Decizia nr. 596 din 26.05.2009

26.05.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A., pentru postul ANTENA 1

S.C. TV ANTENA 1 S.A. CUI R 1599030
Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1
Bucureşti

pentru postul de televiziune ANTENA 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „Felicia", difuzată în data de 16.05.2009, de postul ANTENA 1.

Postul de televiziune ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.1/25.01.1993 şi decizia de autorizare nr. 025-1/14.06.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SC ANTENA 1 SA a încălcat dispoziţiile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504//2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 158 alin. (1) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

Conform prevederilor art. 158 alin. (1) din Codul audiovizualului, este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat sau private.

În fapt, în data de 16.05.2009, începând cu ora 12.08, postul ANTENA 1 a difuzat emisiunea „Felicia« , prezentată de Nadina Câmpean. Emisiunea este una tip-magazin şi a cuprins mai multe rubrici – rubrica „Reportaj » ; rubrica „Frumuseţe« şi rubrica „Alimentaţie sănătoasă » - în care au fost abordate diferite subiecte.

Astfel, în cadrul rubricii „Reportaj« , a fost transmis un interviu cu domnul Romain Ales, directorul firmei „Caron », având ca subiect cosmeticele şi parfumurile produse şi comercializate de această firmă.

În acest context, a fost evidenţiată calitatea produselor oferite de firma „Caron", în mod deosebit a parfumurilor din această gamă, fiind prezentate imagini cu acestea şi menţionându-se locaţia din Bucureşti de unde pot fi achiziţionate.

Redăm din raportul de monitorizare :

„Dana Sota (rep.04.50) : Sărbătorim revenirea brandului Caron în România ..., şi de data aceasta Caron revine nu doar cu faimoasele, celebrele pudre, ci şi cu parfumeria care este la fel de celebră.
Romain Ales ( Director Caron Paris) : Parfumurile noastre... sunt parfumuri adevărate. Caron va încerca să cucerească inimile doamnelor spunând : ”Veniţi am cele mai frumoase lucruri să vă ofer”.
Dana Sota : Sunt parfumuri de nişă, ... sunt foarte multe variante, după cum bine vedeţi aici şi eu cred că fiecare îşi va găsi un produs potrivit.
Voce : Iar de pe strada Rue Francaise de la Paris, parfumurile au ajuns la Beautik Haute Parfumerie în Bucureşti. Dacă aveţi ocazia să mirosiţi un parfum Caron, să nu o rataţi, nici pe aceia de a vi-l lua acasă, însoţit neapărat de o pudră. Vă veţi simţi mai proaspete şi mai frumose.

În aceeaşi emisiune, radiodifuzorul a difuzat o altă rubrică în care a fost prezentat un aparat de masaj folosit în clinica medicală „Miko Med". Despre aplicarea tratamentului cu acest tip de aparat de masaj a dat relaţii doamna doctor Viviana Iordache, medic dermatolog la clinica medicală „Miko Med".

Pe parcursul reportajului, au fost subliniate beneficiile utilizării aparatului de masaj, iar prezentarea acestuia a fost ilustrată şi cu imagini de la tratamentul aplicat în clinica medicală „Miko Med". Rubrica Frumuseţe.

(rep.08.15) : Vă întrebaţi dacă într-adevăr există metode care să vă garanteze întinerirea ? Dacă pielea poate rămâne fermă la 40 sau 50 de ani...
Ei bine... noi am găsit în Bucureşti un aparat despre care se spune că face minuni şi vă ajută să vă întineriţi.

Dr.Viviana Iordache, medic dermatolog “Miko Med” (rep.09.22) : Să marcăm zona în care o să lucreze aparatul... vorbim despre zona în care grăsimea este dispusă între piele şi muşchi
Voce : Unicul echipament din lume care sculptează corpul uman şi intervine acolo unde este necesar, foloseşte radiofrecvenţa, bazându-se pe tehnologie NASA.
Dr.Viviana Iordache, medic dermatolog “Miko Med” : ... Este vorba despre un tratament care se realizează cu ultrasunete focalizate. Este acelaşi tip de tratament, cu care se sparg pietrele la rinichi, adică un fascicul de ultrasunete cu frecvenţă şi putere foarte mare... Este un tratament complet neinvaziv, este un tratament sigur şi cu rezultate rapide. ... având în vedere lipsa de riscuri şi viteza rezultatelor este extrem de solicitat.
Voce : Această tehnologie reîntinereşte pielea, are un efect de durată, acţionează pe toate tipurile de piele, indiferent de culoare şi poate trata întreaga faţă sau numai părţi specifice.
Dr.Viviana Iordache. medic dermatolog “Miko Med” : Tratamentul pentru o şedinţă durează aproximativ 2 ore. ....dacă era o zonă în care grăsimea dispusă între piele şi fascia musculară, era mare, rezultatul va fi mare.
Voce : Aparatul conturează corpul şi reface într-un grad avansat pielea abdominală după naştere.
Voce : Tratamentele sunt realizate sub atenta supraveghere a medicilor de specialitate, pentru că vorbim în primul rând de un echipament medical nu de un simplu echipament estetic.
Dr.Viviana Iordache, medic dermatolog “Miko Med” : Tratamentul nu are efecte adverse .

Având în vedere modalitatea în care s-a desfăşurat emisiunea „Felicia", ediţia din 16.05.2009, membrii Consiliului au constatat că nu au fost respectate prevederile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului, precum şi ale art. 158 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a reportajului dedicat firmei „Caron", radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială audiovizuală cu conţinut comercial mascat în favoarea acestei mărci, fapt ce contravine legii audiovizualului.

Astfel, în cadrul reportajului a fost subliniată experienţa de excepţie a firmei „Caron" în materie de cosmetice, subliniindu-se calităţile parfumurilor produse de această firmă. De asemenea, a fost menţionată locaţia de unde persoanele interesate pot achiziţiona aceste parfumuri, respectiv Beautik Haute Parfumerie în Bucureşti.

Acest fapt a transformat emisiunea „Felicia« într-una de publicitate mascată în favoarea mărcii „Caron », fapt interzis de legislaţia audiovizuală, potrivit căreia comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise, radiodifuzorul eludând dispoziţiile legale.

De asemenea, în contextul prezentării aplicării tratamentului cu un aparat de masaj, radiodifuzorul a promovat în fapt clinica medicală „Miko Med", fapt ce contravine prevederilor art. 158 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat sau private. Din informaţiile postate pe pagina de site reiese că „Miko Med"este o clinică medicală care oferă metode de diagnostic pentru rezolvarea problemelor privind sănătatea şi frumuseţea pielii.

Or, promovarea în cadrul unui program audiovizual a unei clinici medicale contravine dispoziţiilor invocate mai sus, care interzic în mod expres orice formă de publicitate pentru furnizarea unor astfel de servicii.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3), art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. pentru postul ANTENA 1 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. TV ANTENA 1 S.A., pentru postul de televiziune ANTENA 1, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 1 cu somaţie publică , întrucât în cadrul emisiunii „Felicia", din 16 mai 2009, a făcut publicitate mascată în favoarea unei firme de cosmetice şi parfumuri, fapt ce contravine prevederilor Legii audiovizualului.

Potrivit acestor dispoziţii, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

De asemenea, în aceeaşi emisiune a fost promovată o clinică medicală, fapt interzis de prevederile Codului audiovizualului, conform cărora este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat sau private."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.