Decizia nr. 946 din 06.11.2008

06.11.2008


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. DIGITAL 3 S.A.
cu sediul în Odorheiu Secuiesc, Str. Uzinei nr. 9, jud. Harghita

pentru postul de televiziune Csiki TV
Miercurea Ciuc, str. Korosi Csoma nr. 7 jud. Harghita

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 6 noiembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la emisiunea informativă „Csikszereda Közelképben”, difuzată de către postul de televiziune Csiki TV în ziua de 24 octombrie 2008.

Postul Csiki TV aparţine radiodifuzorului S.C. Digital 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 397/15.04.2008 şi decizia de autorizare nr. 1472.0/29.05.2008).

În urma analizării raportului şi a vizionării emisiunii respective, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 27 alin. (4) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 112 alin. (1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 27 alin. (4) din Legea audiovizualului, publicitatea mascată şi teleshoppingul mascat sunt interzise.

În conformitate cu prevederile art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.

În fapt, în cadrul emisiunii informative „Csikszereda Közelképben”, difuzată în ziua de 24.10.2008, postul de televiziune Csiki TV a difuzat o ştire referitoare la un eveniment organizat la showroomul ABS Center, distribuitor al automobilelor Volkswagen din Miercurea Ciuc, cu ocazia sărbătoririi unui an de la deschidere.

Astfel, în minutul 11.37, al emisiunii a fost difuzat un material filmat la ABS Center, material însoţit de următoarea relatare :

“Centrul ABS a sărbătorit cu modele noi un an de la deschiderea showroomului din calea Harghitei. Tot pe calea Harghitei funcţionează şi service-ul autorizat. Astăzi publicul de la piaţa Libertăţii avea posibilitatea să vadă trei modele noi, ca Golful 6, modelul Scirocco şi Passatul CC. Modelele G6 şi Scirocco sunt dotate cu un schimbător de viteze tip DSG şi cu motor TSI, aceste dotări fiind o tehnologie nouă a Volkswagen-ului. Lângă modelul foarte popular firma a simţit nevoia să lanseze un model mai sportiv şi mai accesibil. La începutul anilor 70, în acelaşi timp cu lansarea Golfului a fost creat primul model de Scirocco care urmează tradiţia Volkswagen-lui, dar are un design total diferit.

Scirocco-ul este un model foarte iubit de cunoscătorii de Volkswagen dar mai puţin cunoscut de laici.”

Au fost prezentate imagini ale modelului Scirocco după care au fost descrise, în detaliu, alte tipuri de Volkswagen.

„Modelul G6 urmează linia generaţiei 4 a Golfului, Passatul Confort Coupe în schimb este o noutate la Volkswagen. Carateristicile CC-lui sunt dinamica pură a unei maşini de sport şi confortul indiscutabil al unei limuzine. Linia sportivă se continuă şi în interiorul maşinii. Lângă modele noi au fost expuse şi modele mai vechi. (...)”

Membrii Consiliului au constatat că, prin modalitatea în care a fost prezentată publicului telespectator ştirea, aceasta a depăşit cadrul unei informări de interes general, informare care trebuia să reflecte într-o manieră obiectivă un eveniment local, şi s-a transformat în publicitate mascată în favoarea distribuitorului ABS Center, a serviciilor oferite de acesta şi a automobilelor comercializate.

Astfel, Consiliul a constatat că, în cadrul materialului, radiodifuzorul a prezentat în mod detaliat calităţile şi performanţele produselor mărcii Volkswagen, ilustrând cu imagini ale acestora, de la locul unde sunt comercializate, identificând distribuitorul şi spaţiul unde sunt comercializează bunurile, astfel încât materialul a avut, în mod evident, un caracter de promovare şi nu de informare.

Potrivit art. 27 alin. (4) din Legea audiovizualului, publicitatea mascată şi teleshoppingul mascat sunt interzise.

În egală măsură, postul a încălcat dispoziţiile legale cuprinse la art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, prevederi potrivit cărora este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.

Membrii Consiliului au apreciat că excepţia prevăzută la alin. (3) al art. 112 nu este aplicabilă, întrucât toate tipurile de automobile prezentate au aparţinut unei singure mărci, condiţia prezentării în scop informativ, în cadrul aceleiaşi emisiuni a mai multor produse de acelaşi gen sau clasă nefiind satisfăcută.

Având în vedere aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (3) şi art. 91 alin (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 ale Legii audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DIGITAL 3 S.A. pentru postul de televiziune Csiki TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune Csiki TV cu somaţie publică, întrucât, o ştire prezentată în cadrul emisiunii informative „Csikszereda Közelképben”, difuzată în data de 24 octombrie 2008, a depăşit cadrul unei informări obiective, de interes general, a publicului telespectator şi s-a transformat în publicitate mascată în favoarea unui distribuitor de automobile şi a bunurilor comercializate de acesta, încălcându-se prin aceasta prevederile art. 27 din Legea audiovizualului, care interzic în mod expres publicitatea mascată şi teleshoppingul mascat”.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.