Decizia nr. 614 din 23.10.2014

27.10.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=

 Către:
 SC GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L Bucureşti, B-dul.Ficusului, nr.44 A, corp B, et.4, sector 1

 pentru postul Radio ZU - Galaţi

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 octombrie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 6881/21.05.2014, precum şi raportul de monitorizare referitor la spotul de promovare pentru sălile de joc Royal şi Lisboa, difuzat de postul Radio ZU Galaţi.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului difuzat:
 „Este măă! Oricum ai spune-o bucuria câştigurilor de milioane în sălile de joc Royal şi Lisboa e greu de descris în cuvinte, iar cel mai bun exemplu este jack-potul metropolitan ce acumuluază din toate sălile Royal din ţară, din care jack-potul super poate ajunge la patru sute de milioane de lei. Patru sute de milioane de lei vechi. Royal şi Lisboa sălile de joc cu cel mai mare succes. Cu aparatură de ultimă generaţie. Later, Premium LCD- multivideo. Vino în sălile de joc Royal şi Lisboa! Mâncarea şi băutura sunt din partea casei. Bucuria de-a câştiga e de partea ta.”

 Potrivit raportului de monitorizare, clipul publicitar în care se face reclamă la sălile de jocuri Royal şi Lisboa a fost difuzat in inserţiile de publicitate locală, în data de 20.05.2014, la orele: 9:55:22, 10:52:42, 12:51:39, 13:54:24, 15:53:48, 16:55:37, însumând un total de: 6 difuzări. În urma audierii şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate în spot, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:
 Legea audiovizualului

  • „art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.”

 Codul audiovizualului

  • "art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
  • (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că spotul a fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.

 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru sălile de joc Royal şi Lisboa, a fost difuzat de postul radio Zu din Galaţi în luna mai 2014, în diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a-l audia.
 Astfel, având în vedere conţinutul spotului publicitar, Consiliul a apreciat că acesta este de natură să afecteze minorii, care, datorită vârstei, nu au capacitatea de a-şi reprezenta în ansamblu consecinţele unor acte sau fapte, spotul publicitar promovând un mod, o alternativă de a obţine o stare de bine ori de satisfacţie personală date de câştiguri materiale garantate în sălile de jocuri de noroc.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa difuzării spotului publicitar pentru sălile de joc Royal şi Lisboa, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale