Comunicat de presă

22.09.2011


envoyer l'article par mail title=

Întruniţi în şedinţa publică din data de 22.09.2011, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au analizat raportul de monitorizare întocmit de direcţia de specialitate pentru zece posturi centrale de televiziune, cu privire la durata publicităţii inserate în intervale de o oră, în lunile mai, iunie, iulie şi august 2011. Constatând încălcări ale prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea Audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare [“(1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”], Consiliul a decis să sancţioneze, pentru depăşirea timpului de 12 minute pe oră alocat publicităţii, următoarele posturi :

OTV – amendă în cuantum de 50.000 lei. La stabilirea sancţiunii, s-a avut în vedere şi nerespectarea reglementărilor legislaţiei audiovizuale cu privire la difuzarea publicităţii ;

Pro TV – somaţie publică.

De asemenea, pentru nerespectarea legislaţiei audiovizuale cu privire la protecţia minorilor la difuzarea emisiunilor de radio matinale, respectiv încălcarea dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare (“Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”), Consiliul a hotărât să sancţioneze următoarele posturi de radio :

Radio Zu – amendă în cuantum de 40.000 lei (pentru emisiunea “Morning Zu”, ediţii difuzate în luna iulie 2011. A fost reţinută şi încălcarea art. 33 alin. (2) şi 40 alin. (5) din Codul audiovizualului) ;

Kiss FM – amendă în cuantum de 35.000 lei (pentru emisiunile “Cronica cârcotaşilor” şi “Kissteria matinală”, ediţii difuzate în lunile iunie, iulie şi august 2011).

În aceeaşi şedinţă publică, CNA a analizat o serie de reclamaţii referitoare la modul în care a fost dezbătut în spaţiul audiovizual Proiectul de exploatare minieră de la Roşia Montană şi a decis sancţionarea posturilor Money Channel şi Radio România Actualităţi cu somaţie publică pentru că, la realizarea emisiunilor “Ediţie specială” din 14.07.2011, respectiv “Radioul de sâmbăta seara” din 13.08.2011, radiodifuzorii nu au ţinut cont de prevederile art. 66 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Codul audiovizualului, conform cărora “(1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică (...) (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare ; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post ; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii”.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul