Decizia nr. 593 din 11.10.2011

13.10.2011


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 octombrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 13291/27.09.2011, cu privire la spoturile publicitare pentru suplimentele alimentare Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 şi Omega 6 Vegetal, produse ale companiei Hohigal, spoturi difuzate pe postul de televiziune OTV, în perioada 6 mai-15 septembrie 2011.

În urma vizionării şi analizării spoturilor publicitare menţionate mai sus, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : « Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj. »

ÃŽn perioada 06.05-14.09.2011, postul de televiziune OTV a transmis spoturile publicitare ale companiei Hofigal pentru suplimentele alimentare : Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 ÅŸi Omega 6 Vegetal, spoturi publicitare care nu au fost însoÅ£ite la difuzare de avertizarea obligatorie prevăzută la art. 131 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Spoturile au avut următorul conÅ£inut :
 â€ž1 : Spotul „Saliciol Natural” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal, pe care scria : Hofigal. Homeopatie. Fitoterapie. Galenice. wwwhofigal.eu. ÃŽn continuare, a fost prezentată sigla produsului Saliciol Natural (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Saliciol Natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Saliciol Natural, alternativa naturală a aspirinei. AcÅ£ionează eficient în calmarea durerilor, combaterea febrei ÅŸi inflamaÅ£iei. Este bine tolerat, fără efecte iritante asupra mucoasei gastrice ÅŸi intestinale.
 2. Spotul „Echina Vit C” : Pe ecran a fost prezentată sigla Hofigal, pe care scria : Hofigal. Homeopatie. Fitoterapie. Galenice. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă antibioticul natural, care previne gripele ÅŸi îmbolnăvirile, cauzate de temperatură, de la copii până la bătrâni.
 3. Spotul „Hof Lipomin” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu. ÃŽn continuare a fost prezentată sigla produsului Hof Lipomin (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Hof Lipomin. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Hof Lipomin, produs pentru slăbit care inhibă formarea grăsimilor în organism ÅŸi depunerea acestora. Reglează raportul între colesterolul bun ÅŸi rău.
 4. Spotul „Omega 3 ÅŸi Omega 6” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu. ÃŽn continuare a fost prezentată sigla produselor Omega 3 ÅŸi Omega 6 (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Omega 3, Omega 6. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Omega 3 ÅŸi Omega 6 Vegetal pentru problemele inimii ÅŸi creierului. Vindecă stresul, anxietatea ÅŸi depresia fără medicamente ÅŸi fără psihanaliză.

Membrii Consiliului au constatat că spoturile publicitare pentru suplimentele alimentare Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin ÅŸi Omega 3, Omega 6 au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât nu au conÅ£inut avertizarea obligatorie : « Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj. »

Potrivit reglementărilor din domeniul audiovizualului, durata acestei avertizări va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar, atât sonor, cât şi vizual. Or, postul de televiziune OTV a difuzat toate aceste spoturi publicitare pentru suplimentele alimentare precizate mai sus, fără ca acestea să conţină inserarea avertizării obligatorii, fapt ce contravine dispoziţiilor invocate.

De asemenea, membrii Consiliului au mai constatat că spotul pentru produsul „Hof Lipomin” a fost difuzat ÅŸi cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 133 alin. (1) din Decizia nr. 220/2001 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, dispoziÅ£ii conform cărora publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produsele ÅŸi tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : « ConsultaÅ£i medicul înainte de a urma dieta. »

Având în vedere că, potrivit informaÅ£iilor oferite în conÅ£inutul spotului „Hof Lipomin”, produsul promovat este recomandat „pentru slăbit, inhibă formarea grăsimilor în organism ÅŸi depunerea acestora", spotul ar fi trebuit să conÅ£ină, atât sonor, cât ÅŸi în scris, avertizarea obligatorie prevăzută de art. 133 alin. (1) din Codul audiovizualului. Faţă de aceste aspecte, Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă ÅŸi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiÅ£ie loială între producătorii de suplimente alimentare, care îşi promovează produsele pe posturile de televiziune.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru produsele Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 şi Omega 6 Vegetal, spoturi difuzate de postul de televiziune OTV, în sensul ca acestea să respecte condiţiile specifice publicităţii la suplimente alimentare şi la produse pentru slăbit prevăzute de legislaţia audiovizuală.