Comunicat - Sancţiuni

12.05.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întruniţi în şedinţă publică în data de 12.05.2011, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni:

Somaţie publică postului Antena 1 pentru emisiunile „Acces direct“ şi „Observator“. În emisiunea „Acces direct“ (difuzată în data de 16.03.2011, în intervalul orar 17:00 -19:00), radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. 3 din Decizia CNA 220/ 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care precizează „obligaţia moderatorilor programelor de a nu permite invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă“. Consiliul a apreciat că, în aceeaşi emisiune, s-a făcut publicitate mascată practicilor oculte, fapt care contravine art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului nr. 504, cu modificările şi completările ulterioare şi prevederilor art. 17 din Codul CNA („În intervalul orar 6,00 - 22,00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care conţin (...) practici oculte.“). În cadrul unui reportaj difuzat în emisiunea de ştiri „Observator” (din 3.05.2011, ora 19:00), s-a încălcat art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului. Ştirea despre promovarea unei firme şi a unui produs de curăţenie a avut un conţinut comercial mascat;

Somaţie publică postului Antena 2 pentru emisiunea „Agentul Vip“(din 27.04.2011). Radiodifuzorul nu a respectat obligaţiile care revin moderatorilor potrivit art. 40 alin. 3 din Codul CNA, precum şi dispoziţiile art. 47 alin. 2 din Codul CNA, care interzic în programele audiovizuale „orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie“;

Decizie de intrare în legalitate în privinţa difuzării spotului publicitar al PCC/ Oltchim Râmnicu Vâlcea pe posturile de televiziune The Money Channel şi Realitatea TV.

În aceeaşi şedinţă publică a fost analizat şi raportul de monitorizare privind sinteza emisiunilor matinale, difuzate de către şase posturi centrale de radio, în perioadele 01.03.2011- 31.03.2011 şi 01.04.2011 - 30.04.2011 (în intervalul orar 07:00 – 14:00).

Pentru încălcarea prevederilor privind protecţia copilului din art. 39 alin 2 din Legea audiovizualului („Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.“), Consiliul a sancţionat următoarele posturi de radio:

Radio ZU – amendă în cuantum de 15.000 de lei (emisiunea „Morning ZU“ din 13.04.2011);

Radio Kiss FM - amendă în cuantum de 10.000 de lei (pentru unele emisiuni din martie şi aprilie);

Radio 21 - amendă în cuantum de 10.000 de lei (pentru unele emisiuni din martie şi aprilie).

În aceeaşi sedinţă publică, pe baza Raportului Serviciului de Inspecţie pentru posturile de televiziune din teritoriu, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale în vigoare, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancţiuni:

Amendă în cuantum de 5.000 de lei postului Cinemar TV Baia Mare. În emisiunea „Ţara Mea“ (din 27.04.2011) s-au încălcat dispoziţiile art. 40 alin. 3 şi art. 34 alin. 1 din Codul CNA privind obligaţiile moderatorilor şi dreptul oricărei persoane la propria imagine;

Somaţie publică postului Cinemar TV Baia Mare pentru nerespectarea art. 26 alin. 1 din Legea audiovizualului. „Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial. “

Somaţie publică postului 1 TV Bacău. În emisiunea „Amprente” s-a promovat o societate producătoare de alcool, încălcându-se art. 103 alin. 1 din Codul CNA, care stipulează: „ Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”

Câte o somaţie publică postului Datina TV Drobeta Turnu Severin şi postului Direct TV Bistriţa pentru nerespectarea art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului privind publicitatea mascată;

Somaţie publică postului Radio Sibiu pentru încălcarea art. 113 alin. 1 din Codul CNA privind regimul difuzării publicităţii la alcool („În intervalul orar 6,00 - 22,00 este interzisă orice formă de publicitate la băuturi spirtoase.”).

În aceeaşi şedinţă publică, membrii CNA au aprobat solicitările de licenţe audiovizuale prin reţele de comunicaţii electronice: S.C. Radio Giurgiu S.R.L. Giurgiu pentru Super FM şi Darik TV Crevedia Mare; S.C. Rom Consult S.R.L. Hunedoara pentru Info HD; S.C. Next Start SRL Codlea pentru Info Text Hârlău; Lungu Monica Întreprindere Individuală Cudalbi/ Galaţi pentru TV Cudalbi; S.C. Gliga Comimpex S.R.L. pentru Gliga TV Reghin.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul