Decizia nr. 215 din 24.02.2011

24.02.2011


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, str. Splaiul Unirii nr. 6, bl. B3A, et. 2, camera 4, sector 4 C.U.I. 14080700

pentru postul de radio REALITATEA FM
Bucureşti, Piaţa Presei Libere, nr. 1, corp A2, et. 2, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 24 februarie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub. 881/24.01.2011, cu privire la emisiunea „Gol după gol”, ediţiile difuzate în zilele de 16, 22, 23, 29 şi 30 ianuarie 2011, de postul de radio REALITATEA FM.

Postul de radio REALITATEA FM aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. R429.3/26.04.2004, decizia de autorizare nr. 865.0/12.05.2005 şi de reautorizare 865.0-2/12.0.5.2005).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, în zilele de 16, 22, 23, 29 şi 30 ianuarie 2011, începând cu ora 14.00, radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a difuzat mai multe ediţii ale emisiunii „Gol după gol”, prezentată de dl. Gabi Safta.

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a transmis aceste ediţii ale emisiunii „Gold după gol” cu încălcarea normelor referitoare la regimul publicităţii în domeniul audiovizual, pe parcursul acestor ediţii fiind făcută publicitate mascată pentru mai multe produse.

În cadrul ediţiei difuzate în data de 16 ianuarie 2011, a participat domnul Cristian Anghelescu, reprezentantul unei companii distribuitoare de suplimente alimentare, aşa cum s-a anunţat în emisiune.

În emisiune au fost promovate produsele Vimax şi Extender, menţionându-se calităţile şi proprietăţile acestora. De asemenea, au fost prezentate modul de achiziţionare a produselor, preţul unui flacon, precum şi numărul de telefon şi adresa de e-mail ale invitatului.

Redăm din raportul de monitorizare :

„Prezentator : Ia, deci cum ? Vimax, cu y ? Nu, i normal (...) Pastile Vimax Canada.
Cristian Anghelescu : Deci eu sunt unicul importator.
Prezentator (citeşte site) : Pastilele Vimax măresc lungimea precum şi circumferinţa, dorinţa, sănătatea şi ajută la obţinerea unei erecţii... Bun, foarte tare ! Şi Ioana Popescu a venit la dv şi a comandat mult ? A luat multe pastile ?
Cristian Anghelescu : O sută şi ceva de flacoane.
Prezentator : O sută şi ceva de flacoane !!! (...) Şi costă mult un Vimax din ăsta ?
Cristian Anghelescu : 149 de lei.
Prezentator : 149 de lei un flacon. Deci un milion şi jumate pe lună şi n-ai treabă. Foarte tare ! Şi vin mulţi clienţi, în afară de Ioana Popescu ?
Cristian Anghelescu : Da, am distributori în toată ţara, sex-shop-urile, este un cocteil de plante care are studii clinice făcute, tribulus teretis. Sunt nişte plante, care tribul Maia îl foloseau înainte pentru, mă rog...
Prezentator : Să se înmulţească. Foarte interesant. Dar cum, şi pe piaţa noastră sunteţi singurul distibuitor de Vimax... pastile Vimax Canada, originale. (rep.12.00) Adică pot fi şi neoriginale ?
Cristian Anghelescu : Vimaxdirect.ro este site-ul meu şi eu am mai mulţi distributori, bineînţeles.
Prezentator : Vimaxdirect.ro, foarte tare !
Cristian Anghelescu : Uitaţi-vă, ca paranteză, să vedeţi cine face reclamă pentru Vimaxdirect.ro
Prezentator : Deci trebuie să intru aici, pe site...
Cristian Anghelescu : Da, pe Vimaxdirect.ro.”

Radiodifuzorul a mai difuzat publicitate mascată şi în ediţiile emisiunii „Gol dupa gol”, transmise în zilele de 22, 23, 29 şi 30.01.2011, în cadrul cărora prezentatorul a îndemnat publicul ascultător să procure produsul Vimax.

