Decizia nr. 273 din 17 aprilie 2008

17.04.2008


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, Şos. Dudeşti Pantelimon nr. 1-3,
et.1, sector 3

pentru postul de televiziune ETNO TV
Şos. Dudeşti Pantelimon nr. 1-3, et.1, sector 3
BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 aprilie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare cu privire la emisiunea „Taifasuri”, difuzată în perioada 19.03.2008 – 03.04.2008, de către postul ETNO TV.

Postul de televiziune ETNO TV aparţine radiodifuzorului S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 40/14.10.2002 şi decizia de autorizare nr. 511.0/22.07.2003).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 27 alin. (4) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 145 alin. (1) şi alin. (4), ale art. 146 alin. (1) şi alin. (2) lit. d), e), f), ale art. 148 şi ale art. 158 din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

În fapt, în perioada 19 martie - 3 aprilie 2008, radiodifuzorul S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. a difuzat, începând cu ora 16:30, mai multe ediţii ale emisiunii „Taifasuri”. Moderatorul emisiunii, dl. Florin Condurăţeanu, a avut ca invitaţi în ediţia din data de 19 martie 2008 pe domnul Ancu Dincă, fizician, pe doamna Ecaterina Istratie, medic - medicină de familie, pe doamna Ceredi Eteea şi fetiţa acesteia, Cillo, în vârstă de 5 ani.

În ediţiile emisiunii din zilele de 20 martie 2008 şi 3 aprilie 2008, invitată a fost doamna Daniela Vasile, medic - medicină generală, specializare fitoterapie.

În ediţia din data de 24 martie 2008, invitaţi au fost soţii Spuderca. În ediţia din data de 28.03.2008, invitat a fost dl. doctor Veres, managerul cabinetului « Grup Nicotin Stop ».

În ediţia din data de 1 aprilie 2008, invitat a fost dl. Ancu Dincă. În cadrul ediţiei din data de 19.03.2008, atât moderatorul, cât şi invitatul său, fizicianul Ancu Dincă, au prezentat o metodă de tratament neconvenţional cu pulberi de plante energizate pentru încărcarea şi echilibrarea energetică a organismului. Pentru exemplificarea efectelor acestui tratament a fost invitată în emisiune o fetiţă în varstâ de 5 ani, cu afecţiuni grave de sănătate, iar medicul acesteia a demonstrat medical ameliorarea afecţiunilor. Mai mult, moderatorul emisiunii a încurajat şi a stimulat precizările şi referirile atât cu privire la metoda de tratament, cât şi cu privire la efectele ei benefice în tratarea unor afecţiuni grave.

La începutul şi la sfârşitul emisiunii a fost difuzat un spot publicitar, între coperte de publicitate, pentru « Centrul de Medicină Naturală Ancu Dincă » în care, pe un ecran albastru, au fost afişate : numerele de telefon, site-ul, adresele de e-mail, cât şi personele de contact (cu numerele de telefon ale acestora) din diferite localităţi.

Totodată, au fost prezentate în termeni medicali, cu evidenţierea analizelor medicale, cazuri de ameliorare în urma tratamentului, a unor afecţiuni precum : diabet, cancer de sân, formaţiuni tumorale.

În ediţiile emisiunii „Taifasuri” din zilele de 20.03.2008 şi 3.04.2008, moderatorul a prezentat atât caracteristicile, cât şi efectele terapiei cu produse din plante comercilizate de firma Dacia Plant din Sebeş-Orăştie. Medicul Daniela Vasile, în calitate de invitat al emisiunii, a menţionat afecţiunile cărora li se adresează produsele din plante ale firmei « Dacia Plant » : insomnie, disfuncţii erectile, frigiditate, sterilitate masculină şi feminină.

În timpul desfăşurării emisiunii au fost difuzate, la început şi la sfârsit, între coperte de publicitate, spoturile publicitare : « Dacia Plant S.R.L. » în care au fost menţionate pe un ecran rosu : numerele de telefon unde se pot comanda produsele prezentate în emisiune, site-ul si adresa de e-mail ; « 90/60/90 DIVINE », produs al societăţii « Dacia Plant S.R.L. »- pentru creşterea şi întreţinerea sânilor şi spotul care prezintă mai multe produse pe bază de plante medicinale, printre care produsul Glicemonorm, comprimate, amestec de plante pentru reglarea glicemiei. La sfârsitul emisiunii, medicul Daniela Vasile a prezentat un complex de tratamente care ajută la creşterea sânilor, tratamente prezentate şi în spotul de publicitate difuzat în timpul emisiunii.

Spotul pentru produsul « 90/60/90 DIVINE » nu a fost însoţit de avertizarea : aceste produse nu sunt destinate copiilor. De asemenea, spoturile difuzate nu au fost însoţite de avertizarea sonoră şi scrisă « Produs neatestat medical ».

În a doua parte a ediţiei emisiunii din data de 24 martie 2008, a fost difuzat, între coperte de publicitate, un spot publicitar pentru suplimente nutritive în care au fost făcute următoarele afirmaţii : inhibă dezvoltarea tumorilor, important în dezvoltarea creierului şi a sistemului nervos al copiilor, adjuvant în boli oncologice, adjuvant în diabet.

