Decizia nr. 194 din 30.04.2013

30.04.2013


envoyer l'article par mail title=

privind obligaţia S.C. NEWS MEDIA S.R.L. de a acorda dreptul la replică Societăţii de Transport Public S.A. Alba Iulia

Către,

S.C. NEWS MEDIA S.R.L.
ALBA IULIA, str. Gheorghe Pop de Băseşti, nr. 10, jud. Alba
CUI 18517850

pentru postul de radio ARDELEANUL FM
ALBA IULIA, Str. 1 Decembrie 1918, nr. 68, bl. M6, jud. Alba

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 aprilie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare, precum ÅŸi sesizarea înregistrată sub nr. 4818/19.04.2013, formulată de Societatea de Transport Public S.A. din Alba Iulia, prin reprezentant legal, dl. Nicola Stelian Constantin, cu privire la emisiunea „Ora adevărului” difuzată în data de 15.04.2013 de postul de radio ARDELEANUL FM.

Prin sesizare se reclamă faptul că în cadrul emisiunii menÅ£ionate, „au fost aduse acuzaÅ£ii nefondate, neprobate, fără a fi respectat principiul audiatur et altera pars”.

Postul de radio ARDELEANUL FM aparţine radiodifuzorului S.C. NEWS MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 705.2/24.05.2006 şi decizia de autorizare nr. 1328.0/02.10.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a reclamaţiei, membrii Consiliului au decis obligarea S.C. NEWS MEDIA S.R.L. la acordarea dreptul la replică, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile Codului audiovizualului.

ÃŽn fapt, în data de 15.04.2013, postul ARDELEANUL FM a difuzat emisiunea „Ora adevărului”, emisiune moderată de dl. Gligor Iosif. ÃŽn cadrul acesteia au participat, în calitate de invitaÅ£i, dl. PleÅŸa Gabriel, consilier local PNL ÅŸi vicepreÅŸedinte PNL Alba, ÅŸi dl. Albani Simone, consilier local PNL ÅŸi vicepreÅŸedinte PNL Alba.

Tema emisiuni a privit cheltuirea banilor publici pentru subvenţiile date de Primăria Municipiul Alba Iulia către S.T.P. (Societatea de Transport Public S.A.), valorile acestor subvenţii şi propuneri pentru eficientizarea şi micşorarea sumelor plătite pentru acest tip de transport. Din contextul emisiunii rezultă că aceste propuneri au fost discutate în şedinţa de Consiliu Local ca amendamente.