Exemplificăm din raportul de monitorizare : „22.01.2011 : ...a venit un ascultător de-al nostru, Cristi Anghelescu, a făcut mare vâlvă cu pastilele lui de crescut organul, 3 cm în patru luni, dacă doriţi aşa ceva, sunaţi la 0724 69 23 45 sau trimiteţi un mail la cristian vev.ca.
23.01.2011 : ...Cică „Eu sunt mic, tu fă-mă mare, eu sunt slab, tu fă-mă tare ! Pentru mărire, 07277 84 629, Vimax. Şi mai e şi un site, Vimaxdirect.ro, iar împotriva cancerului, formulă patentată în Statele Unite şi Canada, sută la sută natural, sută la sută sigur, pe oncolyn.ro. 29.01.2011 : Să-l sune pe Cristi, să-i dăm Vimax, la numărul de telefon, (...) notaţi numărul : 0724 69 (că ăsta e interesant, cu 69), 2345 şi cică se garantează că în 4 luni creşte 3 cm. Încercaţi !
30.01.2011 : ...dacă vreţi... tare şi mare, ştii că un domn de 84 de ani l-a sunat pe Cristi, care este producător nr. 1 de Vimax, pastile de mărit şi de lungit şi de... puternic, 84 de ani s-a dus să ia pastile Vimax (...) (...) Dacă doriţi să fiţi puternici, să fiţi fericiţi, dar mai ales să fie fericită, trimiteţi mail la cristian vev.ca, deci cristian vev.ca ... şi puteţi să-l sunaţi pe Cristi, să fiţi puternici, producător de Vimax nr. 1 în România, dar şi de pastile contra cancerului (...) 0724692345 e numărul.”

Având în vedere modalitatea în care s-au desfăşurat aceste ediţii ale emisiunii „Gol după gol”, ce au făcut obiectul monitorizării, membrii Consiliului au constatat că în conţinutul lor, a fost depăşit cadrul unei informări a publicului pe temele sportive anunţate, emisiunile dobândind caracter publicitar prin promovarea mai multor produse şi a modalităţilor de comercializare a acestora, fără a fi încadrate ca atare de radiodifuzor, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Mai mult decât atât, una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia ca orice comunicare audiovizuală să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

De asemenea, membrii Consiliului au apreciat că informaţiile privind produsele Vimax şi Extender au fost difuzate şi cu încălcarea prevederilor art. 145 alin. (4) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru disfuncţii sexuale sau probleme de natură sexuală ori pentru creşterea sânilor nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00 – 06.00 şi trebuie însoţite de avertizarea că aceste produse nu sunt destinate copiilor.

În fapt, emisiunea „Gol după gol” se difuzează în intervalul orar 14.00 - 21.00, iar o astfel de promovare contravine prevederilor din Codul audiovizualului care, la art. 145 alin. (4), reglementează regimul difuzării publicităţii la produse pentru disfuncţii sexuale sau probleme de natură sexuală, în sensul că aceasta nu poate fi transmisă decât după ora 22.00, în scopul protejării publicului minor.

De asemenea, Consiliul a constatat că emisiunea din 16 ianuarie 2011 a fost difuzată cu încălcarea 146 alin. (2) lit. d) din din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât, în cadrul acesteia, au fost prezentate medicamente pentru tratarea cancerului.

Conform normelor invocate, este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum cancer şi alte boli tumorale.

Astfel, în cadrul discuţiilor purtate în emisiune, au fost promovate diferite produse naturiste, precum Oncolyn şi Paclitaxel, indicându-se bolile pe care le pot vindeca acestea, precum : „cancerul de sân, de ovare, de plămân, de gât”.

Redăm din raportul de monitorizare : „Prezentator : Foarte tare ! Deci asta e principala activitate, dar aţi spus că mai aveţi şi alte medicamentre importante şi...
Cristian Anghelescu : Da, mai am un medicament, Oncolyn se cheamă, care este un cocteil de plante împotriva cancerului...
Prezentator : Asta mă interesează foarte, nu pentru mine, Doamne fereşte, dar cancerul ăsta a înnebunit lumea.
Cristian Anghelescu : Plus că mai am produsul nr. 1 în lume care este produs injectabil, are autorizaţie de punere pe piaţă ANM, Paclitaxel se cheamă, îl aduc tot din Canada.”

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu suma de 10.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului.

În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. titular al licenţei audiovizuală nr. R429.3/26.04.2004, decizia de autorizare nr. 865.0/12.05.2005 şi de reautorizare 865.0-2/12.0.5.2005, pentru postul de radio REALITATEA FM, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (2) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Bucureşti, str. Splaiul Unirii nr. 6, bl. B3A, et. 2, camera 4, sector 4 C.U.I. 14080700

pentru postul de radio REALITATEA FM
Bucureşti, Piaţa Presei Libere, nr. 1, corp A2, et. 2, sector 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 215/24.02.2011 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul de radio REALITATEA FM şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de radio REALITATEA FM cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât în cadrul emisiunii „Gol după gol”, ediţiile din zilele de 16, 22, 23, 29 şi 30 ianuarie 2011, a făcut publicitate mascată în favoarea unor produse, fapt interzis de prevederile art. 29 din Legea audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.