Decizia nr. 164 din 11.03.2014
14.03.2014

privind somarea S.C. TRANSILVANIA LOOK S.R.L.
cu sediul în Cluj-Napoca, Str. Republicii, nr. 109, et. 6, ap. 3, jud. Cluj
pentru postul de televiziune LOOK TV
Întrunit în şedinţă publică în data de 11 martie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiei înregistrată la CNA sub nr. 10549/07.10.2013 cu privire la emisiunea „Celebrity”, ediţia din 5 octombrie 2013, difuzată de postul LOOK TV.
Postul de televiziune LOOK TV aparţine radiodifuzorului
S.C. TRANSILVANIA LOOK S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 287.6/03.11.2011, eliberată la 23.05.2011 decizia de autorizare nr. 1819.0/28.02.2012 şi reautorizare nr. 1813.0-5/28.02.2012, eliberată la 23.05.2013).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul
S.C. TRANSILVANIA LOOK S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor legale invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :
a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.
În fapt, în ediţia din 5 octombrie 2013 a emisiunii „Celebrity”, difuzată în intervalul orar 20.00-21.00, au fost invitați : Anda Feher-make-up artist, Anne Feher-stilist, Tibi Codoreanu-blogger cinefil.
Temele de discuţie ale emisiunii au fost despre modă, machiaj, industria filmului, evenimentele mondene şi ţinutele vestimentare purtate de vedete, vestimentaţia şi accesoriile în trend.
În prima parte a emisiunii este difuzat un material înregistrat ilustrând prezentarea de modă a brandului « Concepto », desfăşurată într-o cafenea, şi însoţită de următoarele comentarii :
Redăm din raportul de monitorizare : Voce din off : Colecţia « Androgin » semnată de « Concepto » s-a lansat joi seara într-un cadru neconvenţional, o galerie de artă transformată ulterior într-o cafenea. Sacourile şi pantalonii de piele, paltoanele cu umerii supradimensionaţi, şi cămăşile cu decoltee adânci, au făcut deliciul publicului masculin, care a fost de altfel şi sursa de inspiraţie în crearea acestei colecţii.
În continuare, moderatoarea emisiunii face următoarele afirmaţii :
Moderatoarea : Tocmai am urmărit colecţia « Androgin », semnată de « Concepto ». Le puteţi găsi şi pe site-ul cu acelaşi nume conceptoline.com. Acolo găsiţi tot ceea ce vă doriţi de la paltoane până la rochii, fuste, vedeţi voi acolo exact ce se poartă în sezon şi în primul rând trebuie să le felicit pe fete.
Moderatoarea : Dacă vreţi să devină şi prietenul vostru cel mai bun, aceste haine sau acest platon, căutaţi-l pe www.conceptoline.com, acolo găsiţi noua colecţie « Androgin » pentru această toamnă şi iarnă. Aveţi de unde să alegeţi, şi, în plus sunt acele carduri despre care veţi afla mai multe pe site – sunt prezentate în prim plan cardurile, pe care este gravat numele brandului « Concepto ».
În ultima parte a emisiunii, invitata Anne Feher a prezentat cadourile pe care emisiunea « Celebrity » le acordă telespectatoarelor fidele : o geantă şi o eşarfă. Produsele aparţin brandului « Concepto » a cărei reprezentantă este Anne Feher.
În continuare, este difuzată o secvenţă înregistrată cu un manechin care prezintă cadoul emisunii-geanta şi fularul- alături de alte piese vestimentare, acestea constituind un exmplu de vestimenţatie în tendinţele propuse de moda toamnă-iarnă 2013. În partea infeioară dreaptă a ecranului este titrat numele brandului care propune vestimentaţia - « Concepto ». Această scenă este însoţită de următoarul comentariu :
Anne Feher- stilist « Concepto » : Dragilor ne aflăm la începutul lunii octombrie, iar temperaturile din termometre deja au început să scadă şi umiditatea să crească.Pentru a vă feri de frig, azi, ne-am hotărât să vă oferim un fular foarte shic şi o geantă de tip rucsac. Cosmina poartă aceste accesorii împreună cu un palton clasic crem, o pereche de blugi skinny şi în picioare o pereche de botine negre, cu toc. Acesta este un look casual ideal pentru a merge la cumpărături, sau de ce nu, pentru o plimbare prin oraş. Dacă doriţi să aveţi accesoriile perfecte de toamnă la dvs. acasă, nu uitaţi să daţi like la poză pe pagina noastră de facebook, Look tv.
Moderatoarea emisunii Romana Farcaş a anunţat de două ori, în cursul emiunii, site-ul -www.conceptoline.com- de unde telespectatoarele pot cumpăra produse ale colecţiei « Androgin », casa de modă « Concepto ». Reprezentatele brandului « Concepto » au fost invitate în studio.
Vizionând înregistrările emisiunii „Celebrity”, membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a produselor brandului „Concepto” și a adresei de internet unde pot afla mai multe detali despre acestea, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea unei colecții vestimentare lansate de o casă de modă, printr-o legătură realizată între momentele publicitare şi discuţiile din studio ce au vizat produsele pe care această firmă le oferă clenților.
Consiliul consideră că promovarea firmei respective în această manieră, în scop publicitar nedeclarat, poate induce în eroare publicul cu privire la natura acestei comunicări.
Potrivit dispoziţiilorart. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.
În calitate de garant al interesului public, Consiliul apreciază că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea tuturor prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe.
Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului
au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. TRANSILVANIA LOOK S.R.L. titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 287.6/03.11.2011, eliberată la 23.05.2011 și deciziei de autorizare nr. 1819.0/28.02.2012 şi reautorizare nr. 1813.0-5/28.02.2012, eliberată la 23.05.2013 pentru postul de televiziune LOOK TV, se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul LOOK TV cu
somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 29 din Legea audiovizualului, întrucât în cadrul emisiunii “Celebrity”, ediţia din 5 octombrie 2013, a fost făcută publicitate mascată unei firme de produse vestimentare, fapt interzis de prevederile invocate.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.