginea unor copii aflaÅ£i în diferite stadii de dezvoltare.
Or, potrivit dispoziţiilor invocate, programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia.
SancÅ£iunea a fost aplicată ÅŸi pentru că postul ANTENA 3 a difuzat, în data de 15 mai 2013, un spot publicitar cu încălcarea dispoziÅ£iilor legale privind informarea corectă a publicului ÅŸi a asigurării unei concurenÅ£e loiale.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.