Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 28.07.2022
28.07.2022
Sancțiuni
amendă de 10.000 de lei – România TV
somații publice : Taraf TV, Nașul TV, Antena 1
decizii de intrare în legalitate : Tonico Forte, OK Medical
Întrunit în ședința publică din 28.07.2022, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 10.000 de lei postului România TV pentru modul în care a fost abordat subiectul referitor la evenimentul organizat de Ziua Eroilor la Cimitirul din Valea Uzului în cadrul emisiunii de dezbatere „Ediția de seară” din data de 02.06.2022. Radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 47 alin. (3), art. 40 alin. (4) și art. 64 alin. (1) lit. a) și b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. Printre titlurile afișate pe ecran : „Adunarea patrioților, cine amenință cu răzbunarea” ; „George Simion, dezvăluiri despre instigarea în Ardeal” ; „Sute de oameni chemați cu steaguri în cimitir” ;
- somație publică postului Taraf TV, pentru că, la difuzarea emisiunii „Teleshopping. Câștigați acum”, ediția din 11.06.2022, au fost încălcate dispozițiile art. 91 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Concursurile interactive pot fi difuzate în cadrul programelor audiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii : (...) b) sunt inserate numai în programe educative şi de divertisment sau sunt difuzate ca emisiuni-concurs” ;
- somație publică postului Nașul TV, pentru emisiunea „Să vorbim despre tine” din data de 02.03.2022, având ca subiect Legea 532 (Legea 5G), care fusese votată de Senatul României. Prin modul în care a fost dezbătută această temă, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 66 din Codul audiovizualului, conform cărora „în programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică” ;
- somație publică postului Antena 1 pentru încălcarea dispozițiilor art. 18 alin. (1) lit. c) în edițiile emisiunii „Mireasa” din 22 și 23.03.2022 (printre titlurile afișate : „Trecutul amoros al Giovanei iese la suprafață !” ; „Val de acuzații la adresa Giovanei !” ; „Giovana, fană a cluburilor de swingeri” ), precum și în ediția din 29.03.2022 (extrase din emisiune : Simona Gherghe - „De ce o fată de 25 de ani… o fată tânără, frumoasă deșteaptă… că, ești o fată frumoasă, deșteaptă… De ce și-ar alege un iubit cu 37 de ani ?” (…) Nora - „Nu… dar mă simt foarte prost…”) [„Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă : (…) c) persoane în ipostaze degradante, chiar dacă acestea şi-au dat acordul”].
În aceeași ședință, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru :
- suplimentul alimentar „Tonico Forte”, difuzat fără a avea în vedere dispozițiile art. 126 alin. (1) din Codul audiovizualului, conform cărora „Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente” (perioada monitorizată : 16 – 22.05.2022) ;
- „OK Medical”, Mastercard, transmis fără a fi respectate prevederile art. 93 alin. (1) din Cod (perioadă monitorizată : 13 – 19.06.2022).
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :
Decizia Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare Art. 40 - (4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.
Art. 47 - (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice.
Art. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă] din Codul de reglementare a conținutului audiovizual.
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.