Redăm din raportul de monitorizare :
Gligor Iosif : ÃŽi rog pe cei doi invitaÅ£i să ne spună ce s-a petrecut la Consiliul Local, la ÅŸedinÅ£a Consiliului Local. S-a încheiat din câte am înÅ£eles în urmă cu foarte puÅ£in timp ÅŸi a fost un adevărat, nu neapărat război, dar o gâlceavă din aceea, un scandal ÅŸi se pare că cei doi consilieri, atât Simone Albani ÅŸi Gabriel PleÅŸa deÅ£in documente foarte importante prin care pot să demonstreze, eu am ÅŸi văzut că a apărut deja o declaraÅ£ie, domnule Simone Albani, a dumneavoastră în presa locală prin care spuneÅ£i că preÅ£ul biletelor este foarte foarte mare ÅŸi dacă se va opri într-un fel sau altul transportul este din cauza acestor cheltuieli ...(...)
Gligor Iosif : Un moment ... vreau să citesc în presa locală, numai un moment mi s-a îmbârligat pe aici materialul, să-l găsesc, câteva secunde să dau de el, un material mie mi se pare foarte explicit ÅŸi apoi v-aÅŸ ruga pe dumneavoastră Simone Albani să explicaÅ£i. „Dragi albaiulieni, vreau să vă anunÅ£ cu tristeÅ£e că datorită felului în care e gestionat, vom rămâne curând fără transport local în municipiul Alba Iulia. De ce ? Pentru că Hava, PD-L ÅŸi prietenii lui de la firma de transport STP, l-au făcut să coste de aproape 3 ori mai mult decât face. Ba mai mult bugetul oraÅŸului este secat de bani, falimentat cu bună ÅŸtiinţă” citesc stimaÅ£i ascultători „Hava, PD-L ÅŸi STP au inventat un mod de a da bani cu nemiluita firmei de transport private, având scuza subvenÅ£iilor că trebuie să mai dăm ÅŸi noi câte ceva contribuÅ£ie de la buget ca să susÅ£inem transportul, Hava, PD-L ÅŸi STP au deschis o autostradă pe care banii dumneavoastră, banii noÅŸtri ai tuturor pleacă cu o viteză ameÅ£itoare din buget ÅŸi la niÅŸte sume uriaÅŸe. Schema este simplă, au fost inventate tresee numeroase uneori lungi ÅŸi inutile ÅŸi costuri care să justifice subvenÅ£iile” aici vă rog să fiÅ£i atent domnule Simone Albani eu citesc, repet, din presa locală ÅŸi după aceea aÅŸ vrea să... este un material semnat de dumneavoastră de Simone Albani în presa locală ÅŸi v-aÅŸ ruga să ÅŸi detaliaÅ£i, să exemplificaÅ£i, citez în continuare „sunt autobuze care, sunt acuzaÅ£ii foarte grave, sunt autobuze care au în medie unu, doi călători pe zi ÅŸi e normal că se întâmplă aÅŸa ? Dumneavoastră aÅ£i merge cu un autobuz care în loc să vă ducă rapid la destinaÅ£ie face nu ÅŸtiu câte ocoliÅŸuri de zici că te plimbi ca turist prin Roma sau Londra ? De ce se întâmplă asta ? Pentru că firma de transport STP primeÅŸte subvenÅ£ii din greu pentru toÅ£i aceÅŸti kilometri în plus, pentru toată această plimbare absurdă cu autobuzele goale ÅŸi credeÅ£i-ne, puteÅ£i ÅŸi verifica, cineva s-a ocupat atent să facă aceste trasee absurde ÅŸi costisitoare doar că acum chiar au sărit calul. Rezultatul, un preÅ£ pe care toÅ£i îl plătim, de aproape 3 ori mai mare decât preÅ£ul pieÅ£ei per kilometru. AÅŸadar Alba Iulia prin buget ÅŸi prin biletele plătite de călători ajunge să plătească în total 10 lei pe kilometru parcurs în condiÅ£iile în care preÅ£ul de transport de călători în condiÅ£ii chiar de lux, pe piaÅ£a liberă e de 3,5 – 4 lei. ÃŽn total se ajunge la milioane de euro anual aproximativ 5 milioane de euro 2013 cost calculat de firma STP. Ajungem deja în situaÅ£ia in care Alba Iulia ne conduce după dictonul trăim ca să mergem cu autobuzul” repet că citesc din presa locală stimaÅ£i ascultători, „putem să ne resemnăm că atunci când tragem linie ÅŸi facem împărÅ£irea avem un cost real per bilet care include ÅŸi bilete dar ÅŸi subvenÅ£iile ascunse de la buget primite de la STP, aproape ca la Roma ÅŸi Milano, 1,5 euro pe bilet de o oră ÅŸi jumatate ÅŸi la fel ca la Paris 1,7 euro pe bilet de o oră ÅŸi 30 de minute. Dumneavoastră cetăţenii nu aveÅ£i nici o vină că vă doriÅ£i un transport civilizat aÅŸa cum ar vrea Hava să spună. Transportul de călători nu costă atât pe piaÅ£a normală, primăria