Comunicat de presă

01.03.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întruniţi în şedinţă publică în data de 01.03.2011, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni:

Amendă în cuantum de 20.000 de lei postului Realitatea TV pentru emisiunea “Bursa pariurilor”, moderată de Radu Soviani şi difuzată în data de 21.02.2011, între orele 21.47 – 22.55. În ediţiile în care s-a organizat concursul “10.000 de euro: Cine e regina”, radiodifuzorul nu a ţinut cont de prevederile art. 42 alin. 1, 2 şi 3 din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la propria imagine, alin. 3 stipulând că „Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie corectă”. La stabilirea sancţiunii, Consiliul a reţinut şi încălcarea art. 78 lit. h din Codul CNA care precizează că în emisiunile cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să "h) precizeze numărul mesajelor primite prin orice mijloace de comunicare, atunci când se prezintă opiniile publicului” şi a art. 99 din Codul CNA (“Jocurile şi concursurile trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod corespunzător”);

Amendă în cuantum de 10.000 de lei postului 10 TV pentru emisiunea “Naşul”, difuzată în data de 16.02.2011, în care s-au purtat dezbateri pe teme de actualitate, titlurile afişate pe ecran fiind “Mafia din vămi - Dezvăluiri”, “Corupţie la nivel înalt”. Radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 42 alin. 1 şi 2 din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la propria imagine, art. 2 precizând că „În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars”;

Amendă în cuantum de 10.000 de lei postului Antena 3 pentru emisiunea “100 de minute“, ediţia din 28.01.2011 (în care s-au purtat discuţii în legătură cu arestarea preşedintelui CJ Argeş) şi emisiunile de ştiri difuzate în data de 29.01.2011. Conform raportului de monitorizare, în emisiunea “100 de minute” s-au făcut afirmaţii nefondate cu privire la o solicitare a ministrului Elena Udrea de a se efectua un control la CJ Argeş, informaţiile eronate fiind reluate şi în emisiunile de ştiri difuzate a doua zi. Astfel, s-au încălcat prevederile art. 3 alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu privire la obligaţia asigurării informării obiective a publicului şi dispoziţiile art. 78 lit. a) şi b) din Codul audiovizualului care precizează că în emisiunile cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să aibă în vedere rigoarea şi acurateţea în redactarea şi prezentarea ştirilor, iar între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;

Amendă în cuantum de 10.000 de lei cu intrare în legalitate (termen o săptămână) pentru societatea RCS & RDS S.A. care nu a respectat principiul „must carry” prevăzut de art. 82 din Legea Audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările şi completările ulterioare, care precizează faptul că „Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice, cu excepţia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaţia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaţionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă”;

Decizie de intrare în legalitate în privinţa difuzării spoturilor publicitare ale PCC/Oltchim Râmnicu Vâlcea pe posturile de televiziune Money Channel şi Realitatea TV. Consiliul a apreciat că nu au fost respectate prevederile art. 3 lit. b din Legea 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa (publicitate inselatoare - publicitatea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent).

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul