Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 22.05.2018

22.05.2018


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edință publică, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :

- amendă de 15.000 de lei postului Kanal D. La difuzarea reportajelor având ca titluri „Preot ucis în bătaie de stareÈ›ul mănăstirii ?” È™i „Cine este de fapt stareÈ›ul acuzat că îi bătea pe preoÈ›i” difuzate în cadrul „Știrilor Kanal D” , ediÈ›ii din zilele de 04 È™i, respectiv, 06.12.2017, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (3) È™i pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual ;
- amendă de 5.000 de lei postului Antena 3, pentru nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunii „Obiectiv”, ediÈ›ia din data de 22.03.2018. La stabilirea sancÈ›iunii s-a avut în vedere È™i È™tirea cu titlul „Imagini incredibile, mulÈ›ime ameninÈ›ată cu pistolul. PoliÈ›ist speriat, reacÈ›ie controversată” difuzată în data de 03.12.2017 fără a se È›ine cont de prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită câte o decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor publicitare aferente campaniilor de promovare pentru :
- Regina Maria, spot difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului. Raportul de monitorizare a cuprins variante ale spotului transmise de posturi de televiziune centrale în lunile aprilie È™i mai 2018 ;
- Aspivita, spot TV difuzat în perioada 01-28.01.2018 fără a se ține cont de prevederile art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului.

În aceeași ședință, membrii Consiliului au sancționat societatea LINKPRESSTV SRL (Linkpress TV) cu somație publică pentru încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, text în vigoare începând cu data de 26.03.2017

ART. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.
(3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

ART. 64 (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă ;

ART. 93 (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ;

ART. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi.