Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 16.05.2024

16.05.2024


envoyer l'article par mail title=


• Somații publice – România TV, Realitatea Plus, Antena 1, Antena 3 CNN
• Decizie de intrare în legalitate – spot radio Faringo Tusiv

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 16.05.2024, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (1) È™i ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, la difuzarea emisiunii „România în 60 de minute”, ediÈ›ia din 15.04.2024. Printre titlurile afiÈ™ate : „Sumele uriaÈ™e deturnate de băieÈ›ii deÈ™tepti din energie” ; „Anchetă : luxul È™mecherului care face jocul facturilor” ; „Proprietățile din Emirate, yahturi de milioane, maÈ™ini unice” ; „Cum au făcut profituri uriaÈ™e în timp ce românii sărăceau”.
- somaÈ›ie publică postului Realitatea Plus pentru ediÈ›ia din 03.04.2024 a emisiunii „Culisele statului paralel”, în cadrul căreia nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului. Titluri prezentate pe ecran : „Circuitul banilor din pixul baronului de Vâlcea spre imobiliarele fiului” ; „Edilul Gutău, miezul scandalului de corupÈ›ie, anchetă-bombă la Râmnicu Vâlcea ; „Trecutul primarului din Vâlcea : È™păgi È™i contracte cu dedicaÈ›ie” ;
- câte o somaÈ›ie publică posturilor Antena 1 È™i Antena 3 CNN pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, în timpul difuzării în direct a unor evenimente sportive. Rapoartele de monitorizare analizate cuprind : pentru Antena 1 - Etapa de calificare pentru Marele Premiu de Formula 1 al Bahrainului È™i Marele Premiu de Formula 1 al Bahrainului din 01 - 02.03.2024, iar pentru Antena 3 CNN - Marele Premiu de Formula 1 al Arabiei Saudite din 09.03.2024 È™i Marele Premiu de Formula 1 al Australiei din 24.03.2024.

De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul publicitar (varianta radio) aferent campaniei de promovare pentru Faringo Tusiv, care nu respectă prevederile art. 131 alin. (1) și (2) din Codul audiovizualului. Raportul de monitorizare a fost întocmit pentru zilele de 22 și 24.03.2024.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederi ale legislaÈ›iei audiovizuale la care facem referire : Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările È™i completările ulterioare :
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoÅ£ionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiÅ£iile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate ÅŸi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea ÅŸi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, Å£inându-se seama de pauzele fireÅŸti ale acestuia ÅŸi de durata ÅŸi natura lui ;

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate ÅŸi invitate să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 131 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : « Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj. » (2) Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual.