Decizia nr. 336 din 27.06.2013

03.07.2013


envoyer l'article par mail title=


 privind somarea S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.
 BucureÅŸti, str. Cristian PopiÅŸteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7, sector 1 C.U.I. RO 27759259

 pentru postul de televiziune B1 TV

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 27 iunie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate sub nr. 5325/07.05.2013 ÅŸi 5365/07.05.2013, cu privire la spoturile publicitare pentru promovarea produsului „Aqua Carpatica” ÅŸi 5225/29.04.2013 cu privire la spotul de promovare „Superbet”, ce se difuzează pe posturile de televiziune.

 Postul de televiziune B1 TV aparÅ£ine radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 ÅŸi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011). ÃŽn urma analizării rapoartelor de monitorizare ÅŸi a vizionării spoturilor publicitare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. c) ÅŸi h) ÅŸi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, precum ÅŸi dispoziÅ£iile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor din Legea audiovizualului :
 Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii :
 c) să nu prejudicieze demnitatea umană ;
 h) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale ;
 (2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor ;

 Potrivit art. 93 din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.

 ÃŽn fapt, postul de televiziune B 1 TV, a difuzat în data de 19.05.2013, la ora 18.55 un spot publicitar de promovare pentru organizatorul de pariuri „Superbet”.

 Potrivit raportului de monitorizare, spotul a avut următorul conÅ£inut :
 â€žÃŽntr-un dormitor, în semi-întuneric, cu perdeaua trasă, un cuplu are parte, se pare, de câteva momente intime. La un moment dat, el îi spune ei : „Întoarce-te.” iar aceasta îi răspunde :„Da”. Apoi, se disting două siluete ce încep să se miÅŸte, după care se deschide uÅŸa, iar lumina ce intră în cameră ne-o arată pe femeie în pat, în patru labe, având doar un furou pe ea. Dându-ÅŸi seama că partenerul a ieÅŸit din cameră, întoarce capul spre uşă ÅŸi, ridicându-se în genunchi, strigă : „Mirel ? Unde ai plecat, mă ?! Imaginea următoare ni-l prezintă pe Mirel, intrând pe uÅŸa unei case de pariuri, unde are loc următorul dialog : Mirel : Gata, mă ? A început ? Prieten : Åži iată, stimaÅ£i telespectatori, atacantul oaspeÅ£ilor păcăleÅŸte fundaÅŸul echipei gazdă… Mirel : Mai taci, mă, că la tine e poarta goală. ÃŽn final, îi vedem pe Mirel ÅŸi prietenii lui, ieÅŸind victorioÅŸi din casa de pariuri Superbet, după cum arată firma de deasupra acesteia, iar o voce din off conchide : Voce din off : Noi ÅŸtim : sportul începe când băieÅ£ii se întâlnesc la Superbet.”

 ÃŽn urma vizionării spotului, membrii Consiliului au apreciat că prin conÅ£inutul său, acesta este de natură să contravină dispoziÅ£iilor legale privind condiÅ£iile pe care trebuie să le respecte comunicările audiovizuale.
 Astfel, Consiliul a apreciat că spotul este de natură să prejudicieze demnitatea umană, că poate stimula comportamente indecente sau imorale ÅŸi că, în consecinţă, este de natură să dăuneze moral sau mental minorilor care vizionează un astfel de conÅ£inut, categorie de public pentru care o situaÅ£ie ca cea prezentată de spot poate constitui un model.

 Spotul publicitar pentru produsul „Aqua Carpatica”, a fost difuzat de postul B1 TV, în data de 15.05.2013, la ora 12.41. Potrivit raportului de monitorizare, acesta a avut următorul conÅ£inut : „Voce din off : Există puritate absolută. O apă renumită din Alpi, nitraÅ£i 3,98 miligrame pe litru. Cele mai vândute ape din România între 1,21 ÅŸi 4,42 miligrame pe litru. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitraÅ£i. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.

