Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 16.11.2017

16.11.2017


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edință publică, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- Antena 3 – amendă de 5.000 de lei pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (5) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, la difuzarea emisiunii „Sinteza Zilei” din data de 18.05.2017 ;
- România TV – somaÈ›ie publică pentru nerespectarea, în cadrul emisiunii „Știrile România TV”, ediÈ›ia din 24.05.2017, a prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor transmise de posturile de televiziune, aferente campaniilor de promovare pentru produsele :
- „Fill Slim” - spot teleshopping, difuzat cu încălcarea prevederilor art. 101, 132 alin. (4), 133 alin. (1), 134 alin. (1) lit a), c) din Codul audiovizualului (monitorizare : 6 iunie, 18 iulie 2017) ;
- „Extravalerianic” - spot publicitar, difuzat fără a fi respectate dispoziÈ›iile art. 120 alin. (1), (2) din acelaÈ™i Cod (monitorizare : 1 – 11 iunie 2017).

Ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Serviciul InspecÈ›ie, CNA a aplicat următoarele sancÈ›iuni :
- amenda de 5.000 de lei postului Actualitatea TV din PaÈ™cani pentru nerespectarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. a) È™i ale art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului, la difuzarea emisiunii „Știrile Actualitatea TV”, ediÈ›ia din 25.09.2017 ;
- somație publică societății Lidas Prod SRL, deoarece nu a ținut cont de dispozițiile art. 74 alin. (3) și art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 74 (3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.

ART. 82 (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice, cu excepţia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaţia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaţionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă.

DECIZIE Nr. 220/2011 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

ART. 40 (3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (…) (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

ART. 64 (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.

ART. 101 Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.

ART. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi. (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.

ART 132 (4) ÃŽn cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restricÅ£ii calorice, care, conform instrucÅ£iunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea trebuie promovate sub numele de « substitut alimentar complet pentru slăbit » sau « substitut alimentar parÅ£ial pentru slăbit ».

ART. 133 (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produsele ÅŸi tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : « ConsultaÅ£i medicul înainte de a urma dieta. »

ART. 134 (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să avertizeze publicul printr-un insert scris ÅŸi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor ; (…) c) să nu se adreseze în mod direct persoanelor obeze ÅŸi să nu includă exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.