ar putea să închirieze cu doar 4 lei pe kilometru autobuze ÅŸi toată lumea nu numai că ar merge liniÅŸtită dar ar merge gratis fără bilet ÅŸi la buget s-ar face economie „ citesc din presa locală, vreau să reamintesc, constat acest lucru ca să ÅŸtie domnii de la C.N.A. că nu sunt cuvintele mele ÅŸi că citesc pentru că noi primim foarte multe amenzi aici mai nou „contractul prin care a fost dat acest plocon foarte scump firmei STP a fost semnat în vara lui 2012 imediat după alegeri, probabil un cadou al lui Hava către albaiulieni care l-au reales, prin care efectiv se goleÅŸte visteria ÅŸi aÅŸa săracă a oraÅŸului, raportul de procedură a licitaÅ£iei a fost semnat de domnul Hava în 15.07.2012 ÅŸi contractul de delegare de gestiune cu AIDA ÅŸi STP a fost aprobat rapid după doar 3 săptămâni, în 08.08.2012 într-o ÅŸedinţă extraordinară de Consiliu Local când lipseau anumiÅ£i consilieri locali incomozi ÅŸi au putut să-ÅŸi facă votul mai uÅŸor ÅŸi contractul este pentru 6 ani. Să nu ne mai mirăm dragi concetăţeni că nu mai sunt bani de investiÅ£ii, de sală polivalentă, teatru, cinematograf, spital sau promovare turistică adevărată, bugetul oraÅŸului este muls cu grijă ÅŸi atenÅ£ie de firma de transport ...” (...)
Gligor Iosif : Vreau să precizez încă odată 0358 401 801 stimaÅ£i ascultători dacă doriÅ£i să intraÅ£i în legătură directă, dacă sunteÅ£i nemulÅ£umiÅ£i, cei care vreÅ£i un drept la replică sau, mă rog, vă simÅ£iÅ£i într-un fel sau altul ofensaÅ£i sau doriÅ£i să interveniÅ£i, puteÅ£i transmite SMS-uri la 0727 802 900 sau ne puteÅ£i scrie pe ID-ul de messenger radioardeleanulfm totul legat. (....)
Gligor Iosif : ... deci aceÅŸti domni, Mircea Gheorghe Hava, viceprimarii Paul Voicu ÅŸi Bogăţan, directorul de la STP, Nicola, precum ÅŸi alÅ£i ..., toÅ£i au averile sechestrate pentru că DNA aÅŸa spun eu am citit din dosarul penal 213/2011, trei ani la rând aÅŸa spune DirecÅ£ia NaÅ£ională AnticorupÅ£ie, trei ani la rând consecutivi 2009, 2010, 2011 ... de ce credeÅ£i dumneavoastră că aÅŸa după cum am înÅ£eles ar risca sau ar face iar alte matrapazlâcuri, că asta am înÅ£eles din ceea ce spuneÅ£i dumneavoastră, sunt lucruri care nu par la prima vedere cel puÅ£in, sau din ce aÅ£i expus dumneavoastră aici, nu par deloc în regulă, adică să circule autobuze goale pe banii noÅŸtri numai de dragul de a circula. AceÅŸti oameni chiar nu s-au învăţat minte ? De asta nu a venit astăzi primarul Mircea Gheorghe Hava la ÅŸedinţă ? Vă întreb că sunteÅ£i consilieri locali ÅŸi ÅŸtiÅ£i mai bine decât mine. (...)
Gligor Iosif : ... există profit am înÅ£eles că la Societatea de Transport Public este un profit.
Albani Simone : Care îl plătim noi.
Gligor Iosif : Bun, dar profitul care-l obÅ£ine unde merge, ce se întâmplă cu el ?
Albani Simone : La ei.
Gligor Iosif : La Societatea de Transport, cine sunt acÅ£ionari ? Cine sunt în consiliul acela ? Am înÅ£eles că sunt niÅŸte oameni care iau niÅŸte bănuÅ£i buni.
Albani Simone : Eu nu vă pot spune, nu cunosc acÅ£ionariatul.
Gligor Iosif : Nu ? AcÅ£ionariatul, păi de ce nu cereÅ£i. Eu am înÅ£eles că în acest acÅ£ionariat ar fi persoane cunoscute din Alba Iulia.
Albani Simone : Probabil. Dar ÅŸtiÅ£i cum e ...
Gligor Iosif : Păi oamenii aceia iau niÅŸte bani.
Albani Simone : Pentru noi la sfârÅŸit nu prea contează cine este acÅ£ionar acolo, pentru noi este important să cheltuim cât mai bine banii pe care-i administrăm prin Consiliul Local. Asta este prima sarcină a noastră, ÅŸi obligaÅ£ia noastră. Mai departe ...
Gligor Iosif : Da, dar cu cât profitul este mai mare domnule Simone, cu atât acÅ£ionarii respectivi iau ÅŸi bani mai mulÅ£i. Am înÅ£eles că sunt politicieni, e adevărat sau nu ? Vă rog să vă interesaÅ£i, am înÅ£eles că sunt politicieni cunoscuÅ£i la nivelul judeÅ£ului Alba, care sunt acÅ£ionari ÅŸi care ar primi, nu ÅŸtiu dacă e adevărat, dividende, ar primi sume foarte mari de bani.(...)

