Comunicat

24.05.2012


envoyer l'article par mail title=

La 25 mai 2012 se împlinesc 20 de ani de la înfiinţarea Consiliului Naţional al Audiovizualului, organism creat ca unică autoritate publică de reglementare şi garant al interesului public în domeniul audiovizualului.

Apariţia sa a fost dictată de raţiuni practice, din nevoia de a se stabili „regulile jocului” într-o activitate absolut nouă, aceea de difuzare a programelor de radio şi de televiziune de către radiodifuzorii privaţi, mai ales în condiţiile în care, activitatea în sine, difuzarea de programe în regim privat, începuse încă din primele zile de după 22 decembrie 1989. Prima emisie de radio privată s-a produs pe 31 decembrie 1989, din clădirea Casei Scriitorilor de pe Calea Victoriei, pe frecvenţa de 92,7 MHz şi cu un emiţător ajuns în ţară prin intermediul Ambasadei Franţei la Bucureşti. A urmat, la scurt timp, începerea emisiei Radio Unifan, la 11 ianuarie 1990, şi Radio Nova 22, la 19 ianuarie acelaşi an. Simultan, începea în România o altă activitate, absolut necunoscută până atunci, şi anume distribuţia de programe audiovizuale prin reţele de cablu, ceea ce a permis accesul nostru la cele mai importante programe europene de televiziune.

Asadar, cadrul legal instituit prin Legea audiovizualului nr. 48 din 25 mai 1992, venea să reglementeze activitatea de difuzare în regim privat, începută de pionierii acestui domeniu, cu entuziasmul acelor ani, şi, implicit, să spargă monopolul de stat al posturilor publice de radio si de televiziune. Au fost create, astfel, premisele pentru dezvoltarea în România a unui domeniu de activitate care a cunoscut până astăzi un ritm al evoluţiei nemaiîntâlnit în niciunul dintre statele foste comuniste ale Europei de Est. Anul 1992 a fost şi anul în care noul organism, Consiliul Naţional al Audiovizualului, a acordat primele licenţe de radio, de televiziune şi de distribuţie prin cablu, în cadrul primelor concursuri organizate.

După 20 de ani de audiovizual românesc, cenzurat doar de constrângeri financiare, ni se oferă acum un număr foarte mare şi variat de programe de radio şi de televiziune. Astăzi, funcţionează în România un număr de 633 de posturi de radio, 750 de posturi de televiziune, cu emisie terestră şi prin satelit, precum şi un număr de 3727 de reţele de distribuţie prin cablu. Din această perspectivă, România se poziţionează printre cele mai dezvoltate pieţe ale audiovizualului, din Europa Centrală şi de Est.

Răsvan Popescu,

Preşedinte CNA