Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 07.02.2019

07.02.2019


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›e publice, în zilele de 05 È™i 07.02.2019, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat o serie de rapoarte de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite la CNA pentru emisiuni difuzate de posturi de televiziune în perioada 1 ianuarie – 31 septembrie 2018. Constatând încălcări ale prevederilor legislaÈ›iei audiovizualului în ceea ce priveÈ™te protecÈ›ia minorilor, în È™edinÈ›a publică din 07.02.2019, Consiliul a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :

• amendă de 50.000 de lei postului Antena 1, pentru nerespectarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 la difuzarea emisiunilor :

  • „Prietenii de la 11”, ediÈ›iile din 18.04. È™i 04.05.2018 ;
  • „Acces direct”, ediÈ›iile din 19.02., 23.05 È™i 11.06.2018. La difuzarea ediÈ›iei din 19.02.2018 s-a constatat È™i încălcarea art. 18 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual ;
  • emisiunea „În puii mei”, ediÈ›iile din 24.02.2018 [inclusiv încălcarea art. 18 alin. (1) lit. a) È™i b) din Cod], 03 È™i 10.03.2018 [inclusiv art. 18 alin. (1) lit. a) din Cod] È™i ediÈ›ia din 18.03.2018 [art. 18 alin. (1) lit. b) din Cod] ;
  • emisiunea „BăieÈ›i de oraÈ™”, ediÈ›iile din 21 È™i 24.06.2018, la difuzarea cărora s-au constatat È™i încălcarea dispoziÈ›iilor art. 18 alin. (1) lit. a) È™i b) din Cod ;
  • emisiunea „PoftiÈ›i în vacanță”, difuzată, în premieră È™i în reluare, în data de 03.01.2018, cu încălcarea È™i a art. 18 alin. (1) lit. a) È™i b) din Cod ;
  • emisiunea „PoftiÈ›i la Nea Mărin”. La difuzarea ediÈ›iei din 27.08.2018 s-a constatat È™i încălcarea art. 18 alin. (1) lit. a) din Cod ;

• somaÈ›ie publică postului Pro X pentru că în cadrul emisiunii „1000 de întâmplări mortale” din 29.09.2018, radiodifuzorul nu a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ;

• somaÈ›ie publică postului Antena Stars pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) din Cod la difuzarea în data de 13.08.2018 a emisiunii de teleshopping „Vreau azi de la ALO SHOP” ;

• somaÈ›ie publică postului Etno TV. La difuzarea emisiunii „CâștigaÈ›i acum” în zilele de 15.07, 17.08, 01.09 È™i 03.11.2018, radiodifuzorul nu a respectat dispoziile art. 91 alin. (1) din Codul audiovizualului ;

• somaÈ›ie publică postului Antena 3 pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, la difuzarea emisiunii „Adevăruri ascunse”, ediÈ›iile din 29.09 È™i 20.10.2018.

De asemenea, membrii Consilului au hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinÈ›a următoarelor spoturi publicitare/emisiuni sau spoturi de teleshopping, difuzate de posturi de televiziune, aferente unor campanii de promovare a produselor :

• „Livington Air Cooler” (teleshopping), pentru nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1), art. 101 È™i art. 105 alin. (1) din Codul audiovizualului (monitorizare mai È™i septembrie 2018) ;

• „Therabee” (spot de teleshopping) pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) din Cod (monitorizare mai 2018) ;

• „Premium Caviar Serum” (spot de teleshopping) pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) din Cod (monitorizare 20.02.2018) ;

• „Kretaloe Juice” (spotul de teleshopping) pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 120 alin. (1) din Cod (monitorizare 20.02.2018) ;

• „Biostem Prostata” (teleshopping) pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) È™i art. 120 alin. (1) din Cod (monitorizare aprilie 2018) ;

• „BCR” (spot publicitar) difuzat cu încălcarea art. 29 alin. (2) lit. d) din Legea audiovizualului (monitorizare 10-16 septembrie 2018) ;

• „Urinal” (spotul publicitar) pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 120 alin. (1) din Cod (monitorizare mai 2018) ;

Totodată, Consiliul a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spotului publicitar „Urinal acut”, difuzat de posturile de radio, la difuzarea căruia nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (monitorizare 20 È™i 22.06.2018).

În aceeași ședință publică, constatând încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, CNA a decis să sancționeze cu somație publică societatea Global Radio SRL (Suceava).

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul

Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise ; (...) (2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor ÅŸi, în special : (...) d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situaÅ£ii periculoase.

Art. 39 - (...) (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Art. 54 - (...) (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producÅ£ii care prezintă : a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ;

Art. 91 - (1) Concursurile interactive pot fi difuzate în cadrul programelor audiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiÅ£ii : a) au drept scop exclusiv fidelizarea, divertismentul sau educarea publicului ; b) sunt inserate numai în programe educative ÅŸi de divertisment sau sunt difuzate ca emisiuni-concurs ; c) nu presupun taxă de participare directă sau disimulată, cum ar fi suprataxa percepută de serviciile de telefonie cu valoare adăugată ; d) respectă regulile informării corecte ; e) câştigurile sau premiile sunt atribuite în baza unui regulament adus la cunoÅŸtinÅ£a publicului.

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 101 - Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.

Art. 105 - (1) Publicitatea sau teleshoppingul care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc, perioada de valabilitate a ofertei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice ori, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri sau pachetul de servicii disponibil.

Art. 120 - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi.