Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 25.07.2023

25.07.2023


envoyer l'article par mail title=

Sancțiuni :

• somații publice - Digi 24, Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3, Prima TV

• decizii de intrare în legalitate - Urinal Akut, AquaSlim, WET, Provident, Venostim, Venactiv

Întrunit în ședința publică din data de 25.07.2023, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice câte o somație publică posturilor Digi 24, Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3 și Prima TV. În perioada monitorizată, 10-16.04.2023, radiodifuzorii au transmis spoturi pentru băuturi spirtoase fără a ține cont de prevederile art. 116 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora „Calupurile publicitare în care se promovează băuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul sonor şi vizual : Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii".

De asemenea, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare TV aferente campaniilor de promovare pentru :

  • Urinal Akut, difuzat fără a se respecta dispozițiile art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 01-07.05.2023) ;
  • AquaSlim, transmis cu încălcarea prevederilor art. 133 alin. (1) și art. 134 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 15-21.05.2023) ;
  • WET, difuzat cu nerespectarea dispozițiilor art. 29 alin. (5), teza I, și art. 32 lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002 (perioada monitorizată : 12-25.06.2023) ;
  • Provident, transmis cu încălcarea prevederilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 19-25.06.2023) ;
  • Venostim, difuzat cu nerespectarea dispozițiilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 19-25.06.2023) ;
  • Venactiv (varianta VENACTIV, CUTIE - 30 SEC), transmis fără a se respecta prevederile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 26.06-02.07.2023).

În aceeași ședință, ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control pentru posturile din teritoriu, membrii Consiliului au decis să aplice o somație publică postului Olt TV pentru ediția emisiunii informative „Știrile OLT TV” din data de 31.05.2023. La difuzarea știrii „Slatina/Crimă din gelozie pe Strada Armoniei”, radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 42^2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „În cadrul difuzării în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care abordează tema violenţei domestice este obligatoriu să se asigure informarea victimelor violenţei domestice asupra existenţei numărului de telefon « Telverde destinat victimelor violenţei domestice. »

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederi ale legislației audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 29 (5) - Comunicările comerciale audiovizuale pentru băuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al băuturilor respective şi nu pot viza în mod special minorii.

Art. 32 - Publicitatea şi teleshopping-ul pentru băuturi alcoolice trebuie să respecte următoarele condiţii : (...) c) să nu sugereze că prin consumul de alcool se pot obţine performanţe sociale sau sexuale.

Decizia CNA 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 94 - În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie.

Art. 120 - (1) - Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi.

Art. 133 - (1) Publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă : « Consultaţi medicul înainte de a urma dieta. »

Art. 134 - (1) Publicitatea şi teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să respecte următoarele condiţii : a) să avertizeze publicul printr-un insert scris şi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor.