Decizia nr. 592 din 11.10.2011

13.10.2011


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 octombrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care au fost prezentate avertizările sonore şi vizuale în spotul publicitar „Catena–Farmacia tuturor românilor” difuzat de posturile de televiziune.

Conţinut spot :
 „Un grup de copii însoţiţi de profesoara lor călătoresc cu autocarul prin Bucureşti. Prima oprire pe care o face grupul este la statuia poetului Mihai Eminescu, amplasată în faţa Ateneului Român. Profesoara către elevi : Mihai Eminescu. Poetul tuturor românilor. Următoarea oprire este în faţa Muzeului Ţăranului Român. Profesoara către elevi : Muzeul Ţăranului Român. Muzeul tuturor românilor. În continuare, grupul vizitează o galerie de artă. Profesoara către elevi, arătând spre un tablou : Ştefan Luchian. Pictorul tuturor românilor. În final, grupul ajunge în faţa unei farmacii Catena. Profesoara către elevi : Catena. Farmacia tuturor românilor. Voce din off : Pentru clienţii fideli, reducerile sunt între 11 şi 22%.” În colţul din dreapta jos al ecranului este titrat un text care conţine şi informaţii prezentate într-o formă nelizibilă. Informaţia care poate fi citită este următoarea : Pentru clienţii fideli, reducerile sunt între 11 şi 22%. Restul informaţiilor sunt scrise cu litere foarte mici, ilizibile.

În urma vizionării şi analizării spotului publicitar menţionat mai sus, Consiliul a constatat că varianta ce se difuzează pe posturile de televiziune, vizionată în şedinţă, conţine informaţii în formă scrisă, afişate pe ecran, însă dimensiunea caracterelor acestui text, care îl fac aproape ilizibil, nu asigură publicului o percepţie clară a conţinutului informaţiilor, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie. Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţi furnizori de servicii farmaceutice care îşi promovează aceste servicii pe posturile de televiziune.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar „Catena – Farmacia tuturor românilor”, difuzate de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice publicităţii prevăzute de legislaţia audiovizuală.