Decizia nr. 207 din 17.02.2011

17.02.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
Bucureşti, str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center, sector 1
CUI RO 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1 din Ploieşti
Ploieşti, str. Maramureş nr. 12 (Institutul CONSPROIECT S.A.)

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 februarie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întrocmit de Serviciul Inspecţie privind emisiunea „A IV-a putere”, ediţiile difuzate în zilele de 21 ianuarie şi 13 februarie 2011 de postul de televiziune ANTENA 1 din Ploieşti.

Postul ANTENA 1 din Ploieşti aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 093.2/06.12.1994, decizia de autorizare nr. 160.0/23.04.1996).

Analizând raportul de inspecţie şi vizionând emisiunile, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 42 alin. (1) şi (3) si pe cele ale art. 71 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform art. 42 alin. (1) şi (3) din Codul audiovizualului:

„(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
(3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie corectă.

Prevederile art. 71 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului dispun că, în programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte, între altele, principiul asigurării imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.

În fapt, postul de televiziune ANTENA 1 din Ploieşti a difuzat, în data de 21 ianuarie 2011, de la ora 12.00, sub titlul „Opoziţia, strânge rândurile!”, emisiunea „A IV-a putere” moderată de dl Marius Visarion, invitaţi fiind domnii Iulian Bădescu, senator PSD, şi Ion Eparu, consilier local PSD la primăria Ploieşti.

Pe parcursul emisiunii, dl. Iulian Bădescu, a adus o serie de acuzaţii grave cu incidenţă penală şi morală la adresa unor persoane fără ca aceste afirmaţii să fie probate în vreun fel şi fără ca moderatorul emisiunii să aibă o atitudine convingătoare, să stăruie pentru ca acuzaţiile să fie pe cât posibil dovedite ori combătute, astfel încât publicul să-şi poată forma o opinie corectă.

Redăm din raportul de inspecţie:
„Iulian Bădescu, senator PSD: Nu este domnule, PD-L-ul a început acest lucru de când s-au terminat alegerile din 2008. În fiecare săptămână, în fiecare zi aproape se împart cadouri în Ploieşti, cadouri pe care le cumpără din banii tăiaţi din pensiile oamenilor din Ploieşti, din salariile oamenilor din Ploieşti, din ceea ce fură din administraţia locală şi naţională.”...
(...) Iulian Bădescu, senator PSD: Ca să rupem această condiţionare a votului...nu este devreme să facem acest lucru ...să înţeleagă că acele cadouri pe care Roberta Anastase le dă astăzi în Ploieşti pornind de la sacii de cartofi, de la orez, de la zahăr, de la făină, de ulei, de la banii pentru biserici. Toate aceste cadouri, toţi aceşti bani pe care R. Anastase şi Andrei Volosevici( primarul mun. Ploieşti) îi aruncă în Ploieşti sunt din banii noştrii. Din banii pe care-i ia de la Prigoană, pentru că face un serviciu scump în Ploieşti, din banii pe care-i ia de la diferiţi operatori care lucrează în Ploieşti, din banii de la Conpet, din banii de la Electrica, de la Romgaz(din banii investiţi acolo, nu de la oameni).
(...) Iulian Bădescu, senator PSD: Asta face parte din tipicul furăciunilor PD-L, ca să nu mai vorbim de Luxten, iluminatl public din Ploieşti trebuia scos la licitaţie. Nu a fost scos la licitaţie pentru că dl. Volosevici cu dna Roberta Anastase trebuia îi fac din nou un serviciu dlui Pepenică care a angajat-o pe Elena Băsescu şi-a ţinut-o pe un salariu de 2000 de euro timp de câţiva ani....Toate aceste nenorociri, toate aceste acte de corupţie, o corupţie împotriva căreia a ţipat Traian Băsescu, fac ca astazi Romînia să nu intre astăzi în spaţiul She.. Si vă dau un singur exemplu: toţi banii pe care-i investeşte bugetul naţional în acest moment în România sunt într-un cuib de corupţi unde cloşcă este Elena Udrea.”

În ziua de 13 februarie 2011, de la orele 12.00, postul de televiziune ANTENA 1 din Ploieşti a difuzat emisiunea “A IV a putere” moderată de dl. Marius Visarion. La emisiune au participat dl. Iulian Bădescu - senator PSD (vicepreşedinte PSD Prahova), dl. Laurenţiu Rebega-preşedinte PC Prahova şi dl. Bogdan Nica– secretar PNL Ploieşti.

Pornind de la diferite probleme de interes public, precum cele 10 principii care stau la baza încheierii alianţei USL, modul în care se fac achiziţiile publice, comasarea spitalelor sau accesarea fondurilor europene, invitaţii emisiunii au adus acuzaţii de natură morală şi penală la adresa actualei guvernări despre care au afirmat că strânge bani pentru eventuale mişcări electorale, că se doreşte distrugerea sistemul de sănătate publică din Prahova, etc.