Potrivit raportului de monitorizare, emisiunea a fost difuzată în reluare marţi, 16.04.2013, de la ora 13:05.

După analizarea raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că, în cadrul emisiunii “Ora adevărului”, difuzată de postul ARDELEANUL FM, în data de 15.04.2013, ÅŸi în reluare, în data de 16.04.2013, nu a fost prezentat un punct de vedere al reprezentanÅ£ilor Societăţii de Transport Public Alba Iulia, în legătură cu faptele imputate.

Potrivit dispoziÅ£iilor legale în vigoare, responsabilitatea pentru conÅ£inutul programului difuzat revine radiodifuzorului, indiferent de sursa informaÅ£iilor pe care acesta le pune la dispoziÅ£ia publicului, iar în situaÅ£ia în care acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

De asemenea, moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile, or, în situaţia analizată, moderatorul a preluat practic toate acuzaţiile formulate de invitaţi şi chiar le-a întărit.

Conform dispoziţiilor art. 50 alin. (2) din Codul audiovizualului, respectarea principiului audiatur et altera pars presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare în cadrul aceluiaşi program.

Mai mult, pentru asigurarea unei informări corecte şi complete a publicului, pentru favorizarea liberei formări a opiniilor, la prezentarea unor subiecte de interes general pentru comunitate, radiodifuzorul este obligat să respecte principiile imparţialităţii şi echilibrului, prin prezentarea tuturor punctelor de vedere, fapt care presupune invitarea la dezbateri a tuturor părţilor implicate.

Or, din punctul de vedere transmis de radiodifuzor cu privire la aspectele reclamante, nu reiese că acesta ar fi solicitat un punct de vedere oficial reprezentanţilor reclamantei cu privire la aspectele dezbătute în emisiune, astfel încât să asigure o informare corectă a publicului şi respectarea dreptului la imagine şi a intereselor persoanei.

De asemenea, nu rezultă că reprezentanţii reclamantei ar fi fost contactaţi de post înaintea difuzării emisiunii, ori chiar pe parcursul acesteia, pentru a le fi solicitat un punct de vedere referitor la informaţiile care urmau să fie prezentate publicului şi care îi vizau în mod direct.

În această situaţie, membrii Consiliului au constatat că unele afirmaţii făcute în cadrul emisiunii pot leza interesele persoanei, în condiţiile în care au fost prezentate fără a fi însoţite de punctul de vedere al reclamantei, punct de vedere care ar fi putut oferi publicului posibilitatea să-şi formeze propria opinie asupra subiectului dezbătut şi ar fi asigurat respectarea principiului audiatur et altera pars.

Faţă de aceste aspecte, constatând că sesizarea este întemeiată, în temeiul prevederilor art. 62 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, membrii Consiliului au decis ca radiodifuzorul S.C. NEWS MEDIA S.R.L. să acorde dreptul la replică Societăţii de Transport Public S.A. Alba Iulia în termenul şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.