 Pe fondul afirmaÅ£iilor făcute din off, pe ecran apar titrate succesiv următoarele informaÅ£ii : Apa din Alpi NO3 : 3,98 mg/l ; Cele mai vândute ape din România : NO3 : 1,21 – 4,42 mg/l ; AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l ; AQUA Carpatica. Cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.” Potrivit sesizării înregistrate sub nr. 5325/07.05.2013 formulată de Autoritatea NaÅ£ională pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor, în urma controalelor efectuate ÅŸi a rezultatelor probelor expertizate pentru produsul apă minerală carbogazoasă Aqua Carpatica a rezultat că produsul îmbuteliat la 0,5 l conÅ£ine 0,58 mg/l nitraÅ£i, produsul îmbuteliat 1,5 l conÅ£ine 0,08 mg/l nitraÅ£i, iar apa minerală naturală carbogazoasă forte produs îmbuteliat 1,5 l conÅ£ine 0,12mg/l nitraÅ£i, deÅŸi pe etichetele acestor produse valoarea nitraÅ£ilor este 0 mg/l, situaÅ£ie în care consumatorii sunt dezinformaÅ£i, mesajul transmis către public fiind incorect.

 De asemenea, potrivit adresei menÅ£ionate, conÅ£inutul de nitraÅ£i ori nitriÅ£i nu reprezintă indicatori de puritate a apei aceÅŸtia fiind constituenÅ£i prezenÅ£i în mod natural în apele minerale naturale, astfel încât sintagma “cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume” nu este determinată de conÅ£inutul scăzut sau absent al nitraÅ£ilor, afirmaÅ£ia fiind incorectă ÅŸi de natură să inducă în eroare consumatorii.
 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a apreciat că în aceste condiÅ£ii ÅŸi publicitatea audiovizuală cu privire la acest produs este de natură să contravină dispoziÅ£iilor legale privind informarea corectă a publicului, întrucât în cadrul spoturilor de promovare analizate se afirmă că produsul “Aqua Carpatica” este “cea mai pură apă minerală”, “fără nitraÅ£i” această afirmaÅ£ie fiind făcută ÅŸi în scris, prin afiÅŸarea pe ecran a textului “AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l”.
 Conform dispoziÅ£iilor art. 93 din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
 Or, menÅ£ionarea, în cadrul spoturilor de promovare a produsului “Aqua Carpatica” difuzate, a unor valori ale conÅ£inutului de nitraÅ£i sau caracteristici ale produsului ce nu sunt conforme cu realitatea, nu asigură o informare corectă a publicului ÅŸi o concurenţă loială. Anterior, pentru spoturi de promovare a produsului “AQUA Carpatica”, spoturi cu un conÅ£inut asemănător, a fost emisă de Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului Decizia nr. 227/2012, prin care se dispunea „intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare de promovare a apei minerale „Aqua Carpatica" derulate pe posturile de televiziune”.
 Potrivit dispoziÅ£iilor art. 3 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, răspunderea pentru conÅ£inutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicărilor comerciale audiovizuale, revine, în condiÅ£iile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale. Faţă de cele constatate, având în vedere criteriile de individualizare a sancÅ£iunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis, cu respectarea condiÅ£iilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, somarea radiodifuzorului.

 ÃŽn temeiul art. 91 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare,

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :

 Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L., titular al licenÅ£ei audiovizuale nr. S-TV 26.3/15.06.2000, al deciziei de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 ÅŸi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011 pentru postul de televiziune B1 TV, se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. c) ÅŸi h) ÅŸi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, precum ÅŸi a dispoziÅ£iilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Art. 2 : ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3 : Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93¹ alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune B1 TV cu somaÅ£ie publică, pentru difuzarea unor spoturi publicitare cu încălcarea dispoziÅ£iilor legale privind condiÅ£iile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale. Conform prevederilor legale, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.”

 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.