Exemplificăm din raportul de inspecţie: „Bogdan Nica.: Undeva o centralizare a unor achiziţii naţionale, în mâinele câtorva persoane, care fac parte dintr-o mafie, dintr-o camarilă, că sunt regi, regine sau ce doriţi dv. Este o modalitate simplă, facilă de a strânge nişte bani pentru eventuale mişcări electorale pentru că prin imagine publică şi prin rezultatele guvernării sigur nu vor reuşi. ...
(...) Iulian Bădescu, senator PSD: În acest moment acest dr. Vintilescu este pus de dna Roberta Anastase exclusiv la conducerea acestei instituţii pentru a distruge sistemul de sănătate publică din Prahova şi pentru a face bani pentru domnia sa, pentru dna R. Anastase şi pentru PD-L. (...) Bogdan Nica: Citiţi proiectul de Hotărâre de Guvern...este un proiect derulat în colaborare între ghilimele cu autorităţile locale...pentru accesarea unor fonduri europene care se vor regăsi probabil în aceleaşi buzunare: ale dnei R. Anastase, ale dlui Falcă şi a altor domni şi doamne din PD-L. Sunt 2000 de cereri de instituţionalizare a unor bătrâni, atât declară I. N. Botiş, ministrul muncii. Se eliberează 5000 de paturi prin aceste comasări. Diferenţa ce se întâmplă cu ele.... Ramân oamenii pe drum datorită acestor politici idioate, lipsite de sens şi care au în spate un singur lucru: corupţia.... Şi eu îi sfătuiesc la fel: Luaţi-i domnule puii dar votaţi cu alţii.... „

Membrii Consiliului au considerat, având în vedere cele prezentate anterior, că moderatorul emisiunii a avut o atitudine formală, total neconvingătoare şi că nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a stărui pentru ca invitaţii celor două ediţii ale emisiunii să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice cel puţin probele care susţineau acuzaţiile de natură penală şi morală la adresa persoanelor publice despre care s-a discutat.

Permiţând invitaţilor prezenţi în cele două ediţii ale emisiuni monitorizate să formuleze un discurs a cărui veridicitate este dată numai de faptul că este prezentat de aceştia, fără a-şi proba în vreun fel afirmaţiile acuzatoare, radiodifuzorul şi-a dezinformat publicul, aceste afirmaţii tinzând să îmbrace un caracter de adevăr de necontestat pentru o parte din publicul telespectator. În aceste condiţii, Consiliul a constatat că radiodifuzorul a încălcat şi obligaţia legală de a asigura o informare obiectivă a publicului, informare care să permită acestuia să-şi formeze singur opinia în legătură cu subiectele discutate şi cu persoanele publice puse în discuţie.

Astfel, prin lipsa de stăruinţă de care a dat dovadă, moderatorul emisiunii a susţinut, în mod indirect, discursul invitaţilor săi, fără a-l combate în vreun fel, transformându-se din realizator de emisiuni, al cărui rol activ trebuie să influenţeze calitatea programului audiovizual, şi difuzarea lui cu respectarea prevederilor legale, într-un simplu telespectator.

Consiliul a apreciat că atitudinea formală şi lipsa de stăruinţă a moderatorului au fost de natură a afecta pe de o parte, imaginea şi demnitatea unor persoane, iar, pe de altă parte, interesul publicului şi dreptul acestuia la o informare corectă, echilibrată şi imparţială, care să-i ofere posibilitatea formării unei opinii obiective cu privire la cele discutate în emisiune.

Membrii Consiliului au mai constatat că, faţă de subiectele dezbătute în cele două ediţii ale emisiunii, publicul a fost lipsit de o informare obiectivă şi imparţială, întrucât, discuţiile sau discursurile invitaţilor au fost departe de a aduce informaţii echilibrate, de interes general, care să ajute la formarea liberă a unei opinii a publicului cu privire la problemele de interes public dezbătute.

Faţă de aceste aspecte, în conformitate cu dispoziţiile art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. - pentru postul de televiziune ANTENA 1 din Ploieşti şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 1 din Ploieşti cu somaţie publică, întrucât atitudinea formală de care a dat dovadă moderatorul emisiunii „A IV a putere”, difuzată în 21 ianuarie şi 13 februarie 2011, a permis invitaţilor să aducă acuzaţii penale şi morale, neprobate, la adresa unor persoane. Astfel, au fost prejudiciate atât dreptul la propria imagine al celor acuzaţi, cât şi dreptul publicului la o informare corectă, echilibrată şi imparţială, drepturi a căror respectare este prevăzută de Codul audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.