Decizia nr. 334 din 27.06.2013
03.07.2013
privind somarea S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
cu sediul în BUCUREŞTI, str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center,
sector 1 CUI RO 1599030
pentru postul de televiziune ANTENA 2
BUCUREŞTI, B-dul Mărăşti nr. 65-67, Complex Expoziţional, Pavilion 7
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în data de 27 iunie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA sub nr. 5224/29.04.2013, 5315/30.04.2013 ÅŸi 5422/08.05.2013 cu privire la promovarea spotului „FundaÅ£iei Mereu aproape”, difuzat în luna aprilie 2013, de postul ANTENA 2.
Postul de televiziune ANTENA 2 aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 166.2/09.01.2007 şi decizia de autorizare nr. 1253.0-2/20.02.2007, eliberată la data de 25.01.2011).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. a încălcat prevederile art. 12 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, în lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia.
Dispoziţiile alin. (1) din norma invocată prevăd că programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
ÃŽn fapt, în cursul lunii aprilie 2013, postul ANTENA 2 a difuzat un spot de promovare al FundaÅ£iei „Mereu aproape”, cu următorul conÅ£inut : „Voce din off : Åži-au petrecut copilăria jucându-se… de-a moartea. FundaÅ£ia „Mereu aproape” îţi mulÅ£umeÅŸte că ai donat 2 euro, prin sms la 848 ÅŸi le-ai dat ÅŸansa să se joace… de-a viaÅ£a.
Pe fundalul sonor al piesei „Won’t be the same”, interpretată de Billy the Kid, se văd niÅŸte imagini în care un personaj, purtând o mantie neagră cu glugă ÅŸi având în mână o coasă, este prezent în diferite etape de dezvoltare ale unor copii : leagănă un prunc, deschide braÅ£ele pentru a prinde un băieÅ£el care învaţă să meargă, se joacă cu un băieÅ£el în parc, pe o bancă, împinge leagănul în care se află o fetiţă ÅŸi învaţă un băieÅ£el să meargă pe bicicletă. Mai apoi, personajul cernit ÅŸi copiii aflaÅ£i la locul de joacă îşi iau rămas-bun, îndepărtându-se, iar copiii se întorc la joacă. Pe ecran au fost derulate următoarele mesaje : 2 euro/sms 848 ; FundaÅ£ia Mereu aproape ; Sărbători fericite !”
Vizionând conÅ£inutul spotului respectiv, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat dispoziÅ£iile legale cu privire la protecÅ£ia minorilor în cadrul serviciilor de programe. Astfel, membrii Consiliului apreciază că, prin conÅ£inutul său, spotul FundaÅ£iei “Mereu aproape”, difuzat în intervale orare la care copiii au acces neîngrădit la vizionare, este de natură a afecta dezvoltarea mentală ÅŸi morală a minorilor, întrucât personajul ce poartă o mantie neagră cu glugă având în mână o coasă, a cărei imagine simbolizează „moartea”, prezentat alături de imaginea unor copii aflaÅ£i în diferite stadii de dezvoltare, reprezintă un fenomen care inspiră frică chiar ÅŸi pentru adulÅ£ii uÅŸor impresionabili, nu numai pentru copiii care vizionează un astfel de spot al cărui conÅ£inut poate avea consecinÅ£e de natură emoÅ£ională. La aplicarea sancÅ£iunii, Consiliul a Å£inut cont ÅŸi de conÅ£inutul sesizărilor primite de la petenÅ£ii care au sesizat faptul că reclama respectivă este „morbidă, oribilă”, “macabră ÅŸi răvăşitoare pentru un om adult, dar mai ales pentru un copil”, care „după ce a văzut reclama a început să plângă, spunând „dacă vine să mă ia ÅŸi pe mine moartea în braÅ£e ?”.
Membrii Consiliului consideră că radiodifuzorul nu a luat toate măsurile legale pentru ca minorii care vizionează o asemenea producţie cu un astfel de conţinut, difuzată în intervale orare accesibile tuturor categoriilor de vârstă, inclusiv a minorilor, să fie protejaţi.
Astfel, legiuitorul a instituit la art. 12 alin. (2) din Codul audiovizualului, că programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat, iar în lipsa acestui sistem, difuzarea producţiilor audiovizuale se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia. Membrii Consiliului consideră că toţi radiodifuzorii au obligaţia de a asigura o protecţie reală a publicului minor şi că difuzarea unor producţii audiovizuale cu un astfel de conţinut, trebuie făcută cu responsabilitate, astfel încât aceştia să nu fie expuşi unor riscuri psihice şi/sau morale.
Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 166.2/09.01.2007 şi decizia de autorizare nr. 1253.0-2/20.02.2007, eliberată la data de 25.01.2011, pentru postul ANTENA 2, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea dispoziţiilor art. 12 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea
nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 2 cu
somaÅ£ie publică pentru încălcarea prevederilor art. 12 din Codul audiovizualului, întrucât, în luna aprilie 2013, la ore la care minorii au acces neîngrădit la vizionare, a difuzat un spot al cărei conÅ£inut a fost de natură să afecteze dezvoltarea mentală ÅŸi morală a copiilor, conÅ£inut în care, un personaj ce simbolizează “moartea”, apare alături de imaginea unor copii aflaÅ£i în diferite stadii de dezvoltare.
Or, potrivit dispoziÅ£iilor invocate, programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.