Comunicat de presă. Ședința din data de 26.01.2016

26.01.2016


envoyer l'article par mail title=

Amenzi : 30.000 de lei – Realitatea TV, 25.000 de lei – România TV

Întrunit în şedinţă publică, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite şi a decis să aplice următoarele sancţiuni :

  • amendă în cuantum de 30.000 de lei postului de televiziune Realitatea TV pentru emisiunea “Breaking News” difuzată în data de 22.11.2015, în care tema discuțiilor din platou a fost tragedia de la Clubul Colectiv și modul în care au primit asistență medicală victimele incendiului. Radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 3 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 şi nici de cele ale art. 30, art. 40 alin. (1) și (3), art. 64 alin. (1) lit. a) și b) și art. 67 din Codul audiovizualului ;
  • amendă în cuantum de 25.000 de lei postului de televiziune România TV pentru încălcarea, după caz, a prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 şi ale art. 40 alin. (1) și (2), art. 64 alin. (1) lit. a), art. 65 lit. c) și art. 67 din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunilor „Ediție specială” din 20.12.2015, „România de poveste” din 09.01.2016 și „Breaking News” din 10.01.2016 în care subiectele abordate au fost legate de Casa Regală a României (exemple titluri : „Moartea Regelui Mihai, ce se ascunde, scandal uriaș, cine se bate pe averea familiei regale”/ România de poveste ; „Ofițeri acoperiți, infiltrați la vârf în Casa Regală”/ Ediție specială), precum și a emisiunilor „Ediție specială” din 01.10.2015 și „România te vede” din 03.10.2015 în care s-au dezbătut subiecte ce aveau legătură cu doamna Alina Gorghiu, Co-președinte al PNL (exemple titluri : „Cum a ajutat Alina Gorghiu mafia să ia bani grei” sau „Alina Gorghiu, în instanță cu penali celebri”/ România te vede) ;

De asemenea, Consiliul Naţional al Audiovizualului a hotărât să emită decizie privind intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare (2 variante) care au fost difuzate de posturile de radio în campania de promovare pentru produsul Nokian Tyres, (pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului), precum și decizie privind intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar la suplimentul alimentar Genacol, spot difuzat, la această dată, în emisiunile de teleshopping (pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului).

În aceeaşi şedinţă, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de Serviciul Inspecție ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice o amendă în cuantum de 15.000 de lei postului Tele M Iași pentru mai multe ediții ale emisiunii Raport de caz, la difuzarea cărora nu s-a ținut seama de prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului și nici de cele ale art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Totodată, Consiliul Naţional al Audiovizualului a hotărât să emită decizie privind intrarea în legalitate în privinţa spotului Avantgarden 3 (difuzat de 3 posturi locale) aferent campaniei de promovare a unui cartier rezidențial din Brașov (pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 29 alin. (2) lit. d) din Legea audiovizualului),

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul

Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

Art. 3 (1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului. (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor. ART. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii : f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei ; (2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special : d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situaţii periculoase.

Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

Art. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. (2) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile. (3) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă. Art. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

ART. 65 În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli (...) c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate ;

ART. 67 În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

ART. 120 (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile apelor minerale naturale şi produselor alimentare destinate unei alimentaţii speciale, informaţiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să atribuie unui produs alimentar proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să evoce astfel de proprietăţi.