În ediţia emisiunii din data de 28.03.2008, a fost difuzat, între coperte de publicitate, un spot publicitar pentru cabinetul « Grup Nicotin Stop », spot în care se menţionează tratamentele furnizate de acest cabinet : împotriva obezităţii, fumatului şi alcoolului, preţurile tratamentelor, precum şi numerele de telefon, adresa de e-mail unde poate fi contactat personalul cabinetului.

În ediţia emisiunii din data de 01.04.2008, a fost difuzat, între coperte de publicitate, un spot publicitar pentru « Centrul de Medicina Naturala Ancu Dincă » în care se menţionează pe un ecran albastru : numerele de telefon, site-ul, adresele de e-mail şi personele de contact (cu numerele de telefon ale acestora).

Membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a emisiunii „Taifasuri”, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea firmei Dacia Plant, a cabinetului « Grup Nicotin Stop » şi a cabinetului « Centrul de Medicina Naturala Ancu Dincă » care au fost promovate şi în calupurile publicitare ce au precedat şi succedat diferitele ediţii ale emisiunii.

Membrii Consiliului au apreciat că legătura realizată între momentele publicitare şi emisiune a avut ca scop promovarea firmelor respective, cu vădită intenţie şi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ştiinţă dispoziţiile art. 27 alin. (4) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea mascată şi teleshoppingul mascat sunt interzise.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze un program audiovizual, fără transformarea acesteia în publicitate mascată pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

În cadrul aceloraşi ediţii ale emisiunii „Tifasuri”, radiodifuzorul a prezentat produse naturiste pentru disfuncţii sexuale numite „Năpraznic” şi „Brânca ursului”, precum şi un produs pentru creşterea şi întreţinerea sânilor numit « 90/60/90 DIVINE ».

Consiliul a constatat că radiodifuzorul a promovat aceste produse fără a avea în vedere prevederile art. 145 alin. (1) şi (4) coroborate cu cele ale art. 148 din Codul audiovizualului.

Potrivit alin. (1) al art. 145 nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au vârsta mai mică de 16 ani, iar conform alin. (4) al aceluiaşi articol, publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru disfuncţii sexuale sau probleme de natură sexuală ori pentru creşterea sânilor nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 6,00 şi trebuie însoţite de avertizarea că aceste produse nu sunt destinate copiilor.

Prevederile art. 148 din Codul audiovizualului interzic difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite la finalul mesajului publicitar de avertizarea, sonoră şi scrisă « Produs neatestat medical » sau « Metodă neatestată medical ».

De asemenea, Consiliul a constatat că au fost încălcate şi dispoziţiile art. 158 şi cele ale art. 146 din Codul audiovizualului, deoarece în emisiune au fost prezentate de către invitaţi metode de tratament al alcoolismului, al cancerului, al insomniei cronice, al diabetului şi efectele benefice în tratarea unor afecţiuni grave, iar în calupurile publicitare care au întrerupt emisiunea au fost promovate cabinete medicale şi serviciile furnizate de acestea.

Potrivit art. 146, „ (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping :
a) la produse pentru tratarea alcoolismului ;

(2) Este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum :
d) cancer şi alte boli tumorale ;
e) insomnia cronică ;
f) diabet şi alte boli metabolice.”

Conform art. 158, „(1) Este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private.

(2) Participarea şi intervenţia medicilor în emisiuni sau în programe pe teme medicale vor respecta principiile deontologice înscrise în Codul de deontologie medicală adoptat de Colegiul Medicilor din România.

(3) În emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda medicamente, identificate prin marcă sau denumire comercială, tratamente medicale şi cabinete medicale furnizoare de servicii publice, de stat şi private.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus somarea radiodifuzorului pentru încălcarea prevederilor art. 27 alin. (4) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 145 alin. (1) şi alin. (4), ale art. 146 alin. (1) şi (2) lit. d), e), f), ale art. 148 şi ale art. 158 din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 din Codul audiovizualului, ale art. 90 alin. (1) şi (3) şi ale art. 91 alin. (1) şi (2), cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ETNO FOLCLOR MEDIA S.R.L. pentru postul de televiziune ETNO TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ETNO TV cu somaţie publică, întrucât în mai multe ediţii ale emisiunii „Taifasuri”, difuzate în perioada 19 martie – 3 aprilie 2008, a făcut publicitate mascată unei firme, precum şi publicitate în favoarea unor cabinete medicale, fapte ce contravin dispoziţiilor art. 27 din Legea audiovizualului şi art. 158 din Codul audiovizualului.

În cadrul aceloraşi ediţii ale emisiunii “Taifasuri”, radiodifuzorul a făcut publicitate la produse recomandate pentru tratarea alcoolismului, a bolilor tumorale şi a celor metabolice, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 146 din Codul audiovizualului, potrivit cărora, în publicitate sau în teleshopping este interzisă menţionarea unor indicaţii terapeutice referitoare la acestea.

De asemenea, postul ETNO TV a transmis publicitate la produse şi tratamente pentru disfuncţii sexuale şi pentru creşterea sânilor înainte de ora 22,00, încălcând prin aceasta dispoziţiile art. 145 din Codul audiovizualului, care dispun că publicitatea şi teleshoppingul pentru acestea pot fi difuzate numai în intervalul orar 22,00 - 6,00”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.