Decizia nr. 614 din 23.10.2014

27.10.2014


envoyer l'article par mail title=

 Către :
 SC GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.R.L BucureÅŸti, B-dul.Ficusului, nr.44 A, corp B, et.4, sector 1

 pentru postul Radio ZU - GalaÅ£i

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 23 octombrie 2014, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 6881/21.05.2014, precum ÅŸi raportul de monitorizare referitor la spotul de promovare pentru sălile de joc Royal ÅŸi Lisboa, difuzat de postul Radio ZU GalaÅ£i.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului difuzat :
 â€žEste măă ! Oricum ai spune-o bucuria câştigurilor de milioane în sălile de joc Royal ÅŸi Lisboa e greu de descris în cuvinte, iar cel mai bun exemplu este jack-potul metropolitan ce acumuluază din toate sălile Royal din Å£ară, din care jack-potul super poate ajunge la patru sute de milioane de lei. Patru sute de milioane de lei vechi. Royal ÅŸi Lisboa sălile de joc cu cel mai mare succes. Cu aparatură de ultimă generaÅ£ie. Later, Premium LCD- multivideo. Vino în sălile de joc Royal ÅŸi Lisboa ! Mâncarea ÅŸi băutura sunt din partea casei. Bucuria de-a câştiga e de partea ta.”

 Potrivit raportului de monitorizare, clipul publicitar în care se face reclamă la sălile de jocuri Royal ÅŸi Lisboa a fost difuzat in inserÅ£iile de publicitate locală, în data de 20.05.2014, la orele : 9:55:22, 10:52:42, 12:51:39, 13:54:24, 15:53:48, 16:55:37, însumând un total de : 6 difuzări. ÃŽn urma audierii ÅŸi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate în spot, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
 Legea audiovizualului

  • « art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective. »

 Codul audiovizualului

  • "art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
  • (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că spotul a fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.

 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru sălile de joc Royal ÅŸi Lisboa, a fost difuzat de postul radio Zu din GalaÅ£i în luna mai 2014, în diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a-l audia.
 Astfel, având în vedere conÅ£inutul spotului publicitar, Consiliul a apreciat că acesta este de natură să afecteze minorii, care, datorită vârstei, nu au capacitatea de a-ÅŸi reprezenta în ansamblu consecinÅ£ele unor acte sau fapte, spotul publicitar promovând un mod, o alternativă de a obÅ£ine o stare de bine ori de satisfacÅ£ie personală date de câştiguri materiale garantate în sălile de jocuri de noroc.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a difuzării spotului publicitar pentru sălile de joc Royal ÅŸi Lisboa, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale