Decizia nr. 59 din 27.01.2009
27.01.2009

privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A.,
cu sediul în Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1
pentru postul de televiziune ANTENA 1 din DEVA, Bd. 22 Decembrie nr. 37 A et. 5 (clădirea Cepromin), jud. Hunedoara
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 ianuarie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea regimului difuzării publicităţii de către postul de televiziune ANTENA 1 din DEVA, jud. Hunedoara.
Postul de televiziune ANTENA 1 din DEVA aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A., (licenţa audiovizuală nr. TV 219.1/13.06.2000, decizia de autorizare nr. 506.0/30.06.2003 şi de reautorizare nr. 506.1-2/17.02.2004).
În urma analizării raportului, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 112 alin. (1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului, publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
Articolul 112 alin. (1) din Codul audiovizualului prevede interzicerea difuzării de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.
ÃŽn fapt, în cadrul buletinelor informative de la orele 16.45 ÅŸi 23.00, difuzate în ziua de 12 ianuarie 2009, radiodifuzorul a prezentat o ÅŸtire cu titlul „TURISM DE TOP”, în cuprinsul căreia au fost prezentate, în detaliu, informaÅ£ii referitoare la serviciile pensiunii „Vila Dolce Vila” din Simeria.
Redăm din raport, conţinutul ştirii respective :
Prezentatoare : „ Oază de liniÅŸte , confort ÅŸi relaxare asta îşi doresc din ce în ce mai mult oamenii care vor să se simtă bine într-o locaÅ£ie deosebită, departe de aglomeraÅ£ia ÅŸi zgomotul oraÅŸului. La ei s-a gandit un investitor hunedorean când a realizat o vilă de lux, unde turiÅŸtii cei mai pretenÅ£ioÅŸi vor fi cu siguranţă încântaÅ£i.”
Voice off : „Vila este clasificată la patru stele ÅŸi este amplastă într-o zonă rezidenÅ£ială din Simeria. Pentru turiÅŸtii care trec pragul acestei bijuterii arhitectonice, trebuie să ÅŸtie că există zece locuri de cazare în patru camere matrimoniale ÅŸi una single, într-un spaÅ£iu generos amenajat în spiritul culturii ÅŸi artei italiene cu specific veneÅ£ian ÅŸi toscan. Confortul este asigurat de un mobilier deosebit, camere spaÅ£ioase, băi cu duÅŸ ÅŸi jacuzi, aer condiÅ£ionat, internet non stop ÅŸi terasă.”
Beatrice Deak-administrator : „Vila este situată într-un cartier rezidenÅ£ial departe de aglomeraÅ£ia urbană, oferă condiÅ£ii de siguranţă, confort, intimitate ÅŸi satisface cele mai exigente pretenÅ£ii.”
Voice off : „Vila oferă posibilitatea servirii micului dejun dar ÅŸi a cinei pentru turiÅŸtii cazaÅ£i într-un restaurant cochet de douăzeci de locuri. Cei care au trecut deja pe aici sunt încântaÅ£i.”
Turistă : “Da, mă bucur că am ales această locaÅ£ie, condiÅ£iile sunt deosebite, condiÅ£ii de patru stele, satisfac orice pretenÅ£ii ÅŸi recomand oricărui cetăţean sau turist care trece prin oraÅŸul Simeria să se oprească la acestă pensiune.”
Voice off : „TuriÅŸtii care vor alege această locaÅ£ie din Simeria pot spune că sunt norocoÅŸi pentru că au ales tot confortul la un preÅ£ avantajos ÅŸi cu servicii de cea mai bună calitate.”
Pe parcursul prezentării ÅŸtirii, pe ecran, sub titlul „TURISM DE TOP”, a fost afiÅŸată informaÅ£ia : “VILA ESTE SITUATÄ‚ ÃŽN SIMERIA PE STRADA ION CREANGÄ‚ NR.21”.
ÃŽn cadrul informaÅ£iei prezentate, a fost inserat un interviu luat administratorului pensiunii, care s-a referit la serviciile pe care pensiunea le pune la dispoziÅ£ia turiÅŸtilor, precum ÅŸi un interviu luat unei turiste care a vorbit despre condiÅ£iile deosebite de „patru stele” pe care le oferă pensiunea, recomandând oricărui turist să se oprească la această pensiune.
Analizând raportul şi vizionând înregistrarea ediţiei informative din 12 ianuarie 2009, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat condiţiile de difuzare a publicităţii prevăzute atât de Legea audiovizualului, cât şi de Codul audiovizualului.
Astfel, prin conÅ£inutul ÅŸtirii respective au fost prezentate, în mod detaliat, informaÅ£ii cu privire la preÅ£ul avantajos al cazării, la condiÅ£iile ÅŸi confortul “de patru stele” de care pot beneficia turiÅŸtii, precum ÅŸi date referitoare la locaÅ£ia unde se află pensiunea “Vila Dolce Vila” din Simeria.
Membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile pe care radiodifuzorul le-a prezentat în cadrul ÅŸtirii respective au depăşit cadrul unei informări a publicului, transformându-se în publicitate pentru pensiunea “Vila Dolce Vila”.
Procedând astfel, radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile instituite de art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, potrivit cărora publicitatea televizată se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separată de alte părţi ale serviciului de programe, prin mijloace optice sau acustice.
Totodată, Consiliul a constatat că, prin modalitatea în care a fost prezentată această ÅŸtire, radiodifuzorul a făcut publicitate unor bunuri ÅŸi servicii individualizate care pot fi identificate de public prin modalităţi de comercializare, fapt ce contravine prevederilor art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, care interzic difuzarea unor astfel de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”
Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că ştirea prezentată în cadrul emisiunii informative din 12 ianuarie 2009 s-a difuzat cu încălcarea prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii.
În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3), ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, şi cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A., pentru postul ANTENA 1 din DEVA şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul respectării dispoziţiilor privind regimul difuzării publicităţii.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. TV ANTENA 1 S.A., pentru postul ANTENA 1 din DEVA, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :
“Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul ANTENA 1 din DEVA cu somaÅ£ie publică, întrucât, ÅŸtirea prezentată în cadrul emisiunii informative din 12 ianuarie 2009, de la orele 16.45 ÅŸi 23.00 a depăşit cadrul unei informări a publicului, transformându-se în publicitate în favoarea unor servicii, fapt ce contravine prevederilor art. 27 din Legea audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi să fie separată de alte părţi ale serviciului de programe, prin mijoace optice sau acustice.
Prin modalitatea în care a fost prezentată această ÅŸtire, radiodifuzorul a făcut publicitate unor bunuri ÅŸi servicii, fapt ce contravine prevederilor art. 112 din Codul audiovizualului, care interzic difuzarea de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.