Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 16.05.2024
16.05.2024
• Somații publice – România TV, Realitatea Plus, Antena 1, Antena 3 CNN
• Decizie de intrare în legalitate – spot radio Faringo Tusiv
Întrunit în ședința publică din data de 16.05.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (1) È™i ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, la difuzarea emisiunii „România în 60 de minute”, ediÈ›ia din 15.04.2024. Printre titlurile afiÈ™ate : „Sumele uriaÈ™e deturnate de băieÈ›ii deÈ™tepti din energie” ; „Anchetă : luxul È™mecherului care face jocul facturilor” ; „Proprietățile din Emirate, yahturi de milioane, maÈ™ini unice” ; „Cum au făcut profituri uriaÈ™e în timp ce românii sărăceau”.
- somaÈ›ie publică postului Realitatea Plus pentru ediÈ›ia din 03.04.2024 a emisiunii „Culisele statului paralel”, în cadrul căreia nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului. Titluri prezentate pe ecran : „Circuitul banilor din pixul baronului de Vâlcea spre imobiliarele fiului” ; „Edilul Gutău, miezul scandalului de corupÈ›ie, anchetă-bombă la Râmnicu Vâlcea ; „Trecutul primarului din Vâlcea : È™păgi È™i contracte cu dedicaÈ›ie” ;
- câte o somație publică posturilor Antena 1 și Antena 3 CNN pentru încălcarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, în timpul difuzării în direct a unor evenimente sportive. Rapoartele de monitorizare analizate cuprind : pentru Antena 1 - Etapa de calificare pentru Marele Premiu de Formula 1 al Bahrainului și Marele Premiu de Formula 1 al Bahrainului din 01 - 02.03.2024, iar pentru Antena 3 CNN - Marele Premiu de Formula 1 al Arabiei Saudite din 09.03.2024 și Marele Premiu de Formula 1 al Australiei din 24.03.2024.
De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul publicitar (varianta radio) aferent campaniei de promovare pentru Faringo Tusiv, care nu respectă prevederile art. 131 alin. (1) și (2) din Codul audiovizualului. Raportul de monitorizare a fost întocmit pentru zilele de 22 și 24.03.2024.
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare :
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui ;
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
Art. 131 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : « Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj. » (2